پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
محمد جواد ظریف در مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر و کرامت انسانی و اعطای پنجمین جایزه حقوق بشر اسلامی که صبح امروز برگزار شد، گفت: در زمینه دو گفتمان روابط اجتماعی و بین المللی صحبت خواهم کرد.وی خاطرنشان ساخت که: ملاک‌های قدرت در دنیا تغییر کرده است، همچنین صاحبان قدرت هم تغییر کردند.
شعار سال:وزیر امور خارجه گفت: ملاک‌های قدرت در دنیا تغییر کرده است، همچنین صاحبان قدرت هم تغییر کردند.

محمد جواد ظریف در مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر و کرامت انسانی و اعطای پنجمین جایزه حقوق بشر اسلامی که صبح امروز برگزار شد، گفت: در زمینه دو گفتمان روابط اجتماعی و بین المللی صحبت خواهم کرد.

وی با بیان اینکه ملاک های قدرت در دنیا تغییر کردند، گفت: همچنین صاحبان قدرت هم تغییر کردند.

وی با بیان اینکه آمریکا مخالف انتقال و تغییر قدرت بود گفت: پس از زمان بوش پدر سعی داشتند با تحمیل هزینه های گزاف جلوی این مسئله را بگیرند. ترامپ هم در سخنرانی اعلام کرد آمریکا هفت تریلیون دلار در این زمینه هزینه کرد.

وزیر امور خارجه گفت: امروز نه همه تصمیم ها در غرب گرفته می شود و نه همه اتفاقات مهم در غرب رخ می دهد و مبنای حاکمیت یک قدرت در دنیا به سر رسیده است.

ظریف افزود: اینطور نیست که قدرت نظامی و اقتصادی صرف مبنای قدرت کشورها باشد. اینطوز نیست که فقط انسجام داخلی مبنای قدرت باشد البته ما امروز به این انسجام نیاز داریم. یکی از مبانی اصلی قدرت معنایی، گفتمان است.

وی با بیان اینکه امروز به گفتمان نیاز داریم، گفت: طبق برخی مسائل امروز در غرب، اگر فردی را با اره تکه تکه کنید هنوز از برخی مسائل بین المللی استفاده می کنید.

ظریف ادامه داد: گروهی از کشورها پیشرفت و آینده خود را در گروی وابستگی می دانند و فکر می کنند با پرداخت پول امنیت خود را کسب کنند و هیچ کدام از دو طرف از تاریخ درس عبرت نمی گیرند. مگر عربستان ۷۵ میلیون دلار در اختیار صدام قرار نداد تا علیه ایران باشد؟ چرا نفهمید که پول امنیت نمی خرد. بعد از اینکه همان پول ها را گرفت، همان سلاح ها را صدام علیه خودشان استفاده کرد. گنبد آهنین رژیم صهیونسیتی در برابر موشک های مقاومت نمی تواند بایستد. همایش ورشو می گذارند اما خیلی ها در آن شرکت نمی کنند و این یعنی افول برخی گفتمان ها.

وی افزود: در این نگرش انسان بر مبنای «و لقد کرمنا» دیده نمی شود. آن یک گفتمان دیگری است و آنچه ما می گوییم یک گفتمان است که مبنای مشروعیت و قدرت خود را مردم و نه یک قدرت خارجی می داند.

امنیت خود را نه می خریم و نه می فروشیم

وی تاکید کرد: ما هیچ وقت امنیت را نه می خریم و نه می فروشیم. چرا که ما امنیت خود را از مردم می گیریم. آنها ما را تحریم می کنند؛ البته تحریم لغت اشتباهی است چرا که تحریم در انگلیسی به معنای ابزار قانون است اما آنچه آنها انجام می دهند تروریسم است و هدف تحریم مردم است.

وی با بیان اینکه روز گذشته هفتاد و چهارمین سالگرد هیروشیما بود، گفت: سلاح هسته ای سلاح کشتار جمعی و غیر نظامیانی است. تفکری که معتقد است برای خاتمه دادن به یک جنگ باید نسل ها را نابود کند.

وی به تعریفی از تروریسم اشاره کرد و گفت: استفاده از ابزار زورمندانه برای تحمیل روش های سیاسی مورد نظر در کنار این تعریف پمپئو را ببینید که می گوید ما بر مردم ایران فشار وارد می کنند و امیدواریم خودشان دولت شان را تغییر دهند.

وی افزود: آنچه که از ایران وحشت درست کرده است، از سلاح هسته ای و حضور منطقه ای نیست بلکه وحشت آنها از گفتمان و نگرش ما است. این است که از حرف ما و ارائه نظر ما می ترسند و این باعث می شود که ما را تحریم می کنند تا صحبت نکنیم چرا که از نگرش ما می ترسند و باید قدر این جهت گیری را دانست.

وی افزود: چرا خانم هاشمی را زندانی کردند؟ چه کرده است جز مشارکت در یک برنامه تلویزیونی؟ این تفاوت در دو نگرش است. ما به لطف خدا چون مبنای پیشرفت را بر مردم قرار دادیم و نه قدرت های خارجی هر چه از تروریسم اقتصادی استفاده کردند، ما جلوتر بودیم. وظیفه دارم به عنوان مسئول سیاست خارجی فشار را از مردم بردارم و هرچه کم کاری کردم از ملت ایران عذر خواهم.

ظریف ادامه داد: گفتند صدام می تواند از انواع سلاح ها علیه شما استفاده کند و یک رژیم بین المللی کنترل صدور تسلیحات را درست کردند. این کمیته نامش برای منع صدور تسلیحات بود اما در اصل فقط ایران را تحریم کردند و بانیان نظام کنترل تسلیحات از کمک به عراق کم نگذاشتند.

ظریف تصریح کرد: در جنگ تحمیلی ما برای دفاع از خودمان یک وسیله درست نداشتیم اما مقاومت کردیم و جنگ تمام شد. امروز دارای سلاح هایی هستیم که خودمان می سازیم. شکایت می کنند که چرا سلاح می سازید. مگر توقع دارید امنیت مان را به شما واگذار کنیم!

وزیر امور خارجه افزود: یک راکتور هسته ای برای ایران در دهه ۵۰ میلادی بر اساس طرح آیزن هاور ساختند. در آن زمان برای این راکتور سوخت ۹۰ درصد در نظر گرفتند. بعد از انقلاب به ۲۰ درصد تبدیل کردند و در سال ۹۰ میلادی به ما گفتند نمی توانید از ما اورانیوم غنی سازی ۲۰ درصد بخرید.

حقوق بشر برای ما اصالت ذاتی دارد و ابزار نیست

وی با بیان اینکه نشان دادیم که ما دنبال درگیری نیستیم، گفت: اما نمی توانیم گفتمان خود را تغییر دهیم. گفتمانی که حقوق بشر را فقط یک وظیفه الهی نمی داند بلکه حقوق بشر را ضرورت امنیت ملی خود می دانیم چون امنیت خود را با وابستگی فراهم نکردیم و امنیت ملی ما وابسته به همین مردم است. حقوق بشر برای ما اصالت ذاتی دارد و ابزار نیست. حق الناس بودن رای مردم و ولی نعمت بودن مردم اصالت دارد نه مانند فراموش شدن قتل قاشقجی. به نظر من بعد از قتل قاشقجی غرب باید مطلقا سکوت کند.

وی تاکید کرد: روی ایران فشار می آورند و می خواهند فروش نفت را صفر کنند. امروز اعلام می کنیم که ما غذای مردم خود را تامین خواهیم کرد و شما فردا به ما ایراد خواهید گرفت که چرا اینگونه غذای مردم را تامین کردید. اما همینجا می گویم که مشکل از شماست.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه ما اجازه نمی دهیم مردم مان بی غذا و بی دارو باشند، خطاب به غربی ها گفت: شما علی رغم دستور صریح دیوان بین المللی دادگستری افراد را به جرم خرید قطعات هواپیمای غیر نظامی زندان می کنید. همین چند روز پیش یک ایرانی را یکی از کشورهای اروپایی فقط به این اتهام که تلاش کرده برای ایران قطعات هواپیمای غیرنظامی بخرد به جای دادن مدال، زندانی کرده تا به آمریکا بفرستند.

ظریف تصریح کرد: غذای مردم خود را تامین می کنیم زیرا یاد گرفتیم نمی توانیم با اتکای به شما پیش برویم. ما خواهان تعامل سازنده هستیم اما بر اساس گفتمان خودمان این کار را پیش می بریم چرا که اگر گفتمان خود را از دست بدهیم، هویت مان را از دست داده ایم. با حفظ گفتمان آماده گفتگو ، همکاری صلح به منطقه و بین المللی هستیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:16مرداد1398،کدخبر:4686968،www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین