پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۶
کارزار تبلیغاتی نیویورک در شبکه مترو با عنوان «داداش، لطفا پاهات رو جمع کن»، از حمایت گسترده افسران اداره پلیس نیویورک برخوردار شد و حتی متخلفان را دستگیر هم کردند. برای ما زنان پیش آمده‌است که وقتی با هزار زحمت موفق شده‌ایم در قطار شهری صندلی خالی پیدا کنیم، ببینیم بین دو مرد افتاده‌ایم که چنان پاهایشان را از هم باز کرده‌اند که هر چه پاهای خودمان را جمع کنیم باز هم به پای آن‌ها می‌خورد.

شعار سال: برای ما زنان پیش آمده‌است که وقتی با هزار زحمت موفق شده‌ایم در قطار شهری صندلی خالی پیدا کنیم، ببینیم بین دو مرد افتاده‌ایم که چنان پاهایشان را از هم باز کرده‌اند که هر چه پاهای خودمان را جمع کنیم باز هم به پای آن‌ها می‌خورد.

بله، احتمالا یکی از بزرگ‌ترین معضلات زنان در حمل‌ونقل عمومی همین «گشادنشینی مردانه» است. حالا یک طراح هوادار حقوق زنان برای حل این معضل آستین بالا زده است.

«لیلا لورل» دانش‌آموخته رشته صنعت و طراحی سه بعدی دانشگاه برایتون، صندلی‌هایی طراحی کرده است که نشیمن‌گاه مثلثی شکل آن‌ها مردان را به بسته نگه داشتن پا در حالت نشسته ترغیب می‌کند و می‌تواند راه‌حلی برای آفت «گشادنشینی مردانه» باشد.

لورل این صندلی را در چارچوب طرح فارغ‌التحصیلی خود به نام «راه‌حل گشادنشینی مردانه» ساخته است. نوع دیگری صندلی هم برای زنان ساخته است که در وسط نشیمن‌گاه آن تکه‌چوب کوچکی است، به گونه‌ای که وقتی زنی روی این صندلی بنشیند تمایل پیدا می‌کند پاهایش را باز کند و فضای بیش‌تری اشغال کند.

این دانش‌آموخته دانشگاه می‌گوید طرحش را نباید خیلی جدی گرفت، اما قبول دارد که این صندلی‌ها «به گونه‌ای کاملا تفننی و در عین حال واقعی، به یکی از معضلات زنان، عینیت جسمی می‌دهد

طبق تعریف واژه‌نامه آنلاین آکسفورد «گشادنشینی مردانه» یعنی« عملی که مردان در حالت نشسته انجام می‌دهند و با باز کردن بیش از حد پا مزاحم افراد نشسته بر صندلی مجاور می‌شوند

لورل در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «کار طراحی من در چارچوب موج چهارم طرف‌داری از حقوق زنان معنا پیدا می‌کند. طرح «تبعیض جنسیتی روزمره» لورا بیتس، که بستری برای بیان تجارب زنان در برخورد با تبعیض جنسیتی است، منبع الهام مهم دیگرم در طرح‌ها بود. این صندلی‌ها را طراحی کردم و ساختم تا مشکلات نشستن مثل گشادنشینی مردانه را که می‌توانند خاص یک جنس باشند، شناسایی کنم و آن‌ها را به چالش بکشم».

لورل افزود که از واکنش‌هایی که طرحش برانگیخته خوشحال است و گفت: «واکنش آن‌هایی که در مراسم فارغ‌التحصیلی من با طرح‌هایم ارتباط برقرار کردند و تعامل داشتند به‌راستی دل‌گرم‌کننده و جالب بود، و ظاهرا باعث گفت‌وگوهای جالبی شد، ضمن این که آن‌ها را خنداند، چیزی که واقعا در کارهایم برایش ارزش قائلم».

نه تنها خیلی‌ها از طرح لورل ستایش کردند، بلکه این طرح برنده «جایزه بلموند برای استعدادهای نوپدید» هم شد.

شرکت بلموند که زمینه کارش اداره هتل‌های مجلل و برنامه‌های تفریح است، می‌گوید در جستجوی طرح‌هایی است که با «دیدگاه‌های خلاقانه هوشمندانه را با ظاهر و حسی سنجیده شده و نیز کیفیت کار به نمایش گذاشته شده» ارائه شوند.

هیئت داوران این جایزه بعد از اعلام کردن برنده گفت صندلی لورل «طرحی جسورانه و هدفمند دارد که در آن به نقش مهم فضای اطلاع‌رسانی، رفتار فردی و مشکلات اجتماعی امروز توجه شده است».

لورل در مورد بردن جایزه گفت :«حسابی جا خوردم اما از این که برنده جایزه بلموند شدم خیلی خوش‌حالم و افتخار می‌کنم. امسال می‌خواهم با آن‌ها در زمینه طراحی همکاری کنم».

بخشی از جایزه بلموند سفارش دادن تولید محصولی برای شرکت هتل‌داری و تفریحات بلموند است و یک بورس تحصیلی هزار پوندی هم به لورل تعلق می‌گیرد.

دکتر ادی التون، استاد ارشد معماری و طراحی دانشگاه برایتون، می‌گوید: «دانشجویان و کارکنان دانشگاه ما طی یک ماه گذشته در کنار هم خستگی‌ناپذیر روی این طرح کار کردند. برنده شدن چنین جایزه وزینی که در صنف طراحی شهرت دارد دست‌آورد جالبی برای دانشجویان و دانشگاه ما بود. دیدن این که دانشجویان ما برای دریافت این جایزه روی صحنه می‌روند همیشه مایه افتخارم خواهد بود».

در سال ۲۰۱۷ در شهر مادرید برای مقابله با «گشادنشینی مردانه»، پا باز کردن مردان روی صندلی‌های قطارها و اتوبوس‌ها را ممنوع کردند.

شرکت ترابری شهری (ای‌ام‌تی) مادرید در تمام قطارها و دیگر خودروهایش تابلوهای جدیدی نصب کرده است که مردی نشسته روی صندلی قطار مترو را نشان می‌دهد که پاهایش را باز کرده، و علامت ضرب‌در بزرگی به نشانه‌ ناپسندی این کار روی این تصویر نقش بسته است.

سرمشق مادرید، نیویورک بود، یکی از نخستین شهرهایی که از سال ۲۰۱۴ مقابله با «گشادنشینی مردانه» در وسایل نقلیه را شروع کرد.

کارزار تبلیغاتی نیویورک در شبکه مترو با عنوان «داداش، لطفا پاهات رو جمع کن»، از حمایت گسترده افسران اداره پلیس نیویورک برخوردار شد و حتی متخلفان را دستگیر هم کردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار 1 مرداد 98، کد خبر: 21479، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین