شعار سال: اگر متولیان مد در بدنه دولتی فیگور رسانهای میگیرند و عنوان میکنند که روابطی حسنه و مبتنیبر اعتماد و احترام با رسانهها دارند، در عمل هم باید این ادعای خود را در بوته راستیآزمایی قرار دهند. شاهد این مدعا، برگزاری نخستین نشست هماندیشی! و سیاستگذاری برای نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر بود که مثل همیشه در غیاب رسانههای جدی فعال در عرصه مد برگزار شد.
طبق اخبار فکسی (اخبار واصله) که روی خروجی خبرگزاری هنرآنلاین قرار گرفته است، اواخر هفته گذشته نخستین نشست هماندیشی و سیاستگذاری نهمین جشنواره مد و لباس فجر در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. مشخص نیست که وقتی از «هماندیشی» سخن به میان میآید دقیقا از چه حرف زده میشود. تمام افرادی که در این نشست حضور داشتند و نامشان روی خروجی خبرگزاریهایی که اخبار فکسی را در روزهای تعطیل پوشش میدهند، منتشر شده، همان کسانی هستند که چند سال است به حیاطخلوت بنیاد ملی مد و لباس راه دارند و در تمام رویدادها و محافل مربوط به مد دولتی، قبل از دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، روی صندلیهای اجلاس نشستهاند و مشغول پذیرایی از خودشان هستند.
بنیاد ملی مد پدرخوانده این حوزه نیست
نخستین نشست هماندیشی نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس
فجر با حضور حمید قبادی، دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور؛ ابوالقاسم شیرازی،
رئیس اتحادیه پوشاک؛ صدیقه پاکبین، دبیر هشتمین جشنواره فجر؛ نمایندههای انجمنها
و اتحادیههای تخصصی نساجی، طراحی، پوشاک و زیورآلات و جمعی از استادان دانشگاهی
در معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شده و طبق روال معمول این بنیاد، از هیچیک از
رسانههای دیجیتال یا مکتوب برای حضور در این نشست دعوت نشده است؛ همان رسانههایی
که وقتی قرار است بازوی تبلیغاتی فعالیتهای معاونت هنری باشند، با یک فکس یا با
یک تلفن به بزم دعوت میشوند و مورد استفاده ابزاری قرار میگیرند. اما رسانههای
جدی و رسانههای فعال بخش خصوصی که مطالبهگر هستند و ذرهبین خود را روی تمام زوایای
فعالیتهای مورد اشاره، میگیرند، چه در زمان استفاده ابزاری و چه در زمانی که باید
برای هماندیشی حضور داشته باشند، به عزلت و به هاله بیخبری رانده میشوند.
دبیر محترم بنیاد ملی مد و لباس کشور! معدود خبرنگاران مد که سالها
است به صورت مصمم و هدفمند این حوزه را پیجویی میکنند
و جنابعالی از زمان پیدایش بنیاد مد با خروجی فعالیتهای این همکاران که نحله
کوچکشان به تعداد انگشتان یک دست نمیرسد، بارها با شما درباره دعوتنشدن ازسوی
بنیاد ملی مد و لباس از رسانههای جدی برای نشستها و رویدادها گلایه کردهاند و هر
بار با قول مساعدت حضرتعالی، از بنیاد خارج شدهاند. اکنون در نخستین ماه فصل گرم
تابستان برای نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر برنامهریزی کردهاید، رسانههای جدی و جریانساز مد در بخش
خصوصی همچنان در بیخبری
و همچنان در تلاش بیثمر برای دستیابی به منابع خبری مستقر در بنیاد ملی مد و لباس
به سر میبرند و بارها و بارها در نشستهای خبری و در محافل مختلفی که شما را دیدهاند
این نکته را گوشزد کردهاند که اگر تمایل بنیاد «هماندیشی» و دعوت از تمام
خردورزان و جریانسازان حوزه مد ایرانی و اسلامی است، باید و باید تمام رسانهها
اعم از دولتی یا خصوصی به بازی گرفته شوند و دعوتنامهها نه بهصورت گزینشی،
بلکه بهصورت عادلانه در اختیار همه رسانههایی قرار گیرد که وفادارانه و دلسوزانه
رویدادهای بنیاد ملی مد را دنبال کرده و پوشش داده و جریانسازی کردهاند.
رفتار دلشکنانه بنیاد مد در توزیع دعوتنامههای رسانهها حاصلی جز بیانگیزگی
و یأس حرفهای نخواهد داشت. این اقدام تکمحورانه و بهدور از خرد جمعی بنیاد ملی
مد و لباس تنها در یک صورت توجیه حرفهای دارد. گویا بنیاد ملی مد و لباس خود را
پدرخوانده کودک مد ایران میداند؛ کودکی که پیش از پیدایش بنیاد مد، در جامعه
پرتکاپوی ایرانی متولد شده بود و داشت راه خود را میرفت و در این راه از حمایتهای
بیدریغ مادی و معنوی بخش خصوصی، بهرههای وافر برده
بود. از زمانی که بنیاد ملی مد و لباس پدید آمده است، دلسوزان واقعی مد ایران به
گوشه رینگ رانده شدند، بخش خصوصی از دور رقابتها حذف شد و معدود شرکتهای تحت تابعه
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امتیاز برگزاری رویدادها و اخذ مجوزها را بهدست
آوردند و نتیجه این استراتژی چیزی است که امروز به نام مد ایرانی و اسلامی در
جامعه ایرانی میبینیم.
گفته میشود در این نشست سیدسعید میرمحمدصادق، دبیر بخش فرهنگی جشنواره
مد و لباس فجر که نامی ناآشنا در این حوزه است، در نخستین جلسه هماندیشی و سیاستگذاری
نهمین جشنواره مد و لباس فجر، از تحقیق چندماهه کارگروه درباره رویکرد موضوعی این
رویداد سخن گفته و عنوان کرده است که با بررسیهای مستمر برای نهمین دوره جشنواره
و بهمنظور هویتسازی، توجه به گستره ارزشمند هنری شمال شرقی کشور و هنر بومی
ایرانی در استانهای گلستان و خراسان شمالی، پیشنهاد میکنیم رویکرد کلی مفهوم این
دوره از جشنواره، «فرّ گلستان» باشد.
صرف نظر از موضوعی که در این نشست بررسی شده، این دعوتنشدن به دور از انصاف
است؛ در دنیایی که رسانهها حرف اول و آخر را میزنند و اگر نبودند همکارانی که
اقدامات کوچک بنیاد ملی مد و لباس را با ضریب بزرگنمایی بسیار بالا، به خورد
افکار عمومی دادند، امروز بنیاد چنین قدرتی نداشت که دیواری بکشد میان رسانههای
خودی و دیگری و پشت این دیوار، رسانههای بخش خصوصی را که مؤمنانه و وفادارانه در
کنار مقامات و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی حضور داشتند و بیچشمداشت و
غیرمغرضانه حقیقت خبر را مخابره کردهاند، پنهان شود. وقتی سخن از «هماندیشی» به
میان میآید، وفاداری در هر دو سوی یک ارتباط برجسته میشود. هماندیشی رابطهای
است که نیازمند کرسیهای متعدد است و فقط با حضور عدهای افراد ثابت که همهجا
هستند، محقق نمیشوند. فراموش نکنید که برای تعالی مد در جامعه ایرانی، رسانه، قلب
تپنده پیکره مد است و هیچکس پدرخوانده آن نیست.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 11 تیر 98، شماره: 3464