پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
سناتور جمهورخواه و از اعضای اصلی تیم ترامپ شروط جدیدی را در رابطه با خرید پدافند موشکی اس۴۰۰ توسط ترکیه و تحریم این کشور مطرح کرد.

شعار سال: به نقل از روزنامه ملی گازته، سناتور لیندسی گراهام جمهورخواه و از اعضای اصلی تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: اگر ترکیه سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ را فعال نکند و سامانه موشکی پاتریوت را از آمریکا خریداری و مستقر کند ترکیه را تحریم نخواهیم کرد.

سناتور لیندسی گراهام بعد از دیدار از سفارت ترکیه در واشنگتن در مصاحبه با تلویزیون CBS درباره تنش بین آمریکا و ترکیه به علت خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه گفت: چنانچه ترکیه، سامانه موشکی اس ۴۰۰ را تحویل بگیرد و آنرا مستقر و فعال سازی کند، آمریکا ترکیه را تحریم خواهد کرد.

در این مصاحبه از لیندسی گراهام سئوال شد: گویا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سخنان ترامپ درباره خودداری آمریکا از تحریم ترکیه به علت خرید اس ۴۰۰ را باور کرده است. آیا این امر واقعیت دارد؟

گراهام پاسخ داد: من از سفارت ترکیه دیدار کردم. اردوغان مدعی است ترامپ گفته است اگر ترکیه اس ۴۰۰ را فعال سازی کند آمریکا از کنار راه تحریم، راه حلی را پیدا خواهد کرد. اما من درباره اینکه ترامپ چنین چیزی گفته باشد شک دارم. چنین چیزی امکان ندارد. بنا به قوانین آمریکا اگر ترکیه اس ۴۰۰ را از روس‌ها تحویل و بکار بگیرد، تحریم خواهد شد. بنا به قانون مصوب کنگره آمریکا اگر ترکیه اس ۴۰۰ را بکار بگیرد آمریکا هواپیما‌های اف ۳۵ را به ترکیه تحویل نخواهد داد. آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد هم فناوری اف ۳۵ به ترکیه منتقل شود و هم ترکیه از اس ۴۰۰ روسیه بهره برداری کند. زیرا این به ضرر ماست.

او افزود: ترکیه متحد استراتژیک آمریکاست که در قضیه سوریه به ما کمک کرد. اما در نظر داشته باشید که ترکیه متحد ناتو هم هست و نمی‌تواند اس ۴۰۰ روسیه را خریداری کند. همانطور که ترامپ گفته است حکومت قبلی آمریکا رفتار خشنی با ترکیه داشت و باید به ترکیه پاتریوت می‌فروخت، زیرا ترکیه به ایجاد سامانه دفاع هوایی و موشکی نیازمند است. تنها راه حل آن است که ترکیه از فعال سازی اس ۴۰۰ خودداری کند و سامانه موشکی پاتریوت را که همگرا با ناتوست خریداری کند و بکار گیرد. ترکیه متحد مهم ماست و به ویژه در مسائل منطقه‌ای و سوریه به ما کمک می‌کند. اما قوانین آمریکا را نمی‌توان نادیده گرفت. اگر اس ۴۰۰ در ترکیه مستقر و فعال شود، ترکیه، تحریم و انتقال فناوری اف ۳۵ به ترکیه متوقف خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 11 تیر 98، کد مطلب: 6987471:www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین