پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
طرح مکانیزه خدمات سرویس های دانش آموزی برای نخستین بار در کشور در شهر شیراز با عملیات تجهیز سرویس مدارس در این شهر به دستگاه ردیاب با حضور قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور سه شنبه آغاز شد.


شعارسال : با اجرای این طرح و نصب دستگاه فرستنده و گیرنده در سرویس مدارس، والدین می توانند از موقعیت مکانی و زمان نزدیک شدن سرویس مدرسه به منزل خود مطلع شوند.

داود روستایی قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور سه شنبه در آیین بهره برداری از طرح مکانیزه خدمات سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و بوفه مدارس که در مدرسه دخترانه شاهد 16 شیراز برگزار شد، گفت: اعتقاد داریم که خانواده ها باید در ارتباط رفت و آمد فرزندانشان به مدارس آرامش داشته باشند و بدانند که فرزندانشان در کدام نقطه از مسیر منزل تا مدرسه قرار دارند.

وی گفت: با نصب این دستگاه در خودرو سرویس مدرسه و تهیه دستگاه ردیاب، خانواده ها از این که سرویس مدرسه منظم حرکت کرده و در چه نقطه ای قرار دارد مطلع می شوند.

قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور گفت: این نرم افزار تنها برای کنترل ترافیک، ساماندهی و مدیریت سرویس مدارس نیست بلکه برای سرویس مدارس که کلاس سیار تلقی می شوند، اثرات تربیتی دارد. 
وی با قدردانی از ابتکار سازمان دانش آموزی فارس در اجرای طرح مکانیزه خدمات سرویس مدارس گفت: امیدواریم این کار موفق را به دیگر نقاط کشور تسری دهیم.

به گفته رییس سازمان دانش آموزی استان فارس، نصب دستگاه ردیاب و نمایشگر موقعیت مکانی برای رانندگان سرویس مدارس هزینه ای ندارد اما اولیای دانش آموزان در صورت تمایل با پرداخت 800 هزار ریال قادر به تهیه این دستگاه هستند.

محسن کلاری اظهار کرد: خرید این دستگاه ها برای خانواده های دانش آموزان داوطلبانه و اختیاری خواهد بود و هیچ گونه اجباری در تهیه آن نیست.

رییس سازمان دانش آموزی فارس یادآوری کرد: در سال تحصیلی کنونی هفت هزار سرویس مدرسه به 95 هزار دانش آموز مدارس شهر شیراز خدمات ارایه می کنند.

* بوفه غیراستاندارد مدارس جمع آوری می شوند

قائم مقام سازمان دانش آموزی کشوردر بخش دیگری از این آیین با بیان این که این سازمان مجوز مشروط فعالیت 20 هزار بوفه مدرسه در سراسر کشور را صادر کرده است، گفت: به نمایندگی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش ماموریت داریم بوفه های مدارس را استاندارد کنیم و در صورتی که زمینه این امر فراهم نباشد، بوفه های غیراستاندارد را جمع آوری و تعطیل کنیم. 
روستایی در عین حال که اهمیت بوفه مدارس در تغذیه میان وعده ای دانش آموزان را یادآور شد، اظهار کرد: اگر در مدرسه ای بوفه نداشته باشیم بهتر از این است که به عنوان نمونه، فلافلی که ده ساعت قبل درست شده در کمدی به عنوان بوفه نگهداری و به دانش آموزان عرضه شود و یا این که در این بوفه ها، انواع چیپس و نوشابه های گازدار که به طور مکرر از زیان آنها برای دانش آموزان سخن می گوییم، فروخته شود. 
وی گفت: برخی مدارس کشور تمایلی به داشتن بوفه نداشتند و برخی نیز با یک کمد و فرایندی غیراستاندارد می خواستند بوفه داشته باشند؛ از این رو تنها به 20 هزار مدرسه که شرایط داشتن بوفه مناسب را داشته اند مجوز مشروط فعالیت داده ایم.

قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور همچنین اظهار کرد: با توجه به درآمد زا بودن بوفه مدارس، حق نداریم از بودجه دولتی در این محل هزینه کنیم اما از طرفی این بوفه ها با سلامتی دانش آموزان در ارتباط است و باید خدمات استاندارد و تغذیه سالم به دانش آموزان عرضه کند.

وی ادامه داد: مبلغی که بابت مجوز بوفه های مدارس از آنها اخذ شده و به تناسب میزان درآمد بوفه در مدارس کشور متفاوت است، قرار است برای همین بوفه ها از جمله آموزش مسوولان بوفه ها هزینه شود. 
روستایی گفت: متصدی بوفه چه بابای مدرسه باشد چه فرد دیگری نباید اطلاعات کمتری از یک تکنسین آزمایشگاه و تغذیه داشته باشد، تکنسین به این معنا که فردی آموزش دیده باشد.

* دانش کارت در جیب دانش آموزان شیرازی

ارایه کارت شهروندی موسوم به دانش کارت دیگر ابتکار سازمان دانش آموزی فارس بود که در این آیین زمینه بهره برداری از آن آغاز شد.

سازمان دانش آموزی فارس، شهرداری شیراز و بانک شهر در اقدامی مشترک نسبت به صدور دانش کارت برای دانش آموزان شیرازی اقدام می کنند که این کارت علاوه بر این که تصویر و مشخصات دانش آموزان را بر روی خود دارد، از مزایای پس انداز و استفاده در شبکه حمل و نقل شهری و امکان خرید نیز برخوردار است. 
قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور ارایه دانش کارت را حرکتی نو در زمینه تربیت اقتصادی دانش آموزان یاد کرد و گفت: دانش آموزان باید یاد بگیرند که چگونه پس انداز کنند و به عنوان شهروندی موفق فعالیت اقتصادی داشته باشند.

روستایی گفت: سازمان دانش آموزی کشور به عنوان هدیه، مبلغی را به دانش کارت های دانش آموزان شیرازی واریز می کند.

* تمرین تحمل حرف مخالف در جامعه

در بخش دیگری از این آیین ، انتخابات شورای دانش آموزی مدرسه دخترانه شاهد 16 شیراز همزمان با دیگر مدارس کشور و استان فارس برگزار شد.

در این آیین که با حضور معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش فارس برگزار شد، قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور اظهار کرد: شوراهای دانش آموزی تبلور حضور و مشارکت دانش آموزان در امور مرتبط با خود است.

وی گفت: شوراهای دانش آموزی عرصه ای برای تقویت فضای گفت وگو، تعامل بین دانش آموزان و تمرینی برای شنیدن و تحمل حرف مخالف در جامعه است و دانش آموزان یاد می گیرند که در جامعه حرف مخالف را بشنوند و به جای تخریب و حذف دیگران، پاسخ قانع کننده ای ارایه کنند.

انتخابات شوراهای دانش آموزی امروز سه شنبه پنجم آبان ماه در پنج هزار و 815 مدرسه فارس همزمان با مدارس سراسر کشور برگزار می شود.

به گفته ابراهیم نجفی نژاد کارشناس مسئول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش فارس، در مجموع 90 هزار و 400 نفر از دانش آموزان این استان در این انتخابات داوطلب عضویت در شوراهای دانش آموزی شده اند که از این تعداد 33 هزار و 572 نفر انتخاب می شوند.

در استان فارس بیش از هشت هزار مدرسه کانون آموزش و پرورش دانش آموزان است و گفته می شود که مدارسی که انتخابات شورای دانش آموزی در آنها برگزار نمی شود از حد نصاب لازم شمار دانش آموزان برای برگزاری این انتخابات برخوردار نیستند.

* طرح هر مدرسه یک خبرنگار

قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور در ادامه سفر به شیراز با حضور در مدرسه امتیاز طرح هر مدرسه یک خبرنگار را افتتاح کرد.

به گفته محسن کلاری رییس سازمان دانش آموزی فارس، در مرحله اول 100 مدرسه متوسطه اول و دوم در نواحی چهارگانه شیراز تحت پوشش طرح هر مدرسه یک خبرنگار قرار می گیرند.
بر این اساس، طرح هر مدرسه یک خبرنگار با هدف اجرای رسالت خبرگزاری دانش آموزی ایران (پانا) و تربیت خبرنگار دانش آموز انجام می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس ، تاریخ انتشار سه شنبه 05 آبان 1394 ، کد مطلب : 81814000 (4950484) : www3.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین