پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
یک روانشناس بالینی گفت: یکی از مشکلات روحی و روانی شایع در دختران امروزی، افسردگی است که می‌تواند ناشی از انتظارات نامعقول جامعه یا خانواده، درک‌نشدن یا بی‌توجهی، اعتماد به نفس پایین، نگرانی و ناامیدی درباره آینده و برخی کسالت‌های خفیف باشد
شعارسال:یک روانشناس بالینی گفت: یکی از مشکلات روحی و روانی شایع در دختران امروزی، افسردگی است که می‌تواند ناشی از انتظارات نامعقول جامعه یا خانواده، درک‌نشدن یا بی‌توجهی، اعتماد به نفس پایین، نگرانی و ناامیدی درباره آینده و برخی کسالت‌های خفیف باشد.

‌جواد قاسمی‌نیا  در خصوص بیشترین دغدغه دختران اظهار کرد: دغدغه و مشکلات دختران امروز بیشتر درک‌نشدن یا نادیده‌گرفته‌شدن، مشکلات روحی و روانی، اعتماد به نفس پایین، وجود مشکلات ارتباطی و عاطفی، نگرانی درباره آینده (تحصیل، اشتغال، ازدواج)، نارضایتی‌ها در مورد تبعیض‌های جنسیتی و محدودیت، گرایش به اعتیاد و… است.

وی افزود: بسیاری از والدین به دلیل نیازهای روان‌رنجور خودشان، سبک فرزندپروری اشتباهی را انتخاب می‌کنند و اغلب فرزندشان را مورد سلطه‌گری، بی‌توجهی، طرد یا توجه افراطی و ارضاء بیش از حد خواسته‌ها قرار می‌دهند.

این روانشناس بالینی بیان کرد: همچنین بی‌توجهی به خواسته‌ها و نیازهای دختران از طرف خانواده، باعث می‌شود که آن‌ها توجه بیشتری به رابطه با همسالان و در نتیجه دورشدن از خانواده یا توجه بیشتر به دنیای بیرون داشته باشند.

قاسمی‌نیا خاطرنشان کرد: پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده است تا اختلاف نگاه و سلیقه بین نسل‌ها به شدت افزایش یابد و همچنین این دوگانگی بین تفکرات سنتی و مدرن منجر به شکل‌گیری یک سردرگمی نقش در نسل نوجوان و جوان امروزی شده است که این مسئله بیشتر دختران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: دوره نوجوانی دوره‌ای است که افراد به دنبال درک هویت خودشان هستند و هر مانعی در این راه می‌تواند در به وجود آمدن یک بحران شدید کمک کرده که تبعات آن می‌تواند در بزرگسالی ادامه داشته باشد. زمانی که خانواده و جامعه به هر نحوی به استعدادها و علایق دختران اهمیت ندهد، مطمئناً دختران شادابی و نشاط خود را از دست خواهند داد.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: دخترانی که مادران فردای ایران زمین هستند و قرار است نسل آینده را تربیت کنند، در صورت داشتن مشکلات، دچار ناراحتی‌های روحی و بی‌انگیزگی خواهند شد و نمی‌توانند نسل سالمی را برای جامعه آینده تربیت کنند.

قاسمی‌نیا عنوان کرد: مشکلات ارتباطی و عاطفی دختران در حوزه‌های مختلف خانواده، اجتماع و همسالان مخصوصاً با جنس مخالف از علل مراجعه به روانشناس است. دختران به دلایل مختلفی از هر گونه تعامل با پسران خودداری کرده و گاهی الگوهای نابهنجاری را اتخاذ می‌کنند.

وی افزود: در حالی که هر دو جنس باید در سنین مشخصی برخی تعاملات و گفتگوهایی را با جنس مخالف خود داشته باشند تا به درک روشنی و شناخت بیشتری دست یابند. در حالی که با اطمینان می‌توانم تاکید کنم که یکی از دلایل ازدواج‌های ناموفق، چرخه‌های معیوب و ناسالم روابط زناشویی و حتی طلاق‌های فراوان امروزی، نداشتن آگاهی‌ها و اطلاعات لازم نسبت‌به جنس مخالف و عدم آشنایی با زندگی و عدم داشتن مهارت‌های ارتباطی سالم است.

وی در خصوص مشکلات روحی و روانی شایع در دختران امروزی، گفت: یکی از این مشکلات شایع، افسردگی است که می‌تواند ناشی از انتظارات نامعقول جامعه یا خانواده، درک‌نشدن یا بی‌توجهی، اعتماد به نفس پایین، نگرانی و ناامیدی درباره آینده و برخی کسالت‌های خفیف باشد.

این روانشناس بالینی بیان کرد: باید بپذیریم که رفتار و اعمال دختران در جامعه تحت تأثیر انتظارات خانواده‌ها، جامعه و نگرش فرد نسبت‌به خودش است. تبعیض بین دختران و پسران در نسل‌های گذشته یک مشکل عمده و اساسی بوده است، ولی در حال حاضر حس برتری پسر بر دختر در جامعه و خانواده‌های ما نسبت‌به گذشته کاهش داشته است. به واقع این نگرش تغییر کرده است و خانواده‌های زیادی را می‌بینیم که یک برخورد مساوی با هر دو جنس داشته و حتی گاهی دیده می‌شود که برخی خانواده‌ها توجه بیشتری به دخترها نشان می‌دهند.

قاسمی‌نیا خاطرنشان کرد: لازم به یادآوری است که ناراحتی‌هایی که در اتاق درمان بیشتر مشاهده می‌شود شامل یکسری مشکلات مشترک با موضوع درک‌نشدن و دیده‌نشدن یا بی‌توجهی به نیازها در هر دو جنس است. به خانواده توصیه می‌کنم که برای فرزندان وقت بیشتری بگذارند. عشق و علاقه خود را به آن‌ها مدام ابراز کنند. فرزندان شما اگر مهر محبت لازم را دریافت نکرده باشند دچار خصومت بنیادی خواهند شد و مطمئناً نمی‌توانند مهر و محبت را به دیگران بدهند.

وی افزود: همچنین در مورد نگرانی‌های خود با فرزندانتان حرف بزنید. در همه مسائل زنگی و تصمیم‌گیری‌های مهم با آن‌ها مشورت کنید و به انتخاب‌های آن‌ها نیز احترام بگذارید. قواعد و قوانین مشخصی را وضع کنید که منصفانه باشد و روابط فرزندتان را زیر نظر داشته باشید. در موارد لزوم به فرزندانتان آگاهی بدهید.

این روانشناس بالینی بیان کرد: گفتیم که دختران امروزی دچار سردرگمی نقش هستند، وظیفه جامعه و نهادهای رسمی این است که با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها در جهت تغییر انتظارات و باورها، تغییر الگوهای تربیتی و آموزش سبک فرزندپروری سالم و همچنین اجرای دوره‌هایی برای افزایش خودباوری و خودآگاهی بیشتر، کمک برای رسیدن به هویت واقعی خود و پذیرش نقش جنسیتی و لذت‌بردن از نقش زنانه خودشان، شناخت استعدادها و توانمندی‌ها و پرورش آن‌ها، آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر و جرأت‌مندی برای دختران صورت گیرد. برای دختر امروز باید الگوسازی کرد، آن هم الگوهایی که با زبان نرم و امروزی برایش معرفی شود تا حدی که باورپذیر باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار13 تیر 98، کدخبر: 98041306776، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین