پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۳۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه بسیاری از هنرمندان مد و لباس ایرانی توانسته‌اند جا پای طراحان و تولیدکنندگان لباس ترکیه و سایر کشورها بگذارند، گفت: امیدواریم روزی شاهد باشیم محصولات با کیفیت ایرانی و اسلامی جایگزین محصولات خارجی در کشور شود.

شعار سال: حمید قبادی در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر که با حضور حجت‌الاسلام پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس،‌ مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران و جمعی از فعالان و طراحان حوزه مد و لباس در محل تالار رودکی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان در حادثه پلاسکو، گفت: خوبشختانه هر روز شاهد ورق خوردن کتاب پرحجم، پرمحتوا و زیبای فرهنگ ایرانی و اسلامی در کشورمان هستیم.

وی ادامه داد: شاید در روزهای آغازین کار کارگروه ساماندهی مد و لباس بسیاری با نگاه مایوسانه به موضوع نگاه می‌کردند اما تلاش هنرمندان کم‌کم در حال به بار نشستن است و این تلاش باعث شده است سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه مد و لباس نیز هوشیار شوند که ایرانی و هنرمندان طراحان ایرانی می‌توانند جلوی نفوذ و تهاجم و جلوی شبیه خون فرهنگی را بگیرند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تصریح کرد: هم اکنون در این جمع طراحان و تولیدکنندگانی هستند که به رغم تمام مشکلات توانسته‌اند بسیار موثر عمل کنند. امسال شاهد حضور 5 هزار و 200 اثر برای اولین بار به دبیرخانه جشنواره مد و لباس بودیم که تعدادی از این آثار به تولید انبوه رسیده و توانسته پاسخ نیاز جامعه را بدهد.

هنرمندان مد و لباس به شعار اقتصاد مقاومتی لبیک گفتند

قبادی افزود: بسیاری از هنرمندان در شرایط بد تحریم‌ها و تهاجم‌ها توانسته‌اند ایران را سربلند کنند و پاسخ مثبتی به فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی دادند بنده به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس مطرح می‌کنم که در همین‌جا پیمان می‌بندیم به گونه‌ای عمل می‌کنیم که روزی شاهد باشیم محصولات با کیفیت ایرانی و اسلامی جایگزین محصولات خارجی در کشور شود و دروازه‌های ایران اسلامی بر روی محصولات خارجی بسته شود.

امروز هنرمندان مد و لباس جا پای تولیدکنندگان لباس ترکیه و سایر کشورها گذاشته‌اند

وی ادامه داد: امروز هنرمندانی در این جمع حضور دارند که توانسته‌اند محصولاتی را تولید کنند که جا پای محصولات کشورهای ترکیه و سایر کشورها گذاشته‌اند و امیدواریم جشنواره مد و لباس بتواند بخش کوچکی از تلاش این هنرمندان را به نمایش درآورد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به گستردگی فعالیت طراحان و هنرمندان مد و لباس کشور گفت: امسال ششمین جشنواره مد و لباس فجر در سه نقطه تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد برگزار می‌شود که در برج میلاد 25 برند محصولات ایرانی و اسلامی لباس‌های خود را عرضه می‌کنند، در برج آزادی دانشگاهیان و موسسات فرهنگی گرد هم جمع شده‌اند و قرار است در بخش دیدار با اساتید از 10 استاد برتر این حوزه تقدیر شود.

ملکی: شهدای آتش نشان ثابت کردند جوانان ایرانی هنوز اسطوره ساز هستند

در ادامه این مراسم جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی مورد تقدیر قرار گرفت و پس از مراسم تقدیر با حضور در پشت تربیون گفت: چقدر خوب است که در فضای هنری آن هم هنر ایرانی و اسلامی از آتش‌نشانان تقدیر می‌شود چرا که آتش‌نشانان نیز هنرمندان عاشقی هستند و به اعتقاد ما اگر یک هنرمند در هر زمینه‌ای عاشق نباشد نمی‌تواند اثر هنری خلق کند.

وی ادامه داد: کجا سراغ دارید کسی را که بتواند از جان و مال خود به خاطر نجات دیگران بگذرد مگر اینکه آن فرد عاشق باشد ما آتش‌نشانان امروز حالمان خوب نیست، ما پیش‌مرگ و خادم هموطنانمان هستیم و باید به هر طریق جلوی غم و اندوه آنها را بگیریم. پلاسکو با تمام سختی‌ها و لحظات دردناکش گذشت اما دو نکته قشنگ در این حادثه وجود داشت اول اینکه ما مردم ایران بهترین مردم دنیا را داریم و گذشته از تعداد معدودی که با اشتیاق و تجمع نابجا در محل حوادث دست و پا گیر هستند خوشبختانه فرهنگ ما به قدری خوب پیشرفت کرده است که ما در ساعت بعد شاهد بودیم که گروه زیادی از مردم حتی با رساندن یک بطری آب برای کمک می‌آمدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی افزود: گذشت و ایثار شهدای آتش‌نشان در حادثه پلاسکو نشان داد که سرزمین ما هنوز هم اسطوره‌ساز است چرا که در سال‌های اخیر مطرح می‌شود که جوانان ما دیگر جوانان قدیم نیستند و دچار جمود شده‌ اند این حادثه نشان داد که جوانان ما هنوز هم می‌توانند یادگاری‌های خوبی برای آیندگان برجا بگذارند.

حجت الاسلام پژمان‌فر: طراحان با قصد قربت لباس طراحی کنند

در ادامه این مراسم حجت‌‌الاسلام پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تقدیر از شهدای آتش‌نشان گفت: امروز این دوستی‌ها می‌تواند گره‌های کور را باز کند و فقط می‌تواند رشادت، از جان گذشتگی و ایثار است که امکان دوستی را محقق می‌کند. بنده از اینجا می‌گویم که این روحیه در طول تاریخ ایران فراوان در میان مردم بوده،‌هست و خواهد بود. انسان‌هایی که مصالح دیگران را به مصالح خود ترجیح می‌هند اما هر کسی در یک قالب و در نوع فعالیت خود این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: امروز شرایطی پیش آمد که آتش‌نشانان ما خودشان و ظرفیت‌شان را نشان دادند. روی دفاع مقدس بود و دانش‌آموزان،‌دانشجویان،‌ بی‌سوادان، زنان و مردان به میدان آمدند و خود را نشان دادند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: جشنواره مد و لباس فجر نیز زمینه‌ای برای نشان دادن توانمندی ایران و ایرانی در حوزه مد و لباس کشور است. ایرانی یک جمعیت توانمند و قدرتمند است و کارهایی را خلق می‌کند که دیگران در آن کارها هنوز کلاس اولی هستند اما ایرانیان توانستند رتبه‌های اول را در بسیاری از زمینه‌ها کسب کنند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر ضمن تشکر از روند برگزاری جشنواره مد و لباس فجر گفت: امروز فرصتی پیش آمده است تا حرف‌هایمان را با لباس‌هایمان بزنیم آتش‌نشانان با رشادت خود صدایشان را به گوش دنیا رساندند و حرف‌شان را به دنیا زدند و ما امروز می‌خواهیم بگویم ما در حوزه مد و لباس نیز می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن به دنیا داشته باشیم.

وی افزود: بنده از طراحان و هنرمندان این حوزه می‌خواهم قصد قربت کنند و برای رضای خدا لباس طراحی کنند.

مرادخانی: دولت قصد دخالت در کار هنرمندان و طراحان مد و لباس را ندارد

در ادامه این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حوزه مد و لباس را از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار در فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست و گفت: حوزه مد و لباس باید در چارچوب‌های خود بتواند فعالیت‌ها را ادامه دهد. کار حوزه ما به عنوان بخش هنری که باید سیاست‌گذار و طراحی خطوط اصلی باشد سال‌ها مغفول واقع شده بود که امروز خوشبختانه در مسیر آن حرکت می‌کنیم.

وی افزود: لباس نماد اصلی معرف شخصیت فرد و هویت انسان است و ما به محض اینکه یک فرد را می‌بینیم بدون اینکه او را بشناسیم از روی شاخصه‌های لباس او می‌توانیم به شخصیتش پی ببریم بنابراین لباس اولین نماد شخصیتی انسان است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما به عنوان دولت قصد ورود و دخالت در این حوزه را نداریم و بیشتر نقش پالایش و تشویق نکات اصلی و اساسی را در دستور کارمان قرار دادیم.

مرادخانی ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس در طول سال نیز فعال باشد و جلسات مستمری را برگزار کند چرا که نیازمند فعالیت بیشتر در این حوزه هستیم.

پیام وزیر ارشاد به ششمین جشنواره مد و لباس فجر

در ادامه قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس پیام سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره مد و لباس فجر را قرائت کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

«پوشش»، به مثابه شأنی از شخصیت انسان و یکی از نیازهای قطعی آدمی، سابقه‌ای به قدمت شکل‌گیری تاریخ بشر و گستره ای به پهنای جغرافیاس امروزین جهان هستی دارد. لباس به عنوان نمادی از نمادهای فرهنگی می‌تواند نمایشگر جایگاه یک ملت در میان سایر ملت‌ها بوده و همچون رسانه‌ای صامت اما زنده، پیام فرهنگی یک جامعه را در سراسر گیتی نشر دهد.

در نظر گرفتن جنبه‌های معنوی در لباس و پوشاک و توجه به عناصر زیبایی، تنوع، رنگ و آراستگی از ضروریات غیرقابل انکار این عرصه است و می‌توان «مد» را جلوه‌ای از سبک زندگی و لباس را همراه همیشگی تمدن و زندگی انسان دانست. این مهم مستلزم آن است که الگوی صحیح مصرف را به عنوان اصلی جدایی‌ناپذیر در چرخه سیاستگذاری تولید و توزیع و فرآیند شکل گیری کردارهای اجتماعی و کنش های فرهنگی مختلف مورد نظر قرار دهیم.

جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، رخدادی در خور توجه برای به تصویر کشیدن توانایی‌های ملی سرزمین پهناوری است که فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و آموزه‌ها و باورهای دینی عنصر هویت بخش آن است. آنان که در این عرصه نقش آفرینی کرده و با هنر و دانش خود، توانسته‌اند ظرفیت‌های بومی و قومی را در سطوح بالاتر مطرح کنند و طراحان زبردستی که با قریحه خداداد به خلق آثار خلاقانه پرداخته‌اند و تولیدکنندگانی که با اعتماد و باور به داشته‌های داخلی از طراحی ایرانی حمایت کرده‌اند، سرمایه‌های فرهنگی و ارزشمندی هستند که این رویداد بزرگ را رقم زده اند.

از دست‌اندرکاران این جشنواره، که تلاش خود را برای برگزاری پرشکوه آن کار گرفته‌اند قدردانی می کنم و آرزومندم به یمن گشایش‌هایی که در عرصه اقتصادی پدید آمده، شاهد توجه بیشتر فعالان این صنعت که ظرفیت همراهی مؤثر با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و طرح اشتغال‌زایی دارند، باشیم.

در این مراسم علاوه بر تقدیر از شهدای آ‌تش‌نشان از دو نفر از فعالان حوزه مد و لباس نیز تقدیر به عمل آمد.

ششمین جشنواره مد و لباس از امروز تا دهم اسفند ماه از ساعت 10 تا 21 در تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان حوزه مد و لباس است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 03 اسفند 1395، کد مطلب:13951203000772 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین