پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
شب گذشته هشتمين جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر، با تقدير از برگزيدگان، به کار خود پايان داد. دهه‌اي نفس‌گير در بهمن‌ماه به مد ايراني اختصاص داشت و بوستان گفت‌وگو از ۲۶ بهمن تا دوم اسفند‌ماه، شاهد حضور علاقه‌مندان مد از دو نسل جوان و والدين بود که براي ديدن تازه‌هاي اين حوزه به این بوستان مراجعه مي‌کردند.

شعار سال: سيدمحمد مجتبي‌‌حسيني، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در این مراسم گفت: آنچه در هشتمين جشنواره مد و لباس قابل رؤيت بود، پيشرفت مشخص و چشمگير اين جشنواره در مقایسه با ادوار گذشته بود. کيفيت و کمّيت آثار مشخص در مقایسه با سال‌هاي گذشته رشد خوبي داشته است و اين نظر تمام کساني ‌ است که از نمايشگاه بازديد داشتند.
او همچنين درباره حمايت و کمک‌هاي اين نهاد براي رفع دغدغه‌ها و چالش‌هاي طراحان گفت: مسئوليت ما در حوزه طراحي و رشد است. فکر مي‌کنم نقاط و نکات هنري مي‌تواند در طرح‌ها بيش‌از‌پيش مطرح ‌ و به رشد کيفيت طراحي هنرمندان منجر شود.
حسيني افزود: يکي از نکات مهم هشتمين جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر موضوع‌محور‌بودن جشنواره و توجه به طرح و نقش مکران است. اميدوارم اين طرح و نقش مکران همچنان در کانون توجه قرار داشته باشد. المان‌ها در آثار سيستان‌و‌بلوچستان آن‌قدر سرشار است که مي‌تواند ده‌ها سال مورد توجه جمع کثيري از طراحان قرار بگيرد؛ البته اميدوارم نقاط ديگر ايران نيز مورد توجه مد قرار گيرد. همچنين حميد قبادي، دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور و رئيس جشنواره هشتم، ضمن ارائه اطلاعات آماري مد فجر هشتم‌ گفت: اين نمايشگاه به تلاش هنرمندان مد و لباس کشور، هشتمين دوره خود را پشت سر گذاشت که برگزاري آن در دهه فجر فرصتي است که هر سال شاهد توسعه مد در کشور باشيم... .
قبادي تصريح کرد: مشارکت هزاران نفر از طراحان، هنرمندان و توليدکنندگان در شکل‌هاي مختلف بسيار مسرت‌بخش است. در سالي که مشکلات اقتصادي در شکل‌هاي مختلف در کشور وجود دارد، سال ۹۷ سال شکوفايي مد و لباس کشور بود و دليل آن مشارکت حداکثري نهادها، طراحان و توليد‌کنندگان و مؤسسات و دانشگاهيان در برگزاري هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر است. رئيس هشتمين جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر ادامه داد: هر محصولي را که در پيرامون خود مشاهده مي‌کنيم، عنصر مشترک آن، طراحي است؛ يعني طراحان با الهام از نقوش الهي و خلقت الهي دست به ابتکار مي‌زنند.
آيين اختتاميه هشتمين جشنواره مد فجر که با حضور معاون وزیر فرهنگ، ریاست بنیاد ملی مد و لباس، دبیر هشتمین جشنواره مد و لباس فجر و جمع کثیری از طراحان پیش‌کسوت و جوان در تالار وحدت برگزار شد، تفاوت‌هاي اساسي با سال‌هاي پيش داشت که در ادامه ذکر مي‌شود:
۱- مد فجر نرم‌نرمک به سمت بهبود مستمر و ویرایش نواقص سال‌هاي پيشين حرکت مي‌کند. جدول برنامه اختتاميه امسال خيلي مدرن و روزآمد تنظيم شده بود و برخلاف سنت و سياق گذشته، از سخنراني‌هاي طولاني خبري نبود. مديران و دبيران و متوليان جشنواره بدون اطاله کلام، مختصر و خيلي مفيد از افق مد ايران صحبت کردند و اجراهاي ميني‌مال و مدرني از گروه ووکاپلا چاشني مراسم بود و به دليل تعداد کثير طراحان برگزيده در بخش‌هاي لباس و ملحقات مد (اکسسوري) آيين اختتاميه با مديريت مناسبي به سمت اجراي برنامه پيش رفت. حضور آرزو جعفرزاده به‌عنوان مجري مراسم، در نوع خود حرکتي آوانگارد و رو به جلو بود، زیرا تا پيش از اين، همواره از مجريان آقا براي اجراي مراسم اختتاميه دعوت مي‌شد و اجرای باانرژی او به نوعی ترمیم محدودیت‌های پیش‌روی بانوان محسوب می‌شود.
۲- استفاده از مفهوم يک خطه بين‌‌المللي به نام مکران و ايجاد شانسي ملي براي استان‌هاي جنوب شرقي کشور، نقطه قوت جشنواره امسال بود. آيين اختتاميه کوشيد به استانداردهاي بين‌المللي فجر مانند فيلم، موسيقي و تئاتر نزديک شود و در اين تلاش، امسال موفق شده بود. شکل و شمایلی که اختتاميه امسال به معرض نمايش گذاشت، اين نويد و قوت قلب را در دل فعالان و خبرنگاران پاي‌کار حوزه مد روشن کرد که مد فجر، مي‌تواند براي واخواهي و تحقق مطالبات فعالان اين هنرحرفه، سکوی قدرتمندي باشد.
۳- مشاهده تغييرات مثبت و رفع نواقص حرفه‌اي در جشنواره امسال در قياس با دوره‌هاي پيشين، بر اين واقعيت صحه مي‌گذارد که مد، ديگر يک مفهوم و مديوم پنهاني در پستوي هنرصنعت مد ايران نخواهد بود و خیلی شفاف مي‌تواند در مسير بالندگي حرکت کند و اراده دولت بر اعتلاي اين کودک هشت‌ساله مد ايران معاصر تعلق گرفته است.
۴- اختتاميه شب گذشته اين پيام را به مخاطبان حرفه‌اي و تخصصي حوزه مد مخابره کرد که مد فجر به‌تدريج خود را يافته است و ديگر از اين شاخه به آن شاخه پريدن‌هاي سال‌هاي گذشته فاصله گرفته و سعي و خطاها را پيموده است. آنچه در اختتاميه شاهد بوديم، اين سوسو را در آسمان مد ايران روشن کرد که مد در مسير تعالي قرار گرفته و مي‌کوشد به کمال نزديک شود و نه‌تنها ادعاي کامل‌بودن و بي‌نقص‌بودن ندارد، بلکه آماده تجميع اراده‌ها و خواست‌هاي هر دو بخش خصوصي و دولتي است.
۵- در مسير اين تعالي، اگر متوليان امر بر اين نکته اساسي واقف باشند که رسالت مد فجر، تمرکز بر مديوم مد و دوری از شاخه‌هاي فرعي اين حوزه است، تعالی مد در مسیر درست خود قرار خواهد گرفت؛ چراکه تمرکز بر تنه اصلي اين هنرحرفه، موجب قدکشیدن بقيه حوزه‌ها در سايه اين تنه تنومند، خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 7 اسفند 97، شماره: 3376


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین