پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
شب گذشته، فرانسه صحنه حمله ای تروریستی بود که خواب را از چشمان اروپاییان به ویژه اهالی شهر نیس ربود و شادی یک جشن ملی را در کام آنها تلخ کرد تا غربی ها بخصوص فرانسوی ها بار دیگر همچون مردمان برخی کشورهای خاورمیانه و آفریقا شبی را در رعب و وحشت سپری کنند.

شعارسال: رسانه های غربی می گویند در ساعات اولیه بامداد 25 تیر ماه به وقت تهران، هنگام برگزاری مراسم جشن و شادمانی روز باستیل در شهر نیس فرانسه، یک کامیون به رانندگی یک فرانسوی تونسی تبار به جمعیتی که در در حال ترک این مراسم بودند، هجوم برد و در مسیری دو کیلومتری، افراد بی شماری را زیر گرفت و بسیاری را به رگبار بست.

پس از این حمله، میان راننده کامیون و پلیس درگیری مسلحانه رخ داد که وی در این درگیری کشته شد و از کامیونش مقادیری سلاح و نارنجک کشف شد. بر اساس آخرین آمار، 77 نفر کشته و 100 نفر مجروح شدند که حال 15 نفر از مجروحان نیز وخیم است.

به گزارش یکی ازخبرنگاران خبرگزاری فرانسه، با ورود یک دستگاه کامیون در میان جمعیتی که سرگرم آتش بازی در شهر نیس بودند ناگهان صدای شادی آنها به فریاد تبدیل شد و جشن روز ملی با شبی هولناک پایان یافت.

رابرت هالووی خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در میان جمعیت بود، مجبور شد صورت خود را بپوشاند تا از گزند اشیای پرتاب شده در امان بماند. او گفت که کامیون تا مسافت حدود دو کیلومتر حرکت و مردم را له کرد که این حرکت باعث هرج و مرج مطلق شد.

به گفته سباستین هامبر یک مقام دولت محلی، نیس با یک حمله عمدتا جنایتکارانه روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برای چنین کامیون بزرگی، این ورود به داخل جمعیت و سپس طی مسیر طولانی، یک اقدام عمدی به نظر می رسد چرا که کامیون به سمت منطقه ای پیش می رفت که هزاران بزرگسال و کودک برای تماشای آتش بازی جمع شده بودند و مردم جیغ می کشیدند و سعی داشتند پراکنده شوند و به سمت هتل مشهور نگرسکو می دویدند.

دیگر شاهدان عینی حادثه پنجشنبه شب نیس، از شنیدن صدای تیراندازی خبر دادند.

پلیس هنگامی که کامیون را به محاصره خود در آورده بود، شیشه های کامیون با گلوله سوراخ سوراخ شده بود و زیر نور هتل نگرسکو دیده می شد.

یک شاهد دیگر که در فاصله 200 متری محل آتش بازی زندگی می کند، گفته است: «سراسر جهنم بود و اوضاع بسیار هولناک.»

وی گفت: جو شادی و تفریح بود و مردم درحال لذت بردن از جشن بودند. ناگهان صدای مهیبی شنیده شد که می توان آن را مثل صدای انفجار یک تصادف توصیف کرد.

در پی این حادثه، بلافاصله یک نشست اضطراری در فرانسه تشکیل شد و فرانسوا اولاند رئیس جمهوری این کشور در نطقی تلویزیونی در شبکه سراسری این کشور گفت: «تروریستی بودن ماهیت این حمله که به افراطی ترین شکل اعمال خشونت رخ داده است جای کتمان ندارد.»

وی حالت اضطراری اعمال شده در پاریس در نوامبر گذشته را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرد. دقیقاً هشت ماه و یک روز پیش در پی حمله تروریستی داعش به مردم پاریس بیش از 130 نفر کشته شدند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای این حمله را محکوم کرد. اوباما این اتفاق را «حمله وحشتناک تروریستی» نامید. وی افزود: من این رویداد را محکوم می کنم و از کارمندانم خواسته ام که با مقام های فرانسوی برای هر کمکی همکاری کنند.

از سوی دیگر «ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به حمله تروریستی نیس گفت: رئیس جمهوری (اوباما) اطلاعاتی در مورد اوضاع شهر نیس دریافت کرده است و گروه امنیت ملی وی، آخرین خبرها را در اختیار وی قرار خواهند داد.

دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا نیز در توییت خود نوشت: یک حمله وحشتناک دیگر، این بار در نیس، فرانسه. بسیاری کشته و زخمی شدند. کی باید یاد بگیریم؟ اوضاع تنها بدتر شده است.

در همین حال او گفت که به خاطر حمله به مردم در جنوب فرانسه، نشست معرفی معاون اول خود را به فردا منتقل کرد.

'لی کچیانگ' نخست وزیر چین پس از وقوع این حادثه با ارسال پیام فوری، با خانواده های قربانیان این حمله از جمله با دولت و ملت فرانسه ابراز همدردی کرده است.

وی که برای شرکت در اجلاس آسیا و اروپا (آسم) در مغولستان به سر می برد، در پیام خود این حادثه را محکوم کرد و خواستار برخورد جدی با مسببان آن شد.

دولت کره جنوبی نیز حادثه شهر نیس فرانسه را رویدادی تروریستی دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز جمعه در بیانیه ای خاطرنشان کرد که هنوز آمار دقیقی در باره شهروندان کره ای که نشان داده شود در میان حادثه دیدگان بوده اند، در دست ندارد.

دولت ژاپن نیز امروز در واکنش به این حادثه، اعلام کرد که حملات تروریستی در سراسر جهان نشان می دهد که جامعه بین المللی به یک همکاری قوی برای ریشه کن کردن آن نیاز دارد.

این کشور قبل از حمله اخیر در فرانسه اعلام کرده بود که با توجه به کشته شدن هفت ژاپنی در حمله تروریستی گذشته در بنگلادش بودجه مبارزه با تروریسم را افزایش خواهد داد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 25 تیر 1395، کد خبر: 82149539 (5445025)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین