پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
خادمی گفت: اگر چینی‌ها از نفت ایرانی که در انبارهای خود، به فرضیه بلومبرگ، نگه داشته‌اند استفاده کنند و یا آن را به کشورهای دیگر صادر کنند، قیمت نفت کمی به حالت طبیعی برمی‌گردد.
شعارسال: ذخیره نفت ایران در انبارهای چین صحت دارد؟ چندی پیش، نشریه بلومبرگ در خبری ادعا کرد علیرغم اعمال تحریمهای تجاری آمریکا علیه ایران، صادرات و تجارت نفتی ایران به چین همچنان تداوم داشته است. این نشریه مطرح کرد که نه تنها صادرات ایران به چین ادامه یافته، بلکه بسیاری از بشکههای نفت صادر شده به چین در انبارهای این کشور ذخیره شده است، ذخایری که به گفته این نشریه در صورتی که مورد استفاده پالایشگران چینی قرار بگیرد میتواند کاهش چشمگیر قیمت نفت خام آمریکا را تا سطح ۴۰ دلار در هر بشکه در پی داشته باشد.

درباره ذخیره نفت ایران در انبارهای چین اطلاعی ندارم اما بعید نیست

در همین خصوص، هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ وجود چنین تعاملاتی بین ایران و چین را تکذیب نکرد و گفت: در مورد صحت این داعیه بلومبرگ اطلاعی ندارم، اما دشمنان ما با اعمال تحریمهای سنگین اقتصادی قصد نابودی هرگونه تجارت بین ایران و کشورهای دیگر را دارند، بنابراین ما هم باید برای بقای اقتصادی کشور از هر فرصتی برای حفظ بازارهای نفتی خود استفاده کنیم. یکی از راههای حفظ تجارت جهانی در این شرایط، مذاکره با کشورهای دوست و همسایه برای صادرات و ذخیره نفت است، به همین دلیل نمیتوان وجود چنین ارتباطاتی بین ایران و چین را به کلی رد کرد.

وی کاهش قیمت نفت خام آمریکا در صورت بهره‌وری پالایشگران چینی از نفت ایرانی ذخیره شده در این کشور را تایید کرد و افزود: البته آمریکا تولیدکننده نفت در جهان نیز است اما عموماً این نفت در محدوده آسیایی به فروش نمیرسد. در صورت استفاده از نفت ایرانی میتوان انتظار کاهش قیمت نفت خام آمریکا را داشت، اما باید توجه داشته باشیم که این تغییر در قیمت نمیتواند خیلی چشمگیر باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل تامین هزینه‎‎های سنگین تضمین امنیت کشتیهای نفتکشی که از خلیج فارس عبور میکنند، قیمت نفت بسیار بالاست. اگر چینیها از نفت ایرانی که در انبارهای خود، به فرضیه بلومبرگ، نگه داشتهاند استفاده کنند و یا آن را به کشورهای دیگر صادر کنند، قیمت نفت کمی به حالت طبیعی برمیگردد.

خادمی در پایان گفت: اگر چین نفت ایران را به کشورهای دیگر صادر کند، در کاهش قیمت جهانی نفت بیتاثیر نیست اما تاثیر بسزایی نخواهد داشت. بیشترین تاثیر را ناامنی بوجود آمده در خلیج فارس بر افزایش قیمت نفت داشت، چرا که با خریداری نفت از عربستان و یا امارات یا هر کشور دیگری در اطراف خلیج فارس، هزینه انتقال و تامین امنیت نفتکشها برای مشتریان بسیار زیاد تمام می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 12 مرداد 1398 ، کدخبر: 125355 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین