پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
الهام چاوشی مدیرگروه علوم و مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: توسعه روزافزون فناوری‌های نوین در علوم و مهندسی آب و لزوم توجه به مدیریت منابع آب کشور نیاز گسترده به کارشناسان در این رشته را دوچندان کرده است.
شعار سال:مدیرگروه علوم و مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: توسعه روزافزون فناوری‌های نوین در علوم و مهندسی آب و لزوم توجه به مدیریت منابع آب کشور نیاز گسترده به کارشناسان در این رشته را دوچندان کرده است.

 الهام چاوشی مدیر گروه خاک‌‌‌شناسی و علوم و مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) درباره جایگاه و ارزش علوم و مهندسی آب اظهار کرد: محدودیت‌های جدی در منابع آب و عواقب خطرناک سیلاب‌ها در بخش‌هایی از کشور و خشکسالی در بخش‌هایی دیگر و خسارت‌های بسیار سنگین این دو پدیده، لزوم توجه جدی‌تر به مدیریت امور آب و جایگاه و ارزش توجه به رشته علوم و مهندسی آب را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: نیاز فراوان بخش‌های خصوصی و دولتی در آینده نه‌چندان دور به مهندسان علوم و مهندسی آب و امکان تولید فناوری و کارآفرینی به‌ویژه در موضوع روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی و گردش آب در بخش‌های صنعتی، اداری و بخش خانگی، افق اشتغال و اشتغالزایی در این رشته را روشن ساخته است.

مدیر گروه خاکشناسی و علوم و مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه تولید هر نوع شغل و کارآفرینی، بستگی به تلاش خود فرد دارد، گفت: در راستای تأمین نیروی انسانی متخصص در رشته آبیاری و زهکشی و به‌منظور نیل به خودکفایی در زمینه آبیاری و زهکشی لازم است کارشناسانی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود در توسعه و رشد اقتصادی کشور از طریق بالا بردن راندمان استفاده از منابع آب‌وخاک دخالت کرده و در امور تحقیقات و آموزش و برنامه‌ریزی و طراحی و زهکشی نیز خدمت کنند.

چاوشی مطرح کرد: فارغ‌التحصیلان رشته علوم و مهندسی آب علاوه بر دانش‌پایه علوم آب، به دانش تخصصی در یکی از زمینه‌های تخصصی مرتبط با آب مانند؛ آب شهری، آب کشاورزی، سازه‌های آبی، مهندسی زهکشی و غیره و یا به دانش و اطلاعات‌پایه در یک رشته دیگر مانند؛ رشته‌های علوم انسانی، سایر رشته‌های مهندسی مانند کامپیوتر، برق و غیره، مسلط خواهند بود.

وی درباره بازار کاری رشته اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان علوم و مهندسی آب قادر خواهند بود در هر کدام از خوشه‌های تحصیلی، در سازمان جهاد کشاورزی، شرکت‌های تابعه وزارت نیرو؛ شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب، شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکاری در زمینه‌های مختلف مربوط به آب مانند؛ آب‌رسانی، آبیاری و زهکشی و ... به‌عنوان کارشناس مطالعات و مهندس ناظر، مشغول به کار شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: در برنامه درسی رشته علوم و مهندسی آب، ۱۳ خوشه تخصصی تعریف‌شده و در هر خوشه بین ۲۲ تا ۲۴ واحد درسی پیش بینی شده که دانشجو می‌تواند به‌صورت کاملاً اختیاری و بنا به علاقه خود و شرایط دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کند یکی از این خوشه‌ها را انتخاب کند.

چاوشی تصریح کرد: این خوشه‌ها شامل خوشه آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی، مدیریت منابع آب، هواشناسی کشاورزی، آب و فناوری اطلاعات، آب و مهندسی محیط‌زیست، آب و کشاورزی، آب و توسعه، آب و اقتصاد، آب و حکمرانی، آب و حقوق، آب و مهندسی سیستم و مهندسی آثار و سازه‌های تاریخی آبی هستند و فعلاً این ۱۳ خوشه برای رشته علوم و مهندسی آب به تصویب نهایی رسیده است.

وی گفت: مهندسی آب یکی از رشته‌های دانشکده کشاورزی است که پذیرفته‌شدگان در این رشته باید دیپلم ریاضی داشته باشند و در واقع این رشته پلی است بین رشته‌های عمران و کشاورزی که فارغ‌التحصیلان رشته قادرند مسائل فنی عمران را در زمینه کشاورزی به‌کارگیرند و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در طراحی سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مسائل مربوط به سدها فعالیت کنند و بیشتر در زمینه نظارت و اجرا و در بحث آب‌های زیرزمینی فعالیت دارند.

مدیرگروه علوم و مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با بیان اینکه رشته مهندسی آب بازار کار مناسبی نسبت به سایر رشته‌های کشاورزی دارد، مطرح کرد: دانشجویانی که در مقطع کارشناسی رشته علوم و مهندسی آب پذیرفته شوند باید در دوره چهارساله تحصیل خود مجموعاً ۱۴۰ واحد درسی را بگذرانند که ۲۲ واحد آن عمومی، ۲۴ واحد درس‌های علوم پایه، ۵۹ واحد درسی تخصصی رشته است و می‌توانند حداقل ۱۵ واحد و حداکثر ۲۴ واحد درسی از خوشه انتخابی و بین پنج تا ۱۴ واحد درس‌های انتخابی رشته را در کنار ۶ واحد کارورزی بگذرانند.

چاوشی خاطرنشان کرد: مدرک فارغ‌التحصیلان کارشناسی رشته علوم و مهندسی آب با همین عنوان و بدون ذکر گرایش و خوشه صادر می‌شود؛اما در ریزنمرات و کارنامه آنان، واحدهای درسی و خوشه‌های انتخابی آنها مشخص خواهد بود.

گفتنی است، گروه مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) دارای امکانات آزمایشگاهی از قبیل آزمایشگاه هیدرولیک و مکانیک سیالات، آبیاری و زهکشی و نقشه‌برداری بوده و این دانشگاه با داشتن مرکز تحقیقات آب برای حل معضلات مرتبط با کمبود منابع آب کشور و استان با کمک متخصصان رشته تخصصی آب فعالیت تحقیقاتی و ترویجی انجام می‌دهد و در شاخه‌های تخصصی رشته علوم و مهندسی آب در مقطع کارشناسی، مبادرت به پذیرش دانشجو بدون آزمون کرده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسکانیوز،تاریخ انتشار:26مرداد1398،کدخبر:1024867،www.iscanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین