پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
شهرستان گلوگاه در شرقی‌ترین شهر مازندران مهد مرغوب‌ترین انجیر کشور نام گرفته است؛ اما با وجود داشتن ۱۵۰ هکتار باغ انجیر در شهرستان و تولید و برداشت یک‌هزار تن انجیر همچنان از صنایع تبدیلی محروم است‌.

شعار سال: کشاورزی در استان مازندران به‌عنوان بخش مهم و تأثیرگذار نقش مهمی در اقتصاد این استان دارد و به‌نوعی مازندران با کشاورزی شناخته می‌شود، این درحالی است که نبود صنایع تبدیلی برای برخی از محصولات باغی و کشاورزی و خام‌فروشی محصولات موجب ضرر و خسران فراوانی برای کشاورزان شده است‌.

توجه به صنایع تبدیلی و پرهیز از خام‌فروشی دغدغه مهم کشاورزان از دیرباز بوده و هست که در صورت توجه به صنایع تبدیلی و کاهش دست دلالان از بازار خرید و فروش می‌توان شاهد جهش اقتصادی بخش کشاورزی در استان مازندران بود‌.

استان مازندران ازجمله استان‌هایی است که در چهار فصل سال محصولات باغی و کشاورزی فراوانی دارد و توجه به صنایع تبدیلی برای انواع محصولات باغی و کشاورزی نیاز مهم استان است‌. شرق استان مازندران با توجه به داشتن تنوع محصولات زراعی و باغی همچون انار اشرف بهشهر، هلوی نکا، پرتقال دنگسرک و انجیر گلوگاه نیازمند صنایع تبدیلی است که با وجود برگزاری جشنواره‌های مختلف در طول سالیان متمادی از این صنعت محروم مانده است‌.

خام‌خوری محصولات از یک‌طرف و هدر رفت و پرت محصولات زراعی و باغی در شرق مازندران از سوی دیگر این روزها به دغدغه مهم و اصلی باغداران و کشاورزان تبدیل شدهو نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی را دوچندان کرده است‌.

این درحالی است که نبود صنایع تبدیلی و ترس از ضرر و زیان برای باغداران موجب افزایش وجود دلالان در بازار خرید و فروش و به‌نوعی ماهی گرفتن از آب گل آلود شده است‌.


اهدای تسهیلات کم‌بهره در قالب سامانه‌ کارا به سرمایه‌گذاران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با اشاره به ضرورت‌های توجه به صنایع تبدیلی گفت: یکی از اولویت‌های مهم ما در بحث انجیر توجه به صنایع تبدیلی و توجه به این حوزه است که تسهیلات کم‌بهره به افراد واجد شرایط در قالب سامانه کارا پرداخت می‌شود‌.

غلامرضا قنبری معتقد است با توجه به وجود ۱۰۰ هکتار باغ انجیر بارور در گلوگاه و تولید بیش از یک‌هزار تن انجیر در این شهرستان می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی از هدر رفت بخش اعظمی از محصولات باغی و انجیر گلوگاه جلوگیری کرد.

وی گفت: تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی گلوگاه از زمان برگزاری جشنواره انجیر آغاز شده است و سرمایه‌گذاران متعددی برای این امر پیشنهاد دادند که اکنون تلاش سرمایه‌گذار بومی در این بخش درحال انجام است و با استعلامات لازم و ارائه تسهیلات این امر محقق می‌شود‌.

قنبری با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران در گلوگاه از ۲۴ تا ۲۸ مرداد ماه، هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن انجیر گلوگاه به‌عنوان برند مرغوب‌ترین انجیر ایران، جذب سرمایه‌گذار، فراهم کردن اشتغال مناسب برای جوانان، شناساندن ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان و ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد‌.

سود انجیر گلوگاه نصیب دلالان می‌شود

فرماندار گلوگاه هم با اعلام این‌که سود و منفعت انجیر گلوگاه نصیب دلالان می‌شود و مردم سهم ناچیزی از دسترنج خود دارند، خاطرنشان کرد: توجه به صنایع تبدیلی می‌تواند راه برون‌رفت از مشکلات متعدد باشد‌.

فریدون کلبادی‌نژادگفت: شرایط لازم در این شهرستان با توجه به وجود زمین مناسب در شهرک صنعتی و ارائه تسهیلات لازم وجود دارد و در صورتی‌که توجه ویژه به این امر نشود، این فرصت تبدیل به تهدید خواهد شد‌.

به گفته فرماندار گلوگاه، شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش و ایجاد صنایع تبدیلی فراهم شده است و از حضور سرمایه‌گذاران مختلف استقبال می‌کنیم تا شاهد برون‌رفت از مشکلات مختلف حوزه اشتغال و توسعه در گلوگاه باشیم‌.

شهردار گلوگاه هم به‌عنوان دبیر ششمین جشنواره انجیر گلوگاه با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره انجیر گلوگاه و وجود ۱۵۰هکتار باغ انجیرگفت: ۱۰۰هکتار از باغ‌های انجیر گلوگاه مثمر بوده و به بار نشسته است می‌تواند نقطه مهمی برای توسعه باشد‌.

محمدرضا ترابی اظهار داشت: در کنار توسعه باغ‌ها در سال‌های اخیر که به همت تلاش جهاد کشاورزی و فرهنگ‌سازی و آموزش انجام شده است؛ توجه به صنایع تبدیلی همچنان دغدغه مهم شهروندان و مسئولان است و باید تلاش شود تا فرصت کاشت درختان انجیر و برداشت این میوه در نبود صنایع تبدیلی به تهدیدی برای باغداران تبدیل نشود‌.

جشنواره بی‌انجیر

ششمین جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران در گلوگاه برگزار شد، اما نبود انجیر و فرآورده‌های مختلف آن در جشنواره و غرفه‌های مختلف مردم را دلسرد کرده است، حضور مسافران و افراد بومی و غیربومی در این جشنواره بیانگر توجه مهم مردم به این رخداد فرهنگی و اقتصادی و خرید محصولات با قیمت مناسب از غرفه‌هاست که متأسفانه غرفه‌های خالی از انجیر، موجب عدم استقبال مردم از این جشنواره شده است‌.

کرمانی‌خلیلی، یکی از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه، با اعلام این‌که از شهر همجوار گلوگاه و از شهرستان بهشهر برای حضور در این جشنواره و تهیه انجیر از مهد انجیر آمده است،گفت: نبود انجیر در غرفه‌ها و تعدد غرفه‌های غیربومی از استان‌های دیگر تنها نمایشگاه اقوام را برای ما تداعی می‌کند‌. اسم جشنواره انجیر است، اما از انجیر خبری نیست و بهتر بودهمان جشنواره اقوام برگزار می‌شد تا مردم به بهانه سنت‌های اقوام مختلف در این جشنواره حضور می‌یافتند‌.

کرمانی‌خلیلی ادامه داد: جشنواره انجیر ظرفیتی مهم برای شناساندن ظرفیت‌های مختلف شهرستان است؛ اما باید این جشنواره با برنامه‌ریزی منسجم و به دور از ارائه آمار و عملکردهای روتین برگزار شود و در این بین مهم‌ترین دغدغه شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل شهرستان باشد، نه توجه به مسائل مادی و درآمدزایی که این روزها مهم‌ترین دغدغه برگزارکنندگان جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های حاشیه آن در مازندران است‌.

رضایی، یکی از مسافران اهل کرمانشاه، هم با اعلام این‌که با توجه به بنرهای بین جاده برای بازدید از این جشنواره و خرید انجیر به جشنواره آمدیم که متأسفانه تنها چیزی که ندیدیم، انجیر بود‌.

ویگفت: یک غرفه برای فروش انجیر در نظر گرفته شده بود که متأسفانه از انجیر مرغوبی برخوردار نبود و بیش‌تر انجیر نرسیده و کال بود و نتوانستیم خرید خوبی داشته باشیم که نیاز است مسئولان به این امر توجه بیش‌تری اعمال کنند‌.

گفتنی است، جشنواره انجیر گلوگاه این رخداد فرهنگی و اقتصادی، در ششمین سال خود، امسال هم با عنوان «جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران» برگزار شد؛ اما تنها چیزی که در این جشنواره خودنمایی نمی‌کردانجیر و فرآورده‌های مختلف آن همچون شیره انجیر، مرباجات و..‌. بود. از بیش از ۵۰ غرفه تنها دو غرفه به این مهم اختصاص داشت و در واقع خبری از انجیر در جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران نبود‌.

با راه‌اندازیصنایع تبدیلی می‌شود امیدوار بود که تولید سالانه بیش از یک‌هزار تن انجیر علاوه‌بر تازه‌خوری به فرآوری محصولات شامل انجیرخشک، سرکه، مربا، کمپوتو محصولات مختلف دیگر پرداخته و کالاها و محصولات مختلف به بازار عرضه شود‌.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 3 شهریور 98، شماره: 73678


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین