پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری امسال بر اساس دو شرط صورت می گیرد، اولا اینکه خود داوطلب باید اعلام تمایل کند که می خواهد این 15 درصد در نمره کل آنها در نظر گرفته شود و ثانیا پس از بررسی مرکز سنجش مشخص شود اعمال این تاثیر برای دانشجویان مثبت است.

شعار سال:

دکتر باقر لاریجانی با بیان این مطلب به تشریح جزئیات ونحوه برگزاری چهل و سومین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی در رشته های بالینی پزشکی پرداخت و اظهار کرد: در راستای برنامه های تحول آموزش علوم پزشکی چهل و سومین آزمون دستیاری امسال به نحوی برنامه ریزی شد که زمینه های ورود افرادی با سطح دانش و مهارت بالا را به این دوره فراهم آورد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و اهمیت آموزش تخصصی و فوق تخصصی در این برنامه ها گفت: یکی از محورهایی که در این برنامه ها مورد توجه قرار گرفته بحث ارتقای آزمون ها در کلیه مقاطع خصوصا تحصیلات تکمیلی است. در همین راستا برنامه‌ریزی‌های متعددی درخصوص برگزاری آزمون‌های دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی صورت گرفت و در شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیز مورد تصویب قرار گرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف از کلیه برنامه‌های تحول در پذیرش آموزش دستیاری ارتقای سطح آزمون‌ها و بالطبع آن ورود افراد با مهارت و دانش بالاتر به دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی است، گفت: برمبنای همین مصوبات در چهل و سومین دوره پذیرش دستیار تخصصی در رشته های بالینی پزشکی موفقیت در آزمون سنجش صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی و پایان کارورزی برای فارغ التحصیلان بعد از بهمن ماه 1394 جزء شرایط لازم برای پذیرش دستیاران بود و تائید صلاحیت و رفتار حرفه‌ای توسط دانشگاه محل تحصیل نیز از جمله شرایطی بود که در پذیرش داوطلبان سال جاری مورد توجه قرار گرفت.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در آزمون دستیاری امسال محدودیت پذیرش جنسی و سقف سنی در هیچ رشته ای اعمال نخواهد شد، افزود: انتخاب رشته دستیاری تخصصی امسال در 10 رشته انجام خواهد شد و داوطلبان می توانند دانشگاه‌هایی را که در رشته های مذکور دانشجو می پذیرند، انتخاب کنند و هیچ محدودیتی در انتخاب رشته محل وجود ندارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در این دوره از آزمون دستیاری ظرفیت پذیرش به حدود 3400 نفر رسیده و نسبت به سال گذشته حدود 300 نفر افزایش در ظرفیت پذیرش کل داشته ایم، افزود: همچنین در آزمون دستیاری امسال پذیرش جدیدی در قالب پزشک پژوهشگر با رعایت مفاد آئین نامه مربوطه ایجاد شده و مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌هایی که این پذیرش را دارند در سایت سنجش مشخص شده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه دروس آزمون دستیاری امسال به پنج زیر گروه تقسیم شده‌اند اظهار کرد: زیر گروه "جراحی ماژور شامل دروس جراحی عمومی، زنان:، زیر گروه "داخلی شامل داخلی و قلب و اپیدمیولوژی بالینی مرتبط"، زیر گروه "کودکان شامل کودکان بهداشت و عفونی و اپیدمیولوژی بالینی مرتبط" زیر گروه "مینور1 شامل ارتوپدی گوش، حلق و بینی، اورولوژی، چشم، اپیدمیولوژی، آمار و پوست" زیر گروه" مینور2 شامل آسیب شناسی، رادیولوژی، فارماکولوژی، نورولوژی، روانپزشکی و اخلاق پزشکی" از جمله دسته بندی های آزمون دستیاری سال جاری بود بطوریکه جدول توزیع سئوالات نیز متناسب با حجم درس و کاربرد محتوای درس در دوره پزشکی عمومی تنظیم شده است.

وی درخصوص نحوه محاسبه نمره کل آزمون دستیاری سال جاری نیز گفت: در تمام کشورهای دنیا سوابق تحصیلی از عوامل مهم پذیرش در دانشگاه ها به شمار می رود. در آزمون دستیاری این دوره نیز به منظور ارتقای پذیرش افراد پذیرفته شده، ترتیبی اتخاذ شده تا 10درصد نمره کل پذیرش دستیار با استفاده از نمره پیش کارورزی تراز شده و 5 درصد نیز برمبنای معدل تراز شده کل دوره پزشکی عمومی محاسبه شود که البته این تاثیر به دو شرط صورت می گیرد. اولا اینکه خود داوطلب باید اعلام تمایل کند که می خواهد این 15 درصد در نمره کل وی در نظر گرفته شود و ثانیا پس از بررسی مرکز سنجش مشخص شود اعمال این تاثیر برای دانشجویان مثبت است.

وی همچنین اضافه کرد: در صورتی که دو شرط فوق برای تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون دستیاری وجود داشته باشد نمره آزمون کتبی متمرکز کشوری با در نظر گرفتن نمره تراز برای سئوالات دروس گروه بندی شده در پنج زیرگروه و تولید نمره تراز نهایی با 85 درصد تاثیر برای محاسبه نمره کل منظور می شود در غیر این صورت صد درصد نمره کل بر اساس نمره تراز شده آزمون پذیرش محاسبه خواهد شد.

دکتر لاریجانی گفت: روش نمره دهی و تراز سازی نمرات ازمون دستیاری امسال براساس روش های علم آمارسنجی مقررات کلی آزمون های ملی صورت می گیرد همچنین تراز معدل در این آزمون ضروری است چرا که اگر به معدل دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف توجه شود، متوجه‌ می‌شویم سطح آن‌ها یکسان نیست.

وی ادامه داد: تراز معدل روشی علمی است که به کمک آن نمره آزمون دستیاری محاسبه خواهد شد. در واقع تراز معدل اثر سطح متفاوت دانشگاه‌ها در معدل را خنثی می کند بطوریکه وزارت علوم سال‌ها است که معدل تراز شده کارشناسی دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف را در دوره کارشناسی ارشد با تاثیر قطعی 20 ودر دوره های دکتری نیز هر دومعدل کارشناسی و کارشناسی ارشد به میزان 20 درصد تاثیر قطعی دارد. بنابراین در آزمون دستیاری امسال معدل داوطلبان در دوره پزشکی عمومی براساس روش های علمی تراز می شود و تاثیر آن تنها 5 درصد است.

دکتر لاریجانی همچنین افزود: در آزمون دستیاری امسال 14095 نفر ثبت نام کردند که 7210 نفر این داوطلبان زن و 6885 نفر آنها مرد بودند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: کارنامه علمی داوطلبان آزمون دستیاری امسال 12 خرداد بر روی سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور قرار گرفت و جمعا 6973 نفر مجاز به انتخاب رشته محل شدند که 3967 نفر این داوطلبان زن و 3006 نفر آنها نیز مرد بودند و جای خوشبختی است که اعلام کنیم در این دوره از آزمون دستیاری علی رغم وجود برخی مصوبات از قبیل پذیرش با سهمیه مناطق محروم، سهمیه آزاد نیز کاهش نیافته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار20 تیر 95 ، کد مطلب: 95040110562: www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین