پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۳۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
در پی انتشار گزارشی در اسکان نيوز با عنوان "پیشنهاد کلانتری نه علمی است، نه عملی؛ بلکه یک شوی تبلیغاتی است"، ستاد احیای دریاچه ارومیه جوابیه ای را به دفتر اسکان نيوز ارسال کردند که متن کامل آن، در ادامه می آید.

شعارسال: روابط عمومی ستاد دریاچه ارومیه جوابیه ای را به دفتر پایگاه خبری اسکان نيوز ارسال کرده که بر اساس قانون مطبوعات عیناً منتشر می شود.

در پی انتشار گزارشی در اسکان نيوز با عنوان "پیشنهاد کلانتری نه علمی است، نه عملی؛ بلکه یک شوی تبلیغاتی است"، ستاد احیای دریاچه ارومیه جوابیه ای را به دفتر اسکان نيوز ارسال کردند که متن کامل آن، در ادامه می آید.

مدیر مسئول محترم اسکان نيوز

موضوع: پاسخ به خبر

با سلام و احترام؛

پیرو درج مطلبی با عنوان «پیشنهاد کلانتری نه علمی است، نه عملی؛ بلکه یک شوی تبلیغاتی است» در آن سایت خبری خواهشمند است مطابق ماده 23 قانون مطبوعات دستور فرمایید برای روشن شدن افکار عمومی درباره‌ی ادعاهای مطرح شده در این خبر نسبت به درج پاسخ ستاد احیای دریاچه ارومیه به شرح ذیل اقدام و همکاری لازم صورت گیرد.

بحث انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه موضوعی تازه یا خلق‌الساعه نیست و از همان ابتدای شکل‌گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از راه‌حل‌های موجود برای احیای دریاچه ارومیه، در کنار راه‌حل‌های فراوان دیگر، به آن پرداخته شده. اما اینکه وزن این راه‌حل در برابر راه‌حل‌های دیگری که متخصصان و کارشناسان ستاد احیای دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه در نظر گرفته‌اند چه میزان است موضوع مهم‌تری است.

در واقع رویکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه از ابتدا این بود که همه راه‌حل‌های ممکن برای احیای دریاچه ارومیه را بررسی و در نظر بگیرد تا در آینده و از نگاه آیندگان متهم به کم‌کاری در بررسی تمامی گزینه‌های ممکن برای نجات نگین فیروزه‌ای آذربایجان نشود.

از همین‌رو ماجرای انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه به عنوان یک پرونده گشوده روی میز این ستاد وجود دارد و مطالعاتی هم برای امکان‌سنجی این انتقال انجام شده است. از همین‌رو عجیب است که در گزارش آن رسانه محترم خیلی بی‌پروا ادعا شده «هیچ مطالعه‌ای» درباره این انتقال صورت نگرفته است.

برای روشن شدن این موضوع لازم است بیان شود که بررسی موضوع انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه از سال 1395 در دستورکار دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه قرار گرفته و در مرحله نخست مطالعات «بررسی انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه: مطالعه کانی‌شناسی و شیمیایی ترکیب آب دو دریاچه» با هدف امکان‌سنجی شیمیایی ترکیب آب دو دریاچه صورت گرفت. این مطالعه توسط کنسرسیومی از دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه ارومیه، دانشگاه تبریز و دانشگاه مراغه انجام شده و ادغام آب دو دریاچه با نسبت‌های مختلف و املاح و عناصر تشکیل شده مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج مطالعه مذکور به منظور بررسی فنی برای اساتید و متخصصین داخلی متشکل از اساتید دانشگاه‌های کشور و نیز اساتید و متخصصین خارجی از جمله متخصصین دانشگاه ETH Zurich ارسال و بازخورد فنی ایشان نیز دریافت شده است. نتیجه مطالعات مذکور و دیدگاه‌های کارشناسی دریافتی، در نهمین جلسه کارگروه ملّی نجات دریاچه ارومیه مورخ 10/11/1396 مبنی بر «عدم مشکل کیفی ناشی از اختلاط آب این دو منبع آبی» ارائه شد.

نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است این است که طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه فاقد «مطالعات ارزیابی محیط زیستی» است. حتما کارشناسان محترم آن رسانه در جریان هستند که «مطالعات ارزیابی محیط زیستی» زمانی آغاز می‌شود که یک طرح در فاز دوم مطالعات خود باشد. یعنی اینکه مطالعات فاز شناخت انجام شده باشد و پس از آن فاز یک طراحی طرح هم انجام شده باشد و در نهایت در مرحله مطالعات تفصیلی طراحی پروژه، مطالعات ارزیابی محیط زیستی هم به عنوان یکی از نیازهای اصلی تصویب یک طرح در نظام فنی و اجرایی کشور انجام می‌شود. از آنجا که طرح انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه هنوز در مرحله مطالعات امکان سنجی فنی است طبیعی است که هنوز مطالعات ارزیابی محیط زیستی انجام نشده باشد.

در پایان یادآور می‌شویم که رویکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در جریان بازگرداندن زندگی به این دریاچه همواره این بوده که برای حل این مشکل باید در خود حوضه آبریز دریاچه ارومیه فعالیت اساسی کرد و با تغییر الگوی مصرف آب در همه بخش‌ها بویژه کشاورزی کاری کرد که دریاچه برای همیشه زنده بماند. از این رو طرح‌های این‌چنینی اگرچه در کوتاه مدت ممکن است منجر به تسریع فرایند نجات دریاچه شوند اما در بلند مدت تاثیری ندارند و اگر الگوی مصرف تغییر نکند ممکن است چند سال بعد دریاچه دوباره به همین وضعیت فعلی دچار شود.

با تشکر

روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز ،تاریخ انتشار: 23 تیر1398،کدخبر:21258 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
از دریاجه وان اب انتقال بدیم به ارومیه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین