پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
بسیج ملی کنترل فشارخون از 27 اردیبهشت همزمان با روز جهانی فشارخون با شعار «فشارخون: بدانیم و اقدام کنیم» در سراسر کشور اجرایی می شود تا همگان با توجه به اینکه این بیماری قاتل خاموش، کشنده و بی سرو صدا است، آن را جدی بگیریم.

شعارسال: بسیج ملی کنترل فشارخون از 27 اردیبهشت همزمان با روز جهانی فشارخون با شعار «فشارخون: بدانیم و اقدام کنیم» در سراسر کشور اجرایی می شود تا همگان با توجه به اینکه این بیماری قاتل خاموش، کشنده و بی سرو صدا است، آن را جدی بگیریم.

 هم اکنون 15 میلیون نفر در کشور فشار خون بالا دارند که 20 درصد کنترل شده و 80 درصد دیگر حتی از بیماری خود خبر ندارند.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است؛ هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست می دهند و عروق کوچک نیز باریکتر می شوند، فشار خون بالا می‌رود و هیچ علامتی ندارد.

فشارخون‌ به طور طبیعی‌ بر اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون هستند، در‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونشان‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.

سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه، نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند.

* یک نفر از هر چهار نفر مبتلا به فشارخون بالا

احمد رازی متخصص قلب و عروق در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: فشار خون بالا در افراد مسن بسیار شایع است، تقریبا حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می برند.

وی با بیان اینکه فشارخون بالا در مردان جوان شایعتر است، ادامه می دهد: این بیماری در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می‌یابد.

این پزشک اظهار می دارد: بسیاری از افراد سال‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند، کنترل، خودمراقبتی و درمان به موقع می‌تواند در پیشگیری از عوارض این بیماری بسیار تاثیرگذار باشد.

* دستگاه فشارسنج داشته باشید

رازی تصریح می کند: بهترین راه برای پی بردن به مقدار فشارخون، اندازه‌گیری منظم آن با دستگاه فشارسنج است. مقدار فشارخون باید در چند نوبت و در موقعیت‌های جداگانه، در طول یک دوره زمانی مشخص اندازه گیری شود. اگر فشارخون به ‌طور دائم بالاتر از حد طبیعی باشد، به آن فشارخون بالا می‌گویند.

وی، عوامل زیادی مانند وضعیت بدن، فعالیت مغز، فعالیت گوارشی، فعالیت عضلانی، تحریکات عصبی، مثانه پر، عوامل محیطی مثل دمای هوا و میزان صدا، مصرف دخانیات، مصرف الکل و قهوه، چای و دارو را در افزایش فشارخون موثر می داند و می گوید: سابقه فشار خون بالا در افراد درجه یک خانواده از عوامل بسیار مهم در افزایش احتمال بروز این بیماری است و در کسانی که سابقه خانوادگی بیماری را دارند، انجام مشاوره ژنتیک در پیشگیری و کنترل این بیماری موثر است.

* زنان بیشتر فشارخون بالا دارند

مجتبی اصفهانی یک متخصص قلب و عروق نیز در این باره توضیح می دهد: شیوع فشار خون بالا در مردان قبل از سن ۵۰ سالگی بیشتر از زنان همسن آنها مشاهده می شود، اما بعد از ۵۰ سالگی به دلیل یائسگی، شیوع فشارخون بالا در زنان افزایش می‌یابد.

وی ادامه می دهد: چاقی و اضافه وزن، رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ زیاد یا چربی‌ اشباع‌ شده‌ و عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس، مصرف‌ قرص های‌ ضدبارداری‌، استروئیدها و بعضی‌ از انواع‌ داروهای‌ مهارکننده‌ اشتها، پشت میزنشینی ابتلا به فشارخون بالا را تشدید می کند.

اصفهانی در مورد پیشگیری از بیماری فشارخون می گوید: کنترل وزن و کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشار خون بالا مفید بوده و انجام ورزش مرتب، 30 دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با این بیماری است.

وی اضافه می کند: کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب، داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم مانند دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار باعث کنترل این بیماری می شود.

این متخصص قلب و عروق تصریح می کند: مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون بالا می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

* بسیج ملی کنترل فشار خون

به گفته علی رضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از 27 اردیبهشت رسما کار خود را شروع می‌کند و زمان بندی اجرای طرح تا 15 تیر 98 است و هفتم مهر ماه همزمان با روز جهانی قلب نیز گزارش نهایی کمپین اعلام می‌شود.

بسیج ملی کنترل فشار خون بالا یک کمپین بزرگ ملی و عمومی است که به ریاست وزیر بهداشت به عنوان رئیس شورای راهبری و دستور رئیس جمهوری به تمام دستگاه‌ها برای همکاری با آن تشکیل شده و دبیری این شورا را معاون بهداشت وزارت بهداشت برعهده دارد.

از بین 20 میلیون نفر از افراد بالای 30 سال جامعه که فشار خون آنها پایش می‌شود، افراد دارای فشار خون بالا برای دریافت خدمات درمانی به سطوح بالاتر معرفی می‌شوند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار : 27اردیبهشت 98، کد خبر:83317278 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین