پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵
طبق آمار، ۹۵ درصد از برند‌های فعال پوشاک در ایران، فاقد مجوز قانونی وده و تنها از ۴۰۰ برند خارجی، تنها ۱۷ برند از مجوز قانونی فعالیت برخوردار اند.

شعارسال: بنابر اخبار موجود،۴۰۰ برند پوشاک خارجی در ایران مشغول به فعالیت هستند که از این میزان تنها ۱۷ برند، دارای مجوز قانونی فعالیت هستند.

به واقع، این عدد و رقم نشان می‌دهد بخش عمده برند‌های فعال در این عرصه، فاقد مجوز قانونی هستند و به تبع در چنین شرایطی نظارت بر عملکرد این برند‌ها کافی نخواهد بود.

منصور میرزا خانی، یکی از فعالان حوزه تولید پوشاک و لباس در غرب استان تهران  با اشاره به تعریف و ضوابطی خاص برای فعالیت برند‌های پوشاک در ایران، اظهار کرد: بنابر اخبار موجود، مراکز فعال تولید پوشاک در ایران موظف اند طی مدت ۲ سال، معادل ۲۰ درصد میزان واردات محصولات خود را در ایران تولید کنند و از این میزان،۵۰ درصد را صادر کنند.

وی افزود: به واقع تدبیر اتخاذ شده می‌تواند از ضریب مصرف گرایی در کشور کم کند و به نوعی ضریبی از تولید را در این کشور بواسطه فعالیت برند‌ها ممکن سازد که این امر می تواند گام موثری در راستای فعالیت برند‌ها، شرکت‌ها و تولیدات خارجی در کشور به شمارآید.

میرزا خانی تصریح کرد: به واقع تولید مشارکتی، راهکاری است که می‌بایست با تقویت هر چه بیشتر در تمامی حوزه‌های تولید مد نظر قرار گیرد و این رویه‌ای است که باید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با جدیت تمام در دستور کار قرار گیرد.

این فعال در حوزه تولید پوشاک یادآورشد: آنچنان که در گزارش های رسانه‌ها قید شده از ۴۰۰ برند پوشاک خارجی فعال، بیش از ۱۲۵ برند درخواست دریافت نمایندگی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده اند که به واقع باید میان این میزان، با تعداد مراکز و برند‌هایی که هم اکنون، از مجوز برخوردارند، تفاوتی جدی قائل شد و آنچنان که اخبار جراید نشان می‌دهد ۹۵ درصد از برند‌ها در کشور، غیر قانونی فعالیت می‌کنند.

البته در این میان، برخی از مسوولان ذی ربط همچون مجید افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان پوشاک کشور از عدم رغبت برند‌ها برای تولید در ایران خبر می‌دهد و اساسا درخواست مجوز را پوشش و سر پوشی برای واردات قاچاق توسط برند‌های مذکور عنوان می‌کند.

سوء استفاده از کاستی‌های موجود در صنعت پوشاک ایران

افتخاری در این خصوص به رسانه‌ها می‌گوید: متاسفانه برخی برندها، با مشاهده وضعیت صنعت پوشاک ایران به برخی کاستی‌ها و معایب موجود در آن پی برده اند و از همین نقیصه و کاستی به سوء استفاده از وضعیت موجود اقدام می‌ کنند.

وی در این خصوص می‌افزاید:به عنوان نمونه تولید کنندگان داخلی در زمینه کت و شلوار مردانه و مانتو به دلیل هزینه بالای سرمایه گذاری ناشی از تغییر متعدد و متنوع مدل ها، دچار کاستی‌ها و بضاعت ضعیفی  می شوند و به تبع برخی برند‌های خارجی با سوء استفاده از این نقیصه به تسخیر بازار پوشاک بچه گانه، مجلسی زنانه و سایر انواع پوشاک مردانه مبادرت می‌ورزند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان پوشاک کشور در ادامه  تصریح کرد:یکی از برند‌های خارجی که در قالب ۱۷ برند، دارای مجوز نیز نمی‌گنجد کمر تولید کنندگان داخلی را شکسته است.

جولان تولید کنندگان به اصطلاح برند خارجی در ایران به این موارد خلاصه نمی‌شود و بنابر اظهارات این مقام مسوول، در اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان یکی از برند‌های اسپانیایی فاقد مجوز، با برخورداری از ۸۰ شعبه در کشور به وارد کردن پوشاک و البسه دست دوم و کیلویی اقدام می‌ کنند.

به واقع این شیوه از واردات و عرضه پوشاک را می‌توان اوج ضعف نظارتی دستگاه‌های ذی ربط مسوول دانست که یک برند اسپانیایی  جسورانه در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده، به واردات و عرضه اندام در برابر تولید کنندگان داخلی اقدام می‌نماید.

افتخاری می‌گوید:در سال ۹۶، حدود ۶۱ میلیون دلار واردات پوشاک رسمی در کشور داشته ایم.

اما سوالی که در این مجال به ذهن متبادر می‌شود ناظر بر این امر است که در شرایطی که همچنان حداقل سه ماه به پایان سال باقی مانده و عموما ماه‌های پایانی، اوج فروش لباس محسوب می‌شود توجیه این میزان از واردات چه می‌تواند باشد.

در صورت توجه به تولید داخلی، البسه ایرانی از کیفیت قابل توجهی برخوردار است

اسماعیل حاجی زاده، یکی از تولید کنندگان پیراهن مردانه در غرب استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به کیفیت مرغوب و مطلوب برخی از البسه و پوشاک ایرانی اظهار کرد: متاسفانه شرایطی در بازار حاکم شده که گویی تمامی لباس‌های ایرانی، بی کیفیت اند و این تلقی اشتباه و ویران کننده‌ای است که عرصه را برای فعالیت تولید کنندگان داخلی تنگ و محدود می‌سازد.

وی افزود:هم اکنون، بسیاری از تولیدات داخلی و ایرانی، با مارک‌های خارجی به فروش می‌رسند که اتفاقا از حیث کیفیت محصول از مرغوبیت خاص و ویژه‌ای برخوردارند و تولید کنندگان ناچار اند برای فروش محصولات خویش، البسه ایرانی را با مارک‌ها و اتیکت‌های خارجی، ترکیه‌ای و... به فروش برسانند.

حاجی زاده اضافه کرد: به اعتقاد بنده، رسانه‌ها و دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی باید در راستای فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم تلاش هر چه بیشتری را مد نظر قرار دهند، زیرا رویه و روال موجود زیبنده کشوری همچون ایران نیست.

این تولید کننده البسه در غرب استان تهران گفت: پوشاک قاچاق نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از تولید کنندگان داخلی متضرر شوند و این پدیده در کنار رکود حاکم بر بازار، منجر به تعطیلی بسیاری از تولید کنندگان فعال در سنوات گذشته شده است.

امید آن می‌رود، دستگاه‌های ذی ربط و مسوول، با تلاش هر چه بیشتر، عزم خود را در راستای حمایت از تولید کنندگان پوشاک داخلی و تشدید برخورد‌ها با قاچاقچیان البسه خارجی جزم نمایند که یقینا در این ارتباط هر آنچه تولید داخلی حمایت شود، شاهد اشتغالزایی هر چه بیشتر در سایه یکی از سود آورترین صنایع تولیدی خواهیم بود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:28آذر 1396 ، کدخبر: 6365462،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین