پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
یک شهر ییلاقی ۷ منظوره برای گردشگری در همسایگی رودبار می‌تواند به مقصد سفر آخرهفته تهرانی‌ها و گیلانی‌ها تبدیل شود. «بره‌سر» شهری در ارتفاع با جنگل انبوه، دریاچه طبیعی محصول زلزله و گیاهان خاص، کمتر از دو ساعت تا رودبار و کمتر از ۵ ساعت نیز تا تهران فاصله دارد. با این حال «بره سر» به خاطر تجمیع امکانات تفریحی-گردشگری همچون ماهیگیری، شنا، قایق‌سواری، پرواز با پاراگلایدر، دیدن گیاهان، جنگل‌گردی و البته خوردن غذاهای محلی، ارزش یک سفر تابستانی را دارد.

شعار سالیک جاده پرپیچ و خم و پوشیده از درختان راش در هوایی نیمه خنک و مرطوب برفراز کوه‌های گیلان به دریاچه‌ای مه‌آلود در میان جنگل‌ها و دشت‌هایی فراخ منتهی می‌شود. دریاچه «ویستان» یا «بره سر» یکی از جاذبه‌های بکر، طبیعی و با استعداد گردشگری در استان گیلان محسوب می‌شود که در بهار و تابستان و اوایل پاییز گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را مجذوب خود می‌کند. این دریاچه بکر و زیبا بر اثر وقوع زلزله به‌طور طبیعی پدید آمده که منبع آبی آن از ارتفاعات تامین می‌شود به‌طوری‌که فاقد رود دائمی است و از سرازیر شدن آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود. وسعت دریاچه در حدود ۴ هکتار با طول تقریبی ۲۳۰ متر و عرض حدود ۱۰۰ متر است. این دریاچه از دو سو به جنگل‌های زیبای راش می‌رسد و در جهات دیگر مراتع و تپه ماهورهای زیبا و دشت‌های چشم‌نواز مملو از گیاهان گوناگونی همچون گل‌گاوزبان، شیرین بیان، لاله‌های کوهی و گل نی و میوه‌هایی چون تمشک، ازگیل، زالزالک، سیب و گلابی و گردو قرار دارد. همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان، حیوانات و آبزیان در آن زندگی می‌کنند. پرندگانی مثل تیهو، بلدرچین، کبک و قمری و حیواناتی مانند موش خرما، گراز و روباه در این منطقه مشاهده می‌شوند.

شهر ییلاقی «بره سر» به منطقه خورگام تعلق دارد که در ۴۰ کیلومتری رودبار واقع شده است. فاصله دریاچه تا رودبار ۵۶ کیلومتر، حدودا یک ساعت و نیم و از رشت تا این منطقه یک ساعت و ۵۰ دقیقه حدود ۹۰ کیلومتر است. فاصله آن از تهران نیز کمتر از ۵ ساعت است. مسیر دسترسی به این منطقه از تهران، اتوبان قزوین-رشت است. از لوشان تا جیرنده حدود ۴۲ کیلومتر و از آنجا تا روستای داماش ۴۰ کیلومتر مسیر باقی می‌ماند. داماش منطقه‌ای ییلاقی است که در خرداد و تیر میزبان سوسن‌های سفید معروف به سوسن چلچراغ است که در نوع خود کم‌نظیرند. از داماش تا «بره سر» جاده‌ای خاکی به مسافت ۸ کیلومتر قرار دارد. این مسیر در جاده‌های ناهموار و پیچ در پیچ در دامنه‌های تقریبا خشک و کم‌پوشش امتداد می‌یابد. اما مسیر دیگر آن یعنی جاده رشت به رودبار، با طی کردن رستم‌آباد به شهر توتکابن و مسیری در حاشیه گوهر رود و روستاهای زیبا و کوهستانی رودبار و گذشتن از روستاهای سندس، انارکول، دشتویل، چره، چلگاسر، دره‌دشت، حشمت‌آباد، برارود، جلالده، لیاول سلفی و علیا به شهرک چهارمحل و از آنجا به شهر بره سر می‌رسد.

مسیر جاده از دره‌ها و کوه‌های پوشیده از درختان راش و دشت‌های سرسبز می‌گذرد و از هوای مرطوب و مطبوعی برخوردار است. همچنین نمای جنوبی قله درفک از این مسیر قابل مشاهده است. در ابتدای بره‌سر و قبل از ورود به روستا در سمت چپ، جاده‌ای با شیب تند و سنگلاخی حدود ۲ کیلومتر مسافران را به سمت دریاچه هدایت می‌کند، بهتر است با خودروهای دو دیفرانسیل شاسی این مسیر را طی کرد اما با خودروهای معمولی هم در صورت عدم بارندگی و لغزندگی می‌توان به دریاچه رسید. به دلیل سخت و پیچیده بودن مسیر منتهی به دریاچه، اطراف دریاچه بسیار زیبا، بکر و تمیز است و اثری از زباله در آن حوالی نیست. بعد از ورود گردشگران به این مناطق که در آنجا به ماهیگیری و برپایی کمپ و لذت بردن از مناظر بسیار زیبای دریاچه ویستان می‌پردازند، مردم بومی آنجا هم برای حفاظت از دریاچه و هم کسب درآمد با پرورش دام و تولید عسل طبیعی، لبنیات و عسل مرغوب با کیفیتی را ارائه می‌دهند و غذاهای محلی سرو می‌کنند.

همچنین برای استفاده بهتر و بیشتر از دریاچه امکان شنا و قایق‌سواری را فراهم کرده‌اند و وجود پاراگلایدر و تماشای آن حجم از زیبایی بر فراز دریاچه و انبوهی از درختان سرسبز، لذت حضور در منطقه را دوچندان کرده است. وجود جنگل‌ها و طبیعت بسیار زیبای دریاچه به‌ویژه در فصول گرم، فرصت مناسبی را برای عکاسی و ثبت خاطرات فراهم می‌کند. بهترین فصل سفر به این منطقه کوهستانی، خنکی بهار و تابستان گرم و ملایم و اوایل پاییز است اما از نیمه پاییز به بعد با شروع سرما و بارش برف و باران فراوان امکان رفتن به این منطقه بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. در فصل زمستان سطح دریاچه به‌طور کامل یخ می‌زند. توصیه می‌شود اقلام ضروری در روستای داماش خریداری شود زیرا اطراف دریاچه امکانات رفاهی بسیار محدودی دارد و در صورت کمپ زدن در کنار دریاچه باید چراغ قوه، کیسه خواب، چادر، جعبه کمک‌های اولیه، لباس اضافی، مواد غذایی و آب کافی به همراه داشت. برای شب‌مانی و اقامت علاوه بر کمپ زدن می‌توان از خانه‌های محلی برای اجاره استفاده کرد یا قبل از آمدن به منطقه در رشت یا رودبار هتل و ویلا رزرو کرد. قیمت رزرو هتل‌ها و ویلاها با توجه به شرایط و امکانات آن از شبی ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 23مرداد 98، کد خبر: 3559657، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین