پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
وزارت ورزش که اصلاح آئین‌نامه تجلیل از قهرمانان را در دستور کار قرار داده قصد دارد موضوع حذف سکه و تقدیر از مدال‌آوران بر اساس امتیاز را در مورد المپیک توکیو و مدال آورانش هم اجرا کند.
شعار سال: وزارت ورزش که اصلاح آئین‌نامه تجلیل از قهرمانان را در دستور کار قرار داده قصد دارد موضوع حذف سکه و تقدیر از مدال‌آوران بر اساس امتیاز را در مورد المپیک توکیو و مدال آورانش هم اجرا کند.

شورای معاونان وزارت ورزش برای هر دوره بازی‌های المپیک و پارالمپیک و بر اساس آئین نامه تجلیل از قهرمانان، پاداشی ویژه مدال آوران این بازی‌ها و تجلیل از آنها تعیین می‌کند. «سکه» پایه و ملاک تعیین پاداش در تمام ادوار بازی‌های المپیک و پارالمپیک و حتی بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی بوده درحالیکه اخیراً تأمین بودجه لازم برای پاداش‌های مصوب - مطابق با قیمتِ روز سکه - مسئولان تصمیم گیرنده را دچار چالش‌هایی جدی کرده است.

بر همین اساس موضوع تغییر آئین نامه تجلیل از قهرمانان و حذف سکه از آن خیلی جدی تر از قبل مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت. البته این آئین نامه هنوز نهایی و مصوب نشده و همین مسئله ابهامات پیراموان چگونگی تجلیل از قهرمانان رویدادهای آینده را بیشتر کرده به خصوص برای المپیک و پارالمپیک که دوره جدید آنها سال آینده برگزار خواهد شد.

مدال آوران المپیک همطراز با دیگر مدال آوران آسیایی و جهانی

بی شک مهمترین کاروان ورزش ایران برای ادوار مختلف بازی‌های المپیک و پارالمپیک تشکیل می‌شود؛ مهمترین مبحث پیرامون این کاروان‌ها هم مربوط به مسائل مالی می‌شود که بخش قابل توجهی از آن ویژه مدال آوران و پاداش مقرر برای تجلیل از آنها لحاظ خواهد شد. بر همین اساس بود که پاداش مدال آوران المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودواژانیرو با رشد قابل توجه نسبت به المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن مصوب شد.

ورزشکارانی که در ریو مدال طلا، نقره و برنز گرفتند به ترتیب ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۲۰ سکه به عنوان پاداش از وزارت ورزش دریافت کردند در حالیکه این پاداش برای مدال آوران لندن به ترتیب ۲۰۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ سکه تعیین شده بود.

اهمیت مدال آوری در المپیک و پارالمپیک به اندازه‌ای بالا است که حتی پیش از آغاز میادین رقابتی ریو برای سرمربیان ورزشکاران و تیم‌های اعزامی هم پاداش ۱۵۰، ۱۰۰ و ۷۵ سکه‌ای مصوب شد تا در صورت کسب مدال طلا، نقره یا برنز توسط شاگردانشان، به آنها تعلق بگیرد.

این حجم اهمیت به پاداش مدال آوران المپیک و پارالمپیک بیشتر از این حیث است که نتایج کاروان‌های اعزامی ایران به این دو رویداد و به خصوص المپیک، قابل استنادترین ملاک برای ارزیابی عملکرد مدیران ورزش به حساب می‌آید. از طرفی در این رویدادها هم رنگ مدال‌ها بیشتر از تعداد آنها در تعیین جایگاه کاروان‌ها تأثیرگذار است. از همین رو تا پیش از این در کنار وعده وعیدهای زیادی که به مدال آوران المپیک داده می‌شود، خودِ وزارت ورزش هم پاداش‌های قابل توجهی برای آنها مصوب می‌کرد تا عامل انگیزشی لازم برای مدال آوری ورزشکاران و به خصوص طللایی شدن شأن در آنها ایجاد شود.

با همه اینها اما به نظر می‌رسد به خاطر مسائل اقتصادی و مشکلات تأمین بودجه، مسئولان وزارت ورزش به المپیک و پارالمیک توکیو و مدال آوران این میادین نگاه متفاوتی از مدال آوران دیگر میادین نخواهند داشت چرا که یپشنهاد شده پاداش آنها بر مبنای سکه تعیین نشود.

ژاله فرامرزیان: مدال آوران توکیو پاداش قابل توجه می‌گیرند اما نه به صورت سکه

 بر اساس آئین نامه اصلاحی تجلیل از قهرمانان - که البته هنوز مصوبه نهایی نگرفته است - امتیاز ملاک تجلیل از مدال آوران ایران در میادین مختلف آسیایی و جهانی خواهد بود. پیشنهاد ژاله فرامرزیان معاون توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش این است که با وجود اهمیت بالای مدال آوری در بازی‌های المپیک و پارالمپیک، برای تجلیل از قهرمانان این رویدادها هم همین امتیازها ملاک عمل قرار بگیرد.

این معاون وزیر ورزش گفت: در مورد پاداش مدال آوران توکیو هنوز مصوبه‌ای نداشته ایم اما قاعدتاً باید بر اساس واقعیت‌ها در این زمینه تصمیم گیری کنیم. واقعیت هم این است که ما اعتبارات خود را بر مبنای سکه دریافت نمی‌کنیم و به همین دلیل نباید پاداش‌ها را بر این مبنا تعیین کنیم. وزارت ورزش به خاطر همین موضوع و اینکه تا پیش از این در تعیین پاداش‌ها، سکه را ملاک قرار می‌داد، در تجلیل از قهرمانان دچار مشکل شد به خصوص که سکه قیمت ثابتی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که «با وجود همه اینها و به خاطر اهمیت المپیک و مدال آوری در آن، امکان دارد مبنای پاداش مدال آوران المپیک همچنان سکه باشد؟»، تصریح کرد: در آئین نامه اصلاحی تجلیل از قهرمانان، به جای سکه از امتیاز به عنوان معیاری برای تجلیل استفاده شده است. این آئین نامه باید ملاک تصمیم گیری در مورد همه ورزشکاران باشد.

فرامرزیان در این مورد ادامه داد: ممکن است به خاطر اهمیت المپیک، در مورد مدال آوران توکیو رقم پاداش‌ها را بالاتر ببریم اما نباید سکه را ملاک عمل قرار دهیم به خصوص که سکه تعهد غیرقابل اندازه گیری ایجاد می‌کند و قیمت ثابتی هم ندارد درحالیکه اعتبارات ما مشخص و محدود است. البته که ما از اهمیت المپیک غافل نیستیم و به همین دلیل برای کسانیکه سهمیه این بازی‌ها را کسب کنند، حقوق تعیین شده و بر اساس تاریخ مصوب در اختیار همه ورزشکارانی قرار می‌گیرد که صاحب سهمیه شوند.

معاون توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش با تاکید بر اینکه هنوز دستورالعمل شورای معاونان وزارت ورزش در مورد تجلیل از المپیکی‌ها مشخص نشده، گفت: اینکه معیار تجلیل از قهرمانان توکیو، سکه نباشد پیشنهاد من است که آن را طرح و پیگیری خواهم کرد تا دوباره با مشکلات تجلیل از مدال آوران بازی‌های آسیایی وپاراآسیایی مواجه نشویم.

این معاون وزیر ورزش همچنین در مورد امتیازِ قید شده در آئین نامه اصلاحی تجلیل از قهرمانان و چگونی پرداخت پاداش قهرمانان بر اساس آن اینگونه توضیح داد: در تغییرات اعمال شده امتیاز ملاک عمل است، برای هر امتیاز هم رقمی پیشنهاد شده است که با ضرب آنها میزان پاداش مشخص می‌شود. البته برای اینها یک جدول کلی پیش بینی شده که بعد از مصوبه در مورد آن اطلاع رسانی می‌شود.

راهکاری برای فرار از بدهی

وزارت ورزش در حالی اقدام به اصلاح آئین نامه تجلیل از قهرمانان کرده و با پیشنهاد ژاله فرامرزیان قصد دارد آن را برای بازی‌های المپیک هم ملاک تصمیم گیری قرار دهد که در پرداخت پاداش مدال آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی با مشکلات عدیده ای مواجه شد و در واقع همین مشکلات بود که این وزارتخانه را در حذف سکه برای تجلیل از قهرمانان مصمم‌تر کرد.

برای این بازی‌ها و مدال آوران طلا، نقره و برنز آن به ترتیب ۱۶۰، ۸۰ و ۴۰ سکه به عنوان پاداش مصوب شد اما نوسات قیمت سکه و افزایش یکباره و بی رویه آن باعث شد تا وزارت ورزش مجبور به پرداخت معادل ریالی پاداش‌های مصوب شود طوریکه به هر ورزشکار و به ازای تعداد سکه‌ای که باید به خاطر رنگ مدالش دریافت می‌کرد، ۳ میلیون تومان پرداخت شد.

با همین شیوه پرداخت هم وزارت ورزش ۸۲ میلیارد تومان صرف تجلیل از مدال آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی کرد و هنوز نتوانسته بودجه لازم برای تقدیر از دیگر مدال آوران سال گذشته را تأمین کند. درحالی که بعد از المپیک و پارالمپیک ریو با تأمین اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان مراسم ویژه مدال آوران این دو رویداد و دیگر قهرمانان سال ۹۴ برگزار و از آنها تقدیر شد. (البته برای آن مراسم هم ابتدا حدود ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده بود اما به خاطر افزایش قیمت سکه، این رقم به ۳۰ میلیارد تومان تغییر کرد)

در واقع وزارت ورزش به دنبال راهکاری است تا به واسطه آن هم تجلیل از قهرمانان را همچنان در برنامه داشته باشد و هم اینکه بتواند به تعهدات خود در این زمینه عمل کند نه اینکه نسبت به آنها بدهکار شود. به همین دلیل حذف سکه از آئین نامه تجلیل از قهرمانان در دستور کار قرار گرفته و اراده بر این است تا این مهم برای المپین ها هم اجرایی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6 مرداد 1398، کدخبر: 4677302 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
انقدر سکه گرون شد کمر وزارت ورزش بیشتر از آقایونی که مهریه دادن شکست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین