پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۴
یک روزنامه اتریشی یک سال پس از برجام همچنان اعمال محدودیت‌های آمریکا برای معاملات بانکی با ایران را مانعی برای گسترش روابط با تهران دانست.

شعار سال:روزنامه اتریشی "دی پرسه" در مطلبی به مناسبت یک سالگی برجام نوشت: روند هماهنگی مجدد با ایران به کندی جریان دارد.

حدود یک سال پیش در وین اتریش یک بخش از تاریخ جهان نوشته شد. ایران و غرب یک توافق هسته‌ای را امضا کردند. بعد از سال های طولانی مذاکرات، قدرتهای دارنده حق وتوی سازمان ملل متحد و آلمان در چهاردهم جولای سال 2015 یک توافق تاریخی را منعقد کردند. و حالا؟

*جایگاه اقتصادی و سیاسی قدرتمندتر ایران یک سال پس از برجام

یک سال بعد از گذشت توافق هسته‌ای ایران با قدرت های غربی همه چیز در مناسبات ایران و غرب روشن و درخشان و امیدوار کننده نیست. از نظر سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در جایگاه قدرتمند تری قرار گرفته است. اما همچنان ادامه شک و تردیدهای ایران به آمریکا و اعمال نفوذ این کشور در منطقه نگران کننده است.

بر اساس برجام، ایران باید بخش هایی از برنامه هسته‌ای خود را که از دید سازمان های اطلاعاتی غربی برای آماده سازی در توسعه سلاح های اتمی کارآیی داشت را متوقف می کرد؛ همچنین باید اجازه بازدید ناظران آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را از تاسیسات خود می داد.

بر اساس گزارش های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ظاهرا ایران به این وعده های خود پایبند بوده است. در مقابل کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا برخی از تحریم های اقتصادی علیه تهران بخصوص در زمینه صادرات نفت و گاز را لغو کردند. در حال حاضر اقتصاد ایران در حال رونق است. بانک جهانی برای این سال یک رشد اقتصادی 4.2 درصد را برای این کشور انتظار داشته که در سال 2017 البته به 4.6 درصد می رسد.

اما هنوز از این منبع طلایی بزرگ در ایران کاملا استفاده نمی شود.

*تلاش شرکت‌های غربی برای دسترسی به بازار ایران

به گفته "فرید سیگاری مجد"، کارشناس و مشاور اتریشی حالا بسیاری از شرکت های غربی در زمینه های مختلف بخصوص در صادرات نفت، گاز و صنعت ساخت و ساز برای ورود به بازار ایران تلاش می کنند. با این حال همچنان ادامه محدودیت های موجود آمریکا برای معاملات بانکی در ایران و عدم اجرای استانداردهای شفافیت برخی سرمایه گذاری های بزرگ مانعی بر سر راه این روابط است. به این ترتیب پول لازم برای نوسازی زیر ساخت های قدیمی و منسوخ شده این کشور با هشتاد میلیون سکنه وجود ندارد.

این روزنامه اتریشی در ادامه این مطلب نوشت: در آمریکا عادی سازی کامل روابط با ایران همچنان موضوعی به شدت مورد مناقشه است. همچنین تنش های جاری ایران با عربستان سعودی که متحد آمریکا محسوب می شود نیز مسئله ساز شده است. از دید غربی ها رقابت های این دو قدرت منطقه‌ای و دخالت های آن ها در امور دیگر کشورها تاثیرات ناپایدار کننده‌ای در تمام منطقه دارد.

دی پرسه در ادامه به قانونی که در اوایل جولای مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد اشاره کرده و نوشت: اوایل جولای تصویب قانونی در مجلس نمایندگان آمریکا از یک توافق میلیاردی برای خرید هواپیماهای بوئینگ برای خطوط دولتی ایران ایر ممانعت کرد. جمهوریخواهان در کنگره آمریکا دلیل تصویب این قانون را ادامه حمایت های ایران از افراط گرایان در سراسر دنیا عنوان کردند. توافق هسته‌ای که توسط رئیس جمهور آمریکا منعقد شده است هنوز از طرف این گروه در آمریکا کاملا پذیرفته نشده است.

*مسابقه کشورهای دنیا برای تقویت روابط با ایران

در کنار کشورهای اروپایی و آمریکا همچنین دیگر کشورهای دنیا تلاش می کنند روابط خود با ایران را تقویت کنند. در این راستا کشورهای روسیه و چین هم برای همکاری های قدرتمندانه تر با ایران تلاش می کنند. به گفته "سیگاری مجد" در این راستا یک رقابت بین کشورهای دنیا به وجود آمده است.

حرکت رو به جلوی روند هماهنگی دوباره ایران در سیستم بین المللی همچنان ادامه دارد. گام بزرگ بعدی برای ایران بازگشت به معاملات عادی پولی با کشورهای خارجی است.

سیگاری مجد بر این عقیده است که از نظر سیاسی مناسبات بین آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان پیچیده و حساس است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 24 تير 1395، کد مطلب: 1129553:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین