پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶
چادر مشکی به‌عنوان نماد ملی و اسلامی یکی از پرمصرف‌ترین کالاها برای بانوان ایرانی به‌حساب می‌آید اما این بازار سال‌‌هاست که در قبضه کشورهای خارجی قرار دارد.اسدالله سلیمانی یکی از تولیدکنندگان بنام پوشاک حجاب در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها توانست پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد اما متأسفانه در یک زمینه و آن‌هم پوشاک نتوانستیم به‌جایگاه خوبی دست پیدا کنیم.

شعار سالچادر مشکی به‌عنوان نماد ملی و اسلامی یکی از پرمصرف‌ترین کالاها برای بانوان ایران‌زمین به‌حساب می‌آید اما مشکل اینجاست که این بازار سال‌هاست در قبضه کشورهای خارجی قرار دارد و بالا رفتن قیمت آن گاهی سبب می‌شود که چادر از سر بانوان ما برداشته شود.

باید به این نکته اشاره کرد که چادر بعضاً وارد گردونه تجملات و فخرفروشی شده و به واسطه طرح، نقش و جنس آن گاهی تهیه چادر برای بانوان میلیون‌ها تومان آب می‌خورد و همین موضوع سبب می‌شود که کم‌کم چادر کارکرد اصلی‌اش را از دست بدهد و افرادی که به دلیل مشکلات مالی توان خرید این کالای پرارزش را ندارند، به فکر انتخاب نوع دیگری از حجاب برآیند.

اسدالله سلیمانی یکی از تولیدکنندگان بنام پوشاک حجاب در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها توانست پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد اما متأسفانه در یک زمینه و آن‌هم پوشاک نتوانستیم به‌جایگاه خوبی دست پیدا کنیم.

این تولیدکننده تصریح کرد: قبل از انقلاب کشور ما یکی از قطب‌های پوشاک در خاورمیانه به‌حساب می‌آمد به حدی که ما صادراتی هم به اروپا داشتیم و بیشتر لباس‌های ارتش روسیه توسط ایران تولید می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب کشور ما ۸ سال درگیر جنگ بود و این موضوع سبب شد ماشین‌آلات فرسوده شود اما پس از جنگ نیز فرصت‌های زیادی برای به دست آوردن بازارهای دنیا داشتیم که مسئولان از دست دادند. یکی از این فرصت‌ها استقلال کشورهای شوروی سابق بود که می‌توانستیم بازارهای این کشورها را در دست بگیریم و در صنعت پوشاک می‌توانستیم قدم‌های بزرگی برداریم اما با عدم ورود مجدد ما به این صنعت، کشور ترکیه پا پیش گذاشت و جای ما را در بازارهای جهانی گرفت و به این طریق ما از قافله عقب ماندیم

وی افزود: ما در دنیای پوشاک از سایرین عقب‌مانده‌ایم و در سطح کشورهای دیگر نیستیم

سلیمانی با اشاره به اینکه ما در تولید پارچه و پوشاک سال‌ها از کشورهای مطرح دنیا عقب‌مانده‌ایم، خاطرنشان کرد: نبود مواد اولیه در تولید پوشاک، ما را از ورود به عرصه رقابت دور نگه می‌دارد و یکی از دغدغه‌های ما در این حوزه این است که تصمیم‌ها برای این بخش مهم بدون حضور نماینده‌ای از صنف پوشاک و پشت درهای بسته گرفته می‌شود.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه سالانه ۸ میلیارد دلار لباس مصرف می‌کنیم که بیش از ۷۰ درصد آن وارداتی است، ادامه داد: اگر از این بخش حمایتی صورت بگیرد، ما می‌توانیم به‌ جایگاه خوبی دست پیدا کنیم، زیرا ظرفیت تولید پوشاک آن‌قدر زیاد است که می‌تواند رقم قابل‌ملاحظه‌ای بیکاری را در کشور کم کند.

سلیمانی با تأکید بر اینکه تا سال ۸۱ تولید محصول حجاب نداشتیم، ادامه داد: تولید چادرهایی با آستین بحث تنوع در تولیدات حجاب را مطرح کرد و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ تولیدکننده در این عرصه کار می‌کنند اما مشکل اینجا است که این بخش متولی ندارد و به‌صورت جزیره‌ای اداره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی مد و لباس سال ۸۲ آغاز به کار کرد که در حوزه حجاب کار می‌کند و انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب سه سال است تشکیل شده و ۱۵ هزار نفر در این انجمن کار می‌کنند.

سلیمانی با اشاره به اینکه جوان‌ها وارد حوزه محصولات حجاب شدند و با فکر و طرح نو سبب ایجاد تحول شده‌اند، ادامه داد: باید این بخش حمایت شود تا بتوان در این بخش تحول ایجاد کرد.

وی با گلایه از اینکه بیش از ۹۳ درصد از چادری که زنان ایرانی مورد استفاده قرار می‌دهند، تولید کشورهای دیگر است، گفت: یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد این است که به این محصول ارز دولتی تعلق نگرفته و این موضوع سبب افزایش قیمت چادر شده است و این موضوع سبب شده که برخی از افراد توان خرید چادر را نداشته باشند و در واقع به‌جای آنکه ما حجاب برتر یعنی چادر را تبلیغ کنیم، به‌صورت عکس عمل می‌کنیم.

زینب دولتی، مدیر رویداد عفاف و حجاب اسلامی ایرانی سما در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: چندی پیش مقام معظم رهبری به «گام دوم انقلاب» اشاره فرمودند. ترغیب به مشارکت جوانان و ورود به بخش اقتصادی، تولید انبوه با سبک زندگی اسلامی ازجمله مواردی است که معظم‌له به آن اشاره‌ کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: همین موضوع بهانه‌ای شد تا با همکاری سازمان اسوه و قرآن و با رویکرد حجاب و عفاف تعدادی از جوانان دورهم جمع شده و اقدام به تولید پوشاک حجاب کنیم و برای آنکه این محصولات با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد، تصمیم گرفتیم محصولات را در غالب یک نمایشگاه عرضه کنیم.

دولتی با اشاره به اینکه با حذف واسطه‌ها تلاش کرده‌اند قیمت چادر و محصولات حجاب را کاهش دهند، ادامه داد: یکی از اهدافی که ما در این موضوع دنبال می‌کنیم این است که بحث حجاب کامل را ترویج دهیم و به همین دلیل اعتقادداریم اگر قیمت‌ها کاهش پیدا کند، می‌تواند به افزایش تمایل به استفاده از محصولات حجاب بینجامد.

وی افزود: این نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۰ اسفند در اتوبان ارتش، بلوار نیروی زمینی، سالن سروناز برگزار شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه ازاد اسلامی تاریخ انتشار 8 اسفند 97، کد خبر: 364305، www.ana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین