پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری امسال،مصوبه سال ۹۳ است و داوطلبان باید در زمینه صلاحیت بالینی و اخلاق حرفه‌ای عملکرد خوبی داشته باشند تا ملاک تخصص گرفتن فقط آزمون دستیاری نباشد.

شعارسال: حسن امامی رضوی در رابطه با اعمال سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری امسال که مورد اعتراض بسیاری از داوطلبان قرار گرفته گفت: موضوع تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری از سال 86 در وزارت بهداشت شروع شد و به نحوی مصوباتی هم داشته و اجزایی از آن هم اجرا می‌شده است، مصوبه مربوط به سال 93 بوده اما امسال در این آزمون دستیاری اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث تاثیر سوابق تحصیلی 10 درصد نمرات آزمون پیش‌کارورزی و 5 درصد معدل در چهل و سومین آزمون دستیاری که امسال است لحاظ می‌شود. ما به دنبال تاثیر مثبت این سوابق هستیم چون آزمون دستیاری مقطعی است و داوطلبان و فقط 4 ساعت در این آزمون می‌آیند و سرنوشت آنها در این 4 ساعت تعیین می‌شود. بنابراین آزمون درستی نیست.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: اگر می‌خواهیم آزمونی دقیق باشد باید توانمندی‌های دیگری هم علاوه بر توانمندی دانشی افراد داشته باشیم. بنابراین علاوه بر این دو مورد مطرح شده ارزیابی صلاحیت بالینی نیز امسال به صورت جزئی در آزمون وارد کرده‌ ایم که البته فقط برای فارغ‌التحصیلان امسال است و به تدریج بیشتر لحاظ خواهد شد.

وی گفت: همچنین بررسی ارزیابی حوزه اخلاق حرفه‌ای نیز برای داوطلبان آزمون دستیاری انجام خواهد شد که البته فعلا به صورت گواهی از آنها اخذ می‌شود در واقع هدف ما این است که همه حیطه‌ها بررسی شود و فقط به آزمون تکیه نکنیم.

امامی رضوی ادامه داد: توانایی‌های دانشی، ارزشی و مهارتی افراد داوطلب در طول تحصیل بررسی می‌شوند و این 5 و 10 درصد اعمال شده به تدریج تا سقف 30 یا 40 درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: البته افرادی که در مقایسه با نمره آزمون این سوابق باعث می‌‌شود رتبه‌شان بالاتر رود از آن استفاده می‌کنند اما اگر رتبه آنها را بالا نبرد تاثیری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اعتراض برخی از داوطلبان به حق است گفت: آنها معترض‌اند ممکن است عده‌ای با این سوابق رتبه‌شان بالاتر برود و عده‌ای رتبه‌شان پایین‌تر رود. اما باید اثر مثبت آن را بیشتر بدانیم و در مقابل هزار نفر داوطلبی که نامه اعتراضی داشته و آن را امضا کرده‌اند افرادی هم هستند که تعدادشان کم نیست و خواهان آن هستند با این اثر مثبت رتبه‌شان بالاتر رود.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در اعتراض برخی از داوطلبان نسبت به اینکه چرا زودتر اعلام نشده گفت: از سال 86 این بحث مطرح است و مرتب در رسانه‌ها از آن صحبت شده در سال 88 هم یکبار قرار بود اجرایی شود که متوقف شد. هر زمانی هم که بخواهیم آن را اجرا کنیم باز هم عده‌ای معترض هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته در دی ماه دستورالعمل این آزمون دستیاری را در سایت قرار داده‌ایم و داوطلبان نسبت به این موضوع آگاه بوده‌اند.

امامی رضوی با انتقاد از اینکه برخی از پزشکان فقط به دنبال این آزمون تخصصی هستند گفت: زمانی که این آزمون ملاک قرار می‌گیرد و آزمون صلاحیت حرفه‌ای و حضور در بخش این پزشکان مدنظر قرار نمی‌گیرد در نتیجه افراد به راحتی برای این آرمون دستیاری بخش را رها می‌کنند، ما نمی‌خواهیم اینگونه باشد و برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی به دنبال تاثیر موارد دیگری در آزمون دستیاری هستیم تا خروجی این آزمون که متخصصان ما خواهند بود در همه حیطه‌ها مثمر ثمر باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 5 تیر 1395، کدمطلب: 13950405000648 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین