پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۶۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
شواهد نشان می‌دهد بین فدراسیون و کمیته اخلاق اختلاف‌نظر وجود دارد. اختلافی که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.
شعارسال: اختلاف در فدراسیون فوتبال بالا گرفته است. کمیته اخلاق رای دیدار فینال جام حذفی را اعلام کرد و بهاروند، فتاحی و طالقانی با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو شدند. این رای با واکنش تند اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون همراه بود. آنها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کردند که این رای را قبول ندارند و کمیته اخلاق صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشته است.

همه‌ چیز از فینال جام حذفی شروع شد

طبق برنامه سازمان لیگ، فینال جام حذفی قرار بود 12 خردادماه برگزار شود. پرسپولیس و داماش گیلان فینالیست‌های جام حذفی بودند و ورزشگاه فولاد آرنا هم میزبان این دیدار بود. طبق قانون بلیت‌های بازی باید بین هواداران 2 باشگاه به‌ صورت مساوی تقسیم می‌شد، اما این اتفاق رخ نداد. هواداران پرسپولیس همه بلیت‌ها را خریدند تا هواداران داماش بیرون ورزشگاه بمانند. همین موضوع باعث شد مدیران این باشگاه از حضور در زمین خودداری کنند. آنها اعلام کردند تا وقتی هواداران‌شان وارد ورزشگاه نشوند بازی نخواهند کرد. در هر صورت درخواست مدیران داماش منطقی بود. بعد از گذشت بیش از یک ساعت اعلام شد که بازی لغو شده و هواداران ورزشگاه را ترک کردند. درست بعد از خالی شدن ورزشگاه اعلام شد که بازی برگزار می‌شود و دوباره هواداران به فولاد آرنا برگشتند. همین موضوع خالی و پر شدن ورزشگاه سبب شد هواداران داماش بتوانند وارد استادیوم شوند، اما این بار هواداران پرسپولیس که بلیت خریده بودند از ورود به استادیوم بازماندند.

با ورود هواداران داماش به ورزشگاه، بعد از دو ساعت و نیم تاخیر، بازی آغاز شد و پرسپولیس با تک‌گل علیپور فاتح جام حذفی فوتبال ایران شد. اما این قهرمانی پایانی بر حواشی این دیدار نبود.

همان زمان که همه افراد مسئول تلاش می‌کردند شرایط را برای آغاز بازی فراهم کنند، سعید فتاحی مسئول برگزاری بازی‌های سازمان لیگ به دستور رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تا اطلاع ثانوی از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد؛ اتفاقی که در عمل رخ نداد. وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، کمیته اخلاق و کمیته انضباطی هم اعلام کردند به‌ زودی با خاطیان این اتفاق برخورد خواهد شد.

واکنش وزارت ورزش به حواشی فینال جام حذفی

بازی فینال جام حذفی در ساعت 23.30 به دستور وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. چند ساعت بعد از پایان بازی و جشن قهرمانی پرسپولیس وزارت ورزش و جوانان نسبت به حواشی این دیدار واکنش نشان داد و گروهی را مسئول پیگیری حواشی پیش‌آمده کرد. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، درباره اتفاقات رخ‌داده در ورزشگاه فولاد آرنا گفت: «برای دیدار فینال جام حذفی، با وجودی که تلاش‌ زیادی شده بود و بین تمامی عوامل برای برگزاری مسابقه تقسیم‌کار و مسئولیت صورت گرفته بود، کم‌کاری‌ و اهمال‌کاری‌هایی به وجود آمد و مشکلاتی رخ داد. همه سعی کردیم مسابقه، هرچند با تاخیر، برگزار شود. گزارش هیات حقیقت‌یاب را تهیه خواهیم کرد و از طریق مراجع قانونی با خاطیان این حادثه ناگوار و مشکلی که به وجود آمده قاطعانه برخورد می‌کنیم.»

کمیته اخلاق رای صادر کرد

بعد از گذشت بیش از یک ماه از آن مسابقه جنجالی، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال رای این پرونده را صادر کرد.

بر اساس حکم این کمیته حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال، به پنج سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های فوتبالی و جریمه نقدی محکوم‌ شد.

سعید فتاحی مسئول برگزاری رقابت‌های سازمان لیگ نیز به 2 سال محرومیت و جریمه نقدی محکوم شد.

همچنین عبدالکاظم طالقانی، رئیس هیات خوزستان و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، نیز به جریمه نقدی محکوم‌ شد.

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال همچنین الطافی مدیرعامل و حاجی‌پور مالک باشگاه داماش گیلان را به 6 ماه محرومیت از تمامی فعالیت‌های فوتبالی و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

این احکام در حالی صادر شد که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال بارها اعلام کرده بود کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد. همین موضع‌گیری تاج آغازی بر اختلاف فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق بود.

واکنش اهالی فدراسیون به‌ حکم کمیته اخلاق

حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران، اولین کسی بود که به این حکم اعتراض کرد. او درباره رای صادرشده گفت: «در حال حاضر در محل کارم هستم و رایی که صادر شده برای خودشان است! این رای وجاهت قانونی ندارد و اجرایی هم نخواهد شد.» او همچنین به اعضای کمیته اخلاق حمله کرد و آنها را ناآشنا به قوانین حقوقی فوتبال دانست.

سخنگوی فدراسیون فوتبال نیز به این رای کمیته اخلاق واکنش نشان داد و اعلام کرد این کمیته مسئول رسیدگی به این پرونده نیست و کمیته انضباطی باید به پرونده فینال جام حذفی رسیدگی کند.

عبدالکاظم طالقانی هم تقریباً همین صحبت‌ها را مطرح کرد و گفت این رای را به کمیته استیناف خواهد برد.

حمله رئیس پیشین کمیته اخلاق به مسئولان فدراسیون

هرچند اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گویند کمیته اخلاق مسئول رسیدگی به این پرونده نیست، اما علی‌اکبر محمدزاده، رئیس پیشین این کمیته، می‌گوید این موضوع در حیطه اختیارات کمیته اخلاق است و در همین رابطه عنوان می‌کند: «اگر اتفاقی در 90 دقیقه بازی و وقت‌های اضافه رخ دهد که از قبل برنامه‌ریزی‌شده و سیستماتیک بوده و به تبانی تشبیه شده باشد، کمیته اخلاق باید به آنها رسیدگی کند. من اعتقاد دارم با توجه به اینکه تخلفات فینال جام حذفی در خارج از زمین و 90 دقیقه بازی رخ‌ داده- هرچند اتفاقات متصل به بازی و مربوط به مسابقه بوده- رسیدگی آن در صلاحیت کمیته اخلاق است و این کمیته مطابق صلاحیتی که داشته آرای خود را صادر کرده است.»

محمدزاده با حمله به مدیران فدراسیون فوتبال آنها را متهم به دخالت در امور کمیته اخلاق کرد. او با اعلام این موضوع که زمان حضورش در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال از اجرای یک حکم جلوگیری کرده، گفت حالا همان افراد جزا و سزای کارشان را می‌بینند.

کمیته اخلاق و فدراسیون فوتبال با هم اختلاف دارند؟

سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق با هم اختلاف دارند؟ سوالی که شاید با رجوع به رای‌های قبلی این کمیته پاسخ داده شود. کمیته اخلاق قبل از اعلام رای دیدار جام حذفی، کفاشیان و ترابیان را نقره‌داغ کرد. علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال و عباس ترابیان در پرونده معروف به شرکت ام‌پی سیلوا، به پنج سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی محکوم شدند تا این رای هم با واکنش اعضای فدراسیون فوتبال همراه شود. فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه رسمی اعلام کرد تا زمانی که آن رای در کمیته استیناف بررسی نشود، رسمی نخواهد بود. محمود اسلامیان نیز در واکنش به این حکم گفته بود که برخی به‌ راحتی با آبروی افراد بازی می‌کنند. البته مهدی تاج هم از نحوه ابلاغ حکم‌های کمیته اخلاق ناراضی بود و از این کمیته درخواست کرده که آرا به شیوه فعلی از سوی این کمیته اعلام نشود. هرچند این اتفاق در عمل رخ نداده است و این کمیته به همان شیوه همیشگی رای‌های خود را ابلاغ می‌کند. شواهد نشان‌ می‌دهد بین فدراسیون و کمیته اخلاق اختلاف‌نظر وجود دارد، اختلافی که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 20 تیر 1398 ، کدخبر: 319988 ، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
کلا فدراسیون فوتبال درست اداره نمیشه و همه چیز بهم ریخته است که وضعیت فوتبال این شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین