پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
علی‌رغم اینکه بارها رسانه ملی و مسئولان، مردم را به خرید کالای ایرانی تشویق می‌کنند اما در عمل اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد و همه اقدامات به ضرر تولیدکنندگان پوشاک و محصولات تولید داخل تمام می‌شود.

شعارسال: اگرچه رسانه‌ها و پافشاری مسئولان می تواند رفتار مردم را در جهت حمایت از کالای ایرانی تشویق کند اما این موضوع برای تغییر رفتار مردم کافی نیست. برهمین اساس باید اتفاقاتی رخ دهد تا تولیدکنندگان نیز محصولات خود را به راحتی به فروش برسانند.

از آنجایی اقتصاد کشور ما اقتصاد نفتی است و با بودجه نفت پیش می رود باید دولت و مسئولان نیز قدمی در راه تسهیل کار تولیدکنندگان بردارند و از آنها حمایت کنند. این حمایت نباید به صورت شعار باشد بلکه دولت اگر بخواهد تولید داخلی پیشرفت کند و با سرعت خود را به کالاهای با کیفیت برساند باید تسهیلاتی را به این بخش اختصاص دهد و همچنین مسئولان ذی ربط نیز در نظارت های خود در این باره کوتاهی نکنند.

این کوتاهی‌ها از زبان رئیس انجمن نساجی کشور بسیار تلخ و ناراحت کننده به نظر می‌رسد. اخیرا او در گفتگویی به موضوعی اشاره می‌کند که شاید در میان مسئولان هنوز به عنوان دغدغه به شمار نمی رود و از کنار آن ساده می‌گذرند. دیده شده که برخی پاساژها برای معرفی و جذب مشتری مغازه های خود را دو ساله به صورت رایگان در اختیار برندهای خارجی قرار می دهند که جای بسی تعجب است. که چرا این موضوع اتفاق می افتد و نظارت جدی انجام نمی شود. در این میان دولت علاوه بر اینکه مانع اینکار نمی‌شود به چرخه کمک نیز می‌کند!

با نگاهی جزئی از وضعیت مصرف مردم می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز تعداد زیادی از مردم تمایل به سمت کالای داخلی ندارند.مصرف کالاهای خارجی و توجه نکردن به تولیدات داخلی هم‌چون ویروسی در کشور در حال گسترش است و عوارض سوءِ آن در تمامی جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است. به نیم نگاهی به جای جای منزلمان متوجه انواع کالاهای لوکس و ضروری می‌شویم که در خانه‌هایمان جا خوش کرده‌اند در حالی که کالاهای داخلی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورند و منتظر نگاه ما هستند.

خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخل در شرایط اقتصادی که کشور در آن به سر می برد یک امر کاملاً عقلانی است که مقام معظم رهبری بارها بر روی آن تأکید کرده اند که متأسفانه مورد غفلت واقع شد و ما شاهد جولان کالاهای وارداتی در بازار های داخلی هستیم در حالی که کالاهای مشابه داخلی مورد استقبال خریداران قرار نمی گیرد و کشور با مشکلاتی همچون بیکاری مواجه است.

نکته جالب تر اینکه آنقدر اعتماد به نفس در میان تولیدکنندگان داخلی از بین رفته که حتی بسیاری از تولیدات داخلی کالای خود را با نام و نشان کالاهای خارجی در بازار عرضه می‌کنند و برخلاف بسیاری از کشورهای جهان که برایشان اهمیت زیادی دارد که بر روی کالاهای تولید داخل خود نام و نماد کشور خودشان هک شود اما حالا تولیدکنندگان کشور مجبورند برای فروش اجناس خود با برند غیر ایرانی وارد بازار شوند که این مسئله نشان دهنده عدم اطمینان به تولید داخل است. با این اوصاف وظیفه تولید کنندگان برای ارتقای کیفیت و جذب اطمینان مشتری چیست؟ و همچنین وظیفه دولت و نهادهای ذی صلاح برای رونق تولید ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان چیست؟

*همه چیز به ضرر کالای ایرانی!

در این میان همچنان بازار خرید و فروش کالاهای خارجی حسابی گرم است؛ خصوصا حالا که به سال نو نزدیک می‌شویم و مردم برای خرید اجناس خود کالاهای وارداتی را می پسندند. به نحوی که در هر شهر کشور، چندین فروشگاه بزرگ فروش برندهای خارجی دیده می شود. البته در کنار این فروشگاه‌ها به صورت پراکنده هم در هر منطقه یا محله و به ویژه در تهران مغازه‌های متعددی هستند که به فروش انواع پوشاک خارجی اقدام می‌کنند. این گستردگی مراکز فروش در حالی است که بعضاً تعداد محدودی از آنها نمایندگی رسمی برندها بوده و اکثراً به صورت واسطه و غیر رسمی در بازار فعالیت می‌کنند.

بسیاری از فروشندگان پوشاک معتقدند علی رغم تلاش مسئولین در مبارزه با قاچاق پوشاک این کالاها به راحتی وارد بازار شده و حتی به نام برند اصلی با قیمت های نجومی به فروش می‌رسد. در حال حاضر حمایت های بالا از برندهای خارجی باعث شده تا بازار در اختیار آنها قرار گرفته و فروش محصولات داخل به شدت ضربه ببیند و این تولیدکننده داخلی است که به مرز تعطیلی رسیده و خبری از حمایت های دولتی نیست.

البته اخیرا مروج رئیس انجمن نساجی کشور در خصوص گفت: هم اکنون سطح شهر پر از مغازه‌هایی است که برندهای خارجی می فروشند. علی رغم تمام تلاش ها برای مبارزه با قاچاق پوشاک هنوز برخی اجناس این فروشگاه های بزرگ قاچاق هستند ولی هیچ نظارتی بر عملکرد آنها دیده نمی‌شود.

او با بیان اینکه باید وزارت صنعت پاسخ دهد که آیا واقعا این تعداد فروشگاه نماینده رسمی برندها در بازار ایران هستند یا خیر؟ گفت: در چند سال اخیر حضور برندهای ترک در سطح بازار افزایش پیدا کرده و هر روز خبر افتتاح یکی از شعبه های جدید آنها به گوش می رسد اما در این میان دولت به جای حمایت از تولید داخل فضا را برای افزایش حضور این برندهای خارجی در بازار مهیا می کند.

رئیس انجمن نساجی کشور تصریح کرد: برخی پاساژها برای معرفی و جذب مشتری حتی مغازه‌های خود را دو ساله به صورت رایگان در اختیار برندهای خارجی قرار می دهند این امر واقعا برای ما سوال برانگیز است . چرا در این رابطه نظارت جدی انجام نمی شود.

او با ابراز تاسف گفت: اگر این تولیدکننده داخلی بخواهند همین مغازه ها را اجاره کند باید هزینه های سنگینی را بپردازند. مروج همچنین خاطرنشان کرد: من سند و مدرک کتبی ندارم اما شنیده ایم دولت برای کاهش هزینه اجاره و حمل و نقل کمک زیادی را به برندهای خارجی برای حضور در بازار ایران می کنند این در حالی است که تولیدکننده داخلی از هیچ حمایتی برخوردار نیست.

حالا با این وضعیت و نزدیک شدن به سال نو، اضطراب فروشندگان و تولیدکنندگان کالای ایرانی برای فروش محصولات خود به اوج می‌رسد. دولت اما هنوز برای دادن تسهیلات به این بخش و گام برداشتن در جهت حمایت از کالای ایرانی و فرهنگ‌سازی آن دست روی دست گذاشته است. کالایی که می‌تواند با حمایت از آن اقتصاد کشور را پیش ببرد و جای نفت را بگیرد اکنون بی اهمیت کنار گذاشته شده و مورد کم لطفی دولتمردان قرار گرفته است. گویا آنها نیز کالای خارجی را به کالاهای تولید داخل ترجیح می‌دهند!

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار خبر 11 بهمن 1395، کدمطلب: 336927 ،www.parsine.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین