پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
رئیس مجلس در پاسخ به تذکر محبی نیا گفت: وظیفه کمیسیون اصل ۹۰ بررسی طرز کار مجلس، قوه قضائیه و قوه مجریه است و این کمیسیون نباید در امور جزئی دخالت کند.

شعارسال: نمایندگان در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس که دستور کار  مجلسی ها بود، به نحوه انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ورود کردند.

محبی نیا: چرا کمیسیون اصل ۹۰ به شکایات ادارات رسیدگی می کند/لاریجانی: نباید اینگونه باشد

در زمان بررسی ماده ۲ طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، جهانبخش محبی نیا در تذکری شفاهی گفت: براساس اصل ۹۰ قانون اساسی هر فردی که از طرز کار قوه قضائیه، مجلس و قوه مجریه شکایتی داشته باشد، می تواند شکایت خود را مکتوب به مجلس عرضه کند. مجلس نیز موظف است به این شکایت رسیدگی کرده و پاسخ کافی دهد. براساس این اصل بهترین مرجع برای رسیدگی به طرز کار قوا، مجلس است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمیسیون اصل ۹۰ به کمیسیونی تبدیل شده که به شکایات ادارات رسیدگی می کند، گفت: این رویه کمیسیون اصل ۹۰ خلاف قانون اساسی است.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر محبی نیا گفت: وظیفه کمیسیون اصل ۹۰ بررسی طرز کار مجلس، قوه قضائیه و قوه مجریه است و این کمیسیون نباید در امور جزئی دخالت کند.

رئیس مجلس همچنین برخی استدلال ها مبنی بر اینکه براساس اصل ۹۰، مجلس باید درباره طرز کار قوا تصمیم گیری کند و نیازی به دخالت کمیسیون ها نیست را نادرست خواند و خاطرنشان کرد: اگر چه در بسیاری از مواد قانون اساسی آمده که مجلس باید درباره موضوعات مختلف تصمیم گیری کند، اما منظور آن است که کمیسیون باید موضوع را بررسی و نتیجه در صحن به رأی گذاشته شود.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: پیش از این هیات رئیسه یک نفر را به عنوان کاندیدای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ معرفی می کرد که مجلس به او رأی اعتماد می داد. در این روش انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به اکثریت مطلق آرا نیاز داشت، حال آنکه براساس ماده ۹ دو نفر از سوی هیات رئیسه معرفی می شوند، در واقع در این شرایط رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اکثریت نسبی آرا انتخاب خواهد شد.

حاجی دلیگانی: آیین‌نامه مجلس به سمت رئیس‌گرایی رفته است

حسینعلی حاجی دلیگانی از دیگر نمایندگانی بود که در جریان بررسی ماده طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس درباره انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با ارایه پیشنهادی بیان کرد: اکنون رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با انتخاب رئیس مجلس و اعضای هیأت رئیسه به صحن معرفی می‌شوند و صحن مجلس به آن یک فرد رأی می‌دهد. در اصل یکی از وظایف این کمیسیون رسیدگی به تخلفات رئیس و اعضای هیأت رئیسه است و با برگزاری چنین انتخاباتی در حقیقت پیشاپیش از هیأت رئیسه می‌خواهیم تا قاضی رسیدگی به تخلفات آینده خود را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه در کجای دنیا این گونه رئیس انتخاب می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر آیین‌نامه داخلی مجلس به سمت رئیس گرایی رفته است و از اختیارات نمایندگان مجلس کاسته شده است. حال اگر می‌خواهید این را باور کنید و یا اینکه بر آن سرپوش بگذارید. روندی که اکنون در انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ طی می‌شود یک روند نادرست است و این گونه ما نمی‌توانیم حتی از رئیس مجلس نیز انتقاد کنیم.

حاجی دلیگانی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ اختیار کافی برای رسیدگی به تخلفات رئیس مجلس و هیأت رئیسه ندارد.

سلیمی: هیچ کسی راغب نیست به کمیسیون اصل ۹۰ برود

علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس نیز در حین بررسی ماده مربوط به کمیسیون اصل نود گفت: متاسفانه یکی از دلایل تضعیف کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی آن است که این کمیسیون نتوانسته در موضوعات مختلف چابک و سریع عمل کند.

وی افزود: کمیسیون اصل ۹۰ یکی از کمیسیون‌های مهم مجلس محسوب می‌شود و متاسفانه کاری کرده‌اند که هیچ کس راغب نیست به این کمیسیون برود و بسیاری از معضلات و مشکلات در این کمیسیون خاک می‌خورد.

وی با اشاره به پیشنهاد اصلاح ماده ۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و تعیین رئیس کمیسیون‌ها تصریح کرد: باید اجازه داد نمایندگان عضو کمیسیون‌ها بتوانند خودشان رئیس کمیسیون را انتخاب کنند نه اینکه هیات رئیسه فرد را انتخاب کرده و به صحن علنی پیشنهاد دهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:26مرداد1398 ، کدخبر: 1290358: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین