پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸
درماه‌های اخیر، بازار خودرو با شرایط ویژه‌ای مواجه شد. از یک سو اعمال تحریم و به‌دنبال آن کمبود قطعه و از سوی دیگر رشد شدید تقاضا، باعث شد تا قیمت‌ها در بازار با رشد قابل توجهی همراه شود.

شعار سال: «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت سه‌شنبه شب دریک برنامه تلویزیونی توضیحات کاملی از وضعیت بازار خودرو برنامه‌های خود برای ساماندهی این بازار ارائه داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه سایپا برای تحویل ۱۲ هزار خودروی از کف پارکینگ خبر داد و گفت: وضعیت فعلی خودرو در‌ شأن ملت ایران نیست، برای صنعت خودرو طرح ساماندهی و برنامه دوساله در نظر گرفتیم و با واگذاری خودروسازی به اهلش این صنعت را در دو سال آینده اصلاح خواهیم کرد.

رضا رحمانی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال گذشته، اظهار کرد: تا میانه سال گذشته نابسامانی‌هایی در بازار ایجاد شد، اما در ماه‌های اخیر با ایجاد ثبات نسبی در نرخ ارز، رشد قیمت‌ها متوقف شد و از طرف دیگر توزیع برخی کالاهای خاص که ارز دولتی دریافت کرده بودند مدیریت شد.

وضعیت فعلی بازار خودرو در‌ شأن مردم نیست

رحمانی با بیان اینکه صنعت خودرو مانند هر بخش دیگری مشکلاتی دارد، تصریح کرد: وضعیت فعلی خودرو در‌ شأن ملت ایران نیست، اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد.

وی افزود: دولت از صنعت خودرو حمایت ویژه‌ای ندارد. ما وظیفه داریم از همه صنایع حمایت کنیم تا تولید، رونق بگیرد. از طرف دیگر طرح ساماندهی خودرو در حال انجام و هدف این است که از وضع موجود به وضعی برسیم که در‌ شأن ملت ایران باشد که این موضوع به زمان نیاز دارد.

رحمانی با اشاره به تفاوت دو قیمت تمام شده خودرو با قیمت محاسباتی و قیمت بازار، تصریح کرد: در حال حاضر به علت نوسانات حوزه کلان اقتصادی مانند ارز و جنبه‌های روانی بازار، در این بازار تقاضای زیادی به‌ صورت کاذب ایجاد شده که برای حفظ ارزش پول است.

شش میلیون تقاضا در بازار خودرو

به‌گفته وی از ابتدای امسال تاکنون شش میلیون تقاضای خرید خودرو داشتیم، اما کل تولید خودرو، در سال، یک میلیون دستگاه است.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سؤال مجری درباره نتایج قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد زیر حاشیه بازار گفت: خودرو از آبان تا اسفند پارسال تاکنون ۵ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت و از اسفند پارسال با موج دوم افزایش قیمت مواجه شدیم اما در حال حاضر این روند کاهشی شده است.

کاهش سود سپرده بانکی از عوامل موج دوم افزایش قیمت خودرو

رحمانی همچنین کاهش سود سپرده‌های بانکی از اسفند پارسال را یکی از عوامل افزایش قیمت در موج دوم دانست و گفت که در حال حاضر به علت کنترل نرخ ارز، قیمت‌ها کاهشی شده است. وزیر صمت با اشاره به وابستگی ارزی هزار و 660 دلاری پراید، تصریح کرد: داخلی‌سازی این قطعات را آغاز کردیم. هر چقدر ارزبری قطعات کمتر شود تأثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت داخل و اصلاح ساختار را جدی گرفتیم و از خودروساز خواستیم اموال غیرتولیدی نداشته باشند، اظهار کرد: هر کدام از خودروسازان بزرگ مکلف شدند اموال غیرتولیدی خود را بفروشند و از این طریق حداقل ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

با ۱۸۰ هزار خودروی کف پارکینگ چه می‌کنید؟

رحمانی در ادامه در پاسخ به اینکه برنامه وزارتخانه برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو که به‌دلیل نبود قطعات مورد نیاز کف پارکینگ‌ها مانده چیست؟ گفت: میانگین تولید روزانه خودرو، 4هزار دستگاه است و اگر همین تعداد ۱۰ روز در کف پارکینگ بماند تعداد خودروهای پارکینگ به ۴۰ هزار می‌رسد؛ بنابراین ،این یک مسأله معمول است.

وی افزود: تحریم‌ها باعث شده بود که برای تأمین برخی قطعات مشکلاتی ایجاد شود، اما این مشکل اکنون برطرف شده و سایپا و ایران خودرو در حال حاضر که تولید می‌کنند، همزمان خودروهای کف پارکینگ را نیز کامل می‌کنند؛ به‌طوری که این دو خودرو‌ساز تا کنون ۱۸ هزار خودرو را از کف پارکینگ تحویل دادند و سایپا امروز اعلام کرد که از هفته آینده برای تحویل ۱۲هزار خودروی دیگر از کف پارکینگ برنامه دارد.

همیشه تعدادی خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان موجود است و اکنون هم به‌ علت تحریم و کمبود برخی قطعات، تعدادی خودرو در پارکینگ‌ها موجود می‌باشد که مشکل آن در حال حل شدن است.

وی با بیان اینکه همزمان با تولید خودروهای پارکینگ تحویل مشتریان می‌شود، اظهار کرد: در پی آن هستیم که کیفیت و تنوع و تیراژ خودرو، اصلاح شود و به شرایط عادی برسیم. به‌ گفته این مقام مسئول در حال حاضر قیمت تمام شده پراید ۱۱۱ حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان و قیمت بازاری آن حدود ۵۰ تا ۵۱ میلیون تومان است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی نصف سایر کالاها

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کالاهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی نشدند حدود دو برابر نسبت به کالاهایی که این ارز را دریافت کردند رشد قیمت داشتند، اظهار کرد: اگر بخواهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی به اهداف مورد نظر خود برسد باید شبکه توزیع متمرکز در دست دولت باشد، چرا که چند نرخی شدن کالاها باعث ایجاد فساد، رانت و نابسامانی می‌شود.

وی افزود: مجلس و دولت برای پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق نظر دارند اما در مورد چگونگی و ساز و کار توزیع آن بحث وجود دارد.

نرخ رشد صنعت امسال می‌تواند مثبت شود

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه نرخ رشد صنعت تا پایان امسال می‌تواند مثبت شود، تصریح کرد: سال گذشته نرخ رشد صنعت، منفی بود که این به معنی کاهش حجم تولید است.

وی افزود: سال گذشته ۲۴ هزار و ۴۱۴ مورد برای کارهای صنعتی جواز گرفتند که در مقایسه با سال پیش از آن ۱۶.۸ درصد افزایش و از نظر اشتغال هم ۱۵.۵ درصد افزایش داشته است. پروانه بهره‌برداری نیز در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود هفت درصد افزایش داشت و در اشتغالزایی ۲.۲ درصد مثبت بود.

70 درصد ارز 4200 تومانی برای تأمین غذا

وزیر صمت با اشاره به اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به تأمین کالاهای اساسی در سال گذشته گفت: ۷۰ درصد این میزان در حوزه کالاهای اساسی و بویژه مواد غذایی بود که با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تأمین شد، ۲۳ درصد آن در حوزه دارو و درمان بود که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدیریت شد و یک درصد هم در حوزه کاغذ بود که وزارت ارشاد مسئول آن بود و ۶ درصد هم برای لاستیک و خمیر کاغذ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت آن را به عهده داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 13تیر 98، کد خبر: 515569، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین