پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: یک مرکز تحقیقاتی هرچقدر هم قوی و با ظرفیت بالا باشد، به تنهایی نمی‌تواند تاثیر چشمگیری در منطقه و حوزه قلمرو خود داشته باشد؛ از همین رو، حضور در شبکه‌های جهانی که دارای اشتراک فکری هستند، در موفقیت این مراکز بسیار موثر خواهد بود.

شعار سال:دکتر سعدالله نصیری قیداری در اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا بهمیزبانی پژوهشگاه ملی اقیانوس­‌شناسی و علوم جوی، اظهار کرد: مراکز دوم تحقیقاتی از جمله مرکز نوع دوم اقیانوس‌شناسی، تحت حمایت کشورهای میزبان تشکیل می‌شوند و ارتباط ساختاری با سازمان یونسکو ندارند؛ اما از طریق موافقتنامه ‌ای که بین رییس مرکز و مدیرکل یونسکو منعقد می‌شود در مسائل مختلف مرتبط با اهداف موافقتنامه فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مراکز به عنوان قطب افراد ماهر و متخصص عمل می‌کنند که برنامه‌های یونسکو را در انطباق با برنامه‌ها و اسناد ملی کشورها اجرا می‌کنند و در تدوین برنامه‌های استراتژیک و اسناد اولویت‌دار نقش مهمی دارند.

دکتر نصیری از اعضای شورای حکام مرکز منطقه‌ای اقیانوس‌شناسی غرب آسیا درخواست کرد که در ارزیابی‌های خود به فعالیت جمعی و شبکه‌ای توجه ویژه داشته و این نوع فعالیت‌ها را مورد تشویق قرار دهند.

وی ادامه داد: تبادل اطلاعات، فرصتهای حمایت مالی، تبادل نیروی متخصص برای تربیت و آموزش افراد، تبادل نرم افزار و داده‌های علمی می‌تواند در توسعه این مراکز پژوهشی و اثربخشی آنها نقش داشته باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به تصویب مراکز نوع دوم اقیانوس‌شناسی در سی‌وششمین کنفرانس عمومی یونسکو در سال 2011 اشاره کرد و گفت: گستره وسیع اقیانوس‌ها، تهیه منابع غذایی، حمل‌ونقل، جذب 50 درصد کربن در جو از طریق پدیده گلخانه‌ای و تولید 50 درصد اکسیژن جو، اهمیت ویژه اقیانوس‌ها را مشخص می‌کند و هدف شماره 14 از سلسله اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد که حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها را توصیه می‌کند، دلیلی بر اهمیت این موضوع است.

وی ادامه داد: تحقق این هدف در دسترس نخواهد بود، مگر اینکه به آموزش و پژوهش و افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با اقیانوس‌ها پرداخته شود و با توجه به اینکه یکی از اهداف مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا، توسعه آموزش و پژوهش است، انتظار می‌ رود این مرکز در تدوین و اجرای برنامه‌ها و اسناد توسعه کشورهای منطقه نقش موثری داشته باشد.

دکتر نصیری ضمن تاکید بر اهمیت نقش آموزش در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشورها گفت: در نشست سوم دبیران کل کمیسیون‌های ملی یونسکو که اخیرا در شهر شانگهای چین برگزار شد، هدف شماره 4 برنامه توسعه سازمان ملل (آموزش با کیفیت) به عنوان اولویت اول این برنامه تعیین شد و اساس بقیه اهداف این برنامه قرار گرفت و اگر تاکنون محیط زیست به عنوان عامل اصلی توسعه تلقی می‌شد، اکنون آموزش و مسؤولیت‌های اجتماعی به عنوان عوامل اساسی مطرح هستند.

بر اساس این گزارش، اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه‌­ای اقیانوس شناسی غرب آسیا تحت پوشش یونسکو، صبح امروز با حضور نمایندگان کشورهای عضو منطقه غرب آسیا از جمله پاکستان، عراق و عمان در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گشایش یافت.

تاسیس اولین مرکز منطقه­‌ای اقیانوس ­شناسی یونسکو در غرب آسیا نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران رویداد بسیار مهمی به شمار می‌آید، بلکه برای کمیسیون بین دولتی اقیانوس­‌شناسی سازمان یونسکو نیز حائز اهمیت است.

هدف از تاسیس این مرکز، درک علمی بهتر از فرایندهای مرتبط با دریا و اقیانوس در منطقه در جهت دستیابی به توسعه پایدار و تسهیل همکاری­‌ها و مشارکت‌های منطقه­‌ای، تبادل تجربه و دانش اقیانوس‌­شناسی و همچنین برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی عنوان شد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 28 تير 1395، کد مطلب: 95040115846:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین