شعار سال: رسمیترین پشتوانهای که عرصه مد ایران
در سال 97 به دست آورد، برخورداری از تریبون «سهشنبههای مد در شرق» بهعنوان یکی
از جریانسازترین رسانهها در عرصه مطبوعات بود که به دلگرمی و حمایت این صفحه، توانست
بالندگی خود را ادامه دهد و به علاقهمندان این حوزه خود را اثبات کند. تحقق
مطالبات در دست پیگیری و ناتمام مدیوم مد در ایران، ازجمله مهمترین و حیاتیترین
خواستههای کودکی است که در مسیر تعالی و رشد، زمینخوردنها و تاتیتاتیکردنهای
خود را پشت سر گذاشته و در آستانه آغاز دوره بلوغ و نوجوانی خود، ایستاده است.
در آغازین ماههای سال نو، پیگیری تا وصول تمام مطالبات رویزمینمانده
هنر-صنعت مد، در دستور کار تمام کسانی قرار دارد که مشق مد کردند و عمیقا باور
دارند که مد میتواند در مسیری که پیشرو دارد، از پس رسالت و مسئولیت اجتماعی خود
برآید. نسلی که درحالحاضر در ایران معاصر نمو مییابد و برای ورود به دبیرستان و
دانشگاه آماده میشود، نسل متفاوتی از نسل دهههای60 و 70
است. نسل معاصر که در آستانه بلوغ و نوجوانی قرار گرفته، با تفکری کاملا مطالبهگر
و بستانکار، در شبکههای اجتماعی اقدام به بازتولید مفهوم تازهای از مد کرده است.
مد بهعنوان هنری نوین در ایران معاصر که حجم گستردهای از مخاطبان سوشیال مدیا را
به خود اختصاص داده است، با چنین جامعه هدفی روبهروست. باید دید برای چنین جامعه
هدفی، چه سازوبرگها و نیازمندیهایی باید طراحی کرد و پیگیری چه مطالباتی از
سلسله مطالبات رویزمینمانده هنر صنعت مد را در دستور کار قرار داد؟ به اعتقاد
نگارنده، راهاندازی شبکه حرفهای متشکل از صاحبان فن و صاحبان نظر در زمینه مد
روی آنتن رسمی جمهوری اسلامی ایران، میتواند گامی نو و امیدوارکنندهبرای
نسلی باشد که خود را در مدیوم مد جستوجو میکند و شدیدا نیاز دارد دیده شود و
برای دیدهشدن، معطل تلویزیون ایران نمیماند. این نسل برای دیدهشدن، قواعد و سازوبرگ
خود را دارد و با جسارتی مثالزدنی و خودانگیخته، عملگراست.
مد میخواهد بماند و در فضایی که امکان رشد و تعالی و فرصتهای برابر
برای تمام خالقان این
هنر-صنعت وجود دارد، نفس بکشد و خود را ارتقا دهد. مخاطبانی که در
سوشیال مدیا و شبکههای اجتماعی درگیر روح سرگردان مد در این شبکهها هستند، اتفاق
نظر دارند که اگر شبکهای رسمی و حرفهای در تلویزیون ایران تأسیس شود و بتواند
صدای جامعهای باشد که خود را در شبکههای اجتماعی جستوجو میکند، به ضرس قاطع میتوان
امیدوار بود که حجم وسیعی از خودنماییها در فضای روانی بهشدت مسموم شبکههای
اجتماعی، جای خود را به ابرازهای منطقی و رنگآمیزیشده به هنر طرح ایرانی میدهد
و نسلی که روح گمشده خود را در شبکههای اجتماعی و در لباس مد، جستوجو میکند،
میتواند سرمنزل مقصود خویش را در این شبکه و در مدیومی بیابد که تلاش دارد صدای
جامعه خاموشی باشد که در سوشیال مدیای ایرانی هیاهو به راه انداخته است.
عنصر مد مسلح به شبکه تلویزیونی «فشنتیوی» در چنین فضای ناز و نیازی،
میتواند همان هنری باشد که مخاطبان خود را سیراب میکند. درحالحاضر وبسایتهای
فعال در زمینه مدیوم تصویر و ویدئو برای مد، متولد شده و اقداماتی را در همین
زمینه به انجام رساندهاند؛ اما به اعتقاد نگارنده، این حرکت پویا و امیدبخش، کافی
نیست. مد برای تأثیرگذاری و اخذ سهم بیشتر فرهنگی و حتی اقتصادی، نیازمند حمایت
تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران و اختصاص شبکهای انحصاری به این هنر است. مد
بهعنوان خردی جمعی که همواره در روح اجتماع سیال است و حرکت میکند، هرگز از مد و
از تکوتا نمیافتد و همواره خود را بازسازی میکند. مد از مرحله سعی و خطا عبور
کرده و در حوزه فرهنگ، سیاست، اجتماع و اقتصاد خود را اثبات کرده است. کودک مد نیازمندیهایی
دارد و دوست دارد در آستانه بلوغ و نوجوانی دیده شود. به اعتقاد نگارنده، هیچ چیزی
دلخوشکنندهتر از این نخواهد بود که در نوبهاری که در پیش داریم، شبکه آنالوگ فشن
تیوی در تلویزیون ایران راهاندازی و آغاز به کار کند. هستند بسیار کسان حرفهای
و عاشق کار و پای کار که برای جامعه عظیم مخاطبان مد، محتواهای مستند رسانهای و
مالتی مدیا را در چنته دارند و عمیقا دوست دارند در شبکهای داخلی، با حمایت ملی و
نگاه جهانشمول،
خیل عظیم مخاطبان مدیوم مد را پاسخگو باشند و تلاش کنند صدای کسانی باشند که
اعتقاد به خودنمایی در فضای سوشیال مدیا را ندارند و میخواهند حرفهای باشند و مد
را به صورت کاملا حرفهای و تخصصی دنبال کنند؛ کسانی که در تمام این سالها از مد
مراقبت کردند و کوشیدند به اندازه بضاعت خود به تعالی و بالندگی این کودک کمک
کنند. کودکی که در آستانه بلوغ ایستاده و با قوانین بازی دنیای جدید و مخاطبان نسل
جدید مواجه است و میخواهد خود را بازآفرینی کند. مد، روحی اجتماعی است که هرگز از
تکاپو نمیافتد و مقهور تغییرات نسل و تغییرات زمانه قرار نمیگیرد و مطالبات رویزمینمانده
خود را به صورت آهسته و پیوسته دنبال میکند. به باور کودک مد، دور نیست روزگاری
که شبکه رسمی «فشن تیوی» در ایران آغاز به کار کند و از ایدههای ناب جوانان
جویای هنر سیراب شود و صدای پای کسانی باشد که سالهاست برای مد زحمت کشیدند و
تأسیس این شبکه را به انتظار نشستهاند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 28 اسفند 97، شماره: 3394