پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۳
بندرها یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره اقتصاد در هر کشوری محسوب می شوند، از همین رو توسعه بندرها به عنوان دروازه ارتباطی کشورها از اهمیت بالایی برخورداربوده و هرمزگان سرآمد این توجه است.

شعارسال: بر اساس آمارهای موجود حدود ۹۰ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات کشور از طریق بندرها انجام می شود که این آمار نشان دهنده نقش بسزای حمل و نقل دریایی در توسعه اقتصادی کشور است که در این میان بندرها هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی که از آن به عنوان قلب تپنده اقتصاد ایران یاد می شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

مجموع بنادر استان هرمزگان سهمی ۵۲ درصدی در تخلیه و بارگیری کالاهای کشور دارند و ۴۱ درصد عملیات نفتی، ۶۰ درصد عملیات غیرنفتی و ۸۲ درصد جابجایی محموله های کانتینری کل بنادر کشور به استان هرمزگان اختصاص دارد و از جمله بنادر مهم هرمزگان می توان به بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، کیش، قشم، چارک، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک اشاره کرد.

هرمزگان با بهره مندی از دو هزار و ۲۳۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۴ جزیره، دارای ۷۱ بندر بزرگ و کوچک در کرانه خلیج فارس و دریای عمان است و به تعبیری، مهم ترین استان ساحلی و دریایی ایران محسوب می شود و با توجه به نقش مهم و راهبردی آن، دولت تدبیر و امید توجه ویژه به توسعه بنادر آن دارد.

هم اکنون ۳۲ بندر در هرمزگان بیش از بقیه فعال بوده و دولت در این بندرها که در شرق و غرب و جنوب استان واقع شده بیشتر سرمایه گذاری کرده است.

جدیدترین تجزیه و تحلیل های آماری حاکی از آن است که بندر موجود در این استان دارای ۱۵۶ پست اسکله برای پهلوگیری کشتی هاست؛ از این تعداد، ۱۱ بندر با کاربری تجاری، ۱۵ بندر چندمنظوره، ۲ بندر مسافری، ۲۱ بندر صیادی، ۱۰ بندر صنعتی، ۷ بندر نفتی و ۵ بندر با کاربری های متفرقه است.

این استان از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در توسعه کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازارهای آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.

همچنین استان هرمزگان با بهره مندی از بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور و پیشرفته ترین پایانه های دریایی از جمله بندر شهید حقانی بندرعباس، سهمی بیش از۹۵ درصدی در جابه جایی مسافران دریایی و خودروهای آنها در کشور دارد و به عنوان پایتخت سفرهای دریایی ایران شناخته می شود؛ به طوری که سالانه ترابری بیش از ۱۹ میلیون نفر سفر در این استان انجام می شود.

سهم چشمگیر در صنعت حمل و نقل دریایی

اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از جمعیت ۱۳۰ هزار نفری دریانوردان کشور در استان هرمزگان فعالیت می کنند که ۹۰ درصد آنان دارای گواهینامه هایی مطابق با استانداردهای جهانی هستند.

۹ هزار شناور ثبت شده در این استان وجود دارد که از این تعداد، هفت هزار شناور در آب های داخلی و دو هزار فروند دیگر، کشتی هایی است که در آب های بین المللی تردد می کنند.

۲۲ طرح دریایی و بندری در هرمزگان بهره برداری شد

استان مهم و راهبردی هرمزگان در جنوب ایران اواخر پارسال میزبان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و تنی چند از وزیران و اعضای کابینه دولت دوازدهم بود که این سفر دستاوردهای قابل ملاحظه ای در سطح ملی و استانی داشت.

در این دور از سفر کاروان دولت تدبیر و امید به هرمزگان، با ابلاغ دستور رییس جمهور از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنادر و دریانوردی در پیشرفته ترین پایانه کانتینری ایران در بندرشهید رجایی، همزمان ۲۲ طرح دریایی و بندری در این استان بهره برداری شد.

این طرح ها با اعتبار ۱۰۴ میلیون یورو به ارزش یکهزار و ۱۶ میلیارد ریال شامل ۱۲ دستگاه گنتری کرین پیشرفته برای تخلیه و بارگیری کانتینر از کشتی های اقیانوس پیمای نسل هفتم به عنوان بخشی از طرح های مهم این بندر از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

این طرح های سرمایه گذاری، توسعه ای، عمرانی، فنی و دریایی در بنادر شهید رجایی، شهید حقانی، لنگه، جاسک، چارک و جزایر قشم، هرمز و لاوان اجرایی شده است.

بهره برداری از ۱۲ دستگاه جرثقیل پیشرفته کشتی به ساحل(گنتری کرین) در ترمینال کانیتنری شماره دو بندر شهید رجایی از دیگر طرح های بندری و دریایی بود که به صورت ویدئوکنفرانسی به بهره برداری رسید.

بهره برداری از این تعداد جرثقبل علاوه بر افزایش ظرفیت کانتینری بندرشهید رجایی به ۵,۸ میلیون تی ای یو برای ۷۰۰ نفر فرصت اشتغال را به دنبال داشت.

با اضافه شدن این گنتری کرین ها، تعداد جرثقیل های کشتی به ساحل در بزرگترین بندر کانتینری ایران از ۱۸ دستگاه به ۳۰ دستگاه افزایش یافته است.

۱۲ دستگاه جرثقیل کانیتنری یادشده علاوه بر بهره مندی از نوین ترین و روزآمدترین فناوری های دنیا، از امکان خدمات دهی به کشتی های اقیانوس پیمای نسل هفتم(سوپر پست پاناماکس) برخودار هستند.

اجرای مرحله دوم تاسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس، لایروبی کانال ورودی بندرگاه هرمز، طرح جامع اطفا حریق بندر شهید رجایی و تعمیرات اساسی اسکله ۲۰ این بندر، ساخت و نصب اسکله های فلزی شناور برای مبادی گردشگری جزیره قشم، بندر شهید حقانی و شناورهای جستجو و نجات در بنادر و جزیره ها از دیگر طرح هایی بود که به دست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان افتتاح و به بهره برداری رسید.

اشتغالزایی برای ۲۲۰۰ نفر در بندر شهید رجایی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح طرح های سرمایه گذاری بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ۵ هزار و۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال، افزود: این ظرفیت ها می تواند مشاغل گوناگونی را برای اشتغالزایی ایجاد کند.

وی بیان داشت: بهره برداری از ۱۲ دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی باعث افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کانتینری این بندر می شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۲ طرح دریایی و بندری به ارزش ۱۶ میلیارد ریال در بندر شهید رجایی بهره برداری شد که این طرح ها برای بیش از ۲هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.

به گفته اسلامی، بهره برداری از این پروژه ها ظرفیت ها و قابلیت های بزرگترین بندر تجاری ایران را در زمینه های صادرات، واردات و ترانزیت افزایش خواهد داد.

پیوست ۱۵ ترانستینر به ناوگان تجهیزاتی بندر شهید رجایی

در ادامه سرمایه گذاری و تلاش های دولت جهت رشد و توسعه بنادر هرمزگان به ویژه بندر مهم و استراتژیک رجایی، اواخر مردادماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی، ۱۵ دستگاه ترانستینر (جرثقیل ساحلی ویژه صفافی کانتینر) به صورت رسمی تحویل شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درحاشیه تحویل این دستگاه ها گفت: برای طراحی، ساخت و نصب این تجهیزات راهبردی، ۲۱ میلیون یورو (با قیمت روز ۲۸۰ میلیارد تومان) از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی هزینه شده است.

الله مراد عفیفی پور افزود: ساخت این دستگاه‌ها با بهره گیری از دانش و توان فنی شرکت‌های ایرانی انجام شده است.

وی بیان داشت: این اقدام در راستای افزایش توان و ظرفیت بندرشهید رجایی به عنوان پیشرفته ترین وبزرگترین بندر کانتینری ایران در زمینه عملیات بندری صورت گرفته است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان اظهار داشت: با افزوده شدن این تجهیزات، تعداد ترانستینرهای ملکی سازمان بنادر و دریانوردی در بندرشهید رجایی به ۶۰ دستگاه می‌رسد که ۲۸ دستگاه آن متعلق به بخش خصوصی است.

عفیفی پور تصریح کرد: این طرح‌های دریایی در راستای تحقق منویات رهبرمعظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی، ایجاد خودباوری ملی، رونق تولید و همچنین تقویت ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری مهم‌ترین استان ساحلی کشور عملیاتی و بهره برداری شده است.

بندر شهید رجایی قلب تپنده اقتصاد ایران

یکی از مهمترین بنادر و شاید مهمترین بندر بازرگانی ایران، بندر شهید رجایی واقع در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان است.

این بندر با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است.

درشرایطی که بیش از ۹۰ درصد جابه جایی محموله های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد، بندر شهید رجایی به تنهایی عهده دار بیش از ۵۳ درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت های بندری است.

در حال حاضر موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، همجواری با منطقه آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس، بندر شهید رجایی را به پایگاهی راهبردی و منحصر به فرد در منطقه تبدیل کرده است.

در چند سال گذشته و در دولت یازدهم و دوازدهم گام های بزرگ و ارزنده برای شتاب بخشی به روند توسعه این بندر مهم و راهبردی برداشته شده است.

اهمیت این بندر برای اقتصاد کشور تا به آن اندازه است که حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نقش آن را در گستره اقتصاد و بازرگانی ملی مهم عنوان می کند.

یکی از مهمترین طرح های کنونی در دست اجرای بندر شهید رجایی، ساخت مرحله سه این بندر است که عملیات اجرایی آن هشتم اسفند ۹۴ همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان هرمزگان و با فرمان رییس جمهوری کلید خورد.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، با تکمیل این طرح بزرگ دریایی و بندری، گام های بزرگ و مهمی برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و افزایش جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر جهان برداشته خواهد شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، با اجرای این طرح، بزرگترین کشتی‌ های حمل کالای جهان به غیر از کشتی های نفتی می توانند در این پایانه پهلو گیری کنند و قدرت رقابتی بنادر ایران با بنادر رقیب منطقه افزایش چشمگیر و قابل ملاحظه ای خواهد یافت.

احداث و گسترش زیرساخت های مرحله سه بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر دکتر روحانی به هرمزگان (۶ اسفند ۹۲) در دستور کار قرار گرفت و پس از مطالعات لازم، کمتر از یک سال بعد (بهمن ۹۳) عملیات عمرانی این طرح بزرگ بندری با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز شد.

در نتیجه این حرکت راهبردی، علاوه بر رونق گرفتن پیوندها و همکاری های بین المللی ایران با کشورهای غربی در دوره پسابرجام و تامین تجهیزات راهبردی اسکله های مرحله دوم، افزایش ظرفیت مهم ترین بندر کشور به شش میلیون «تی ای یو» کانیتنر افزایش یافت و در چهار سال گذشته، برای نزدیک به چهار هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شد.

افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی به ۸ میلیون کانتینر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با تکمیل مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی و ساخت سه پست اسکله با آبخور ۱۷.۵ متر در آن، ظرفیت کانتینری سالانه این بندر به ۸ میلیون تی ای یو کانتینر افزایش می یابد.

محمد راستاد در جریان بازدید معاون اول رییس جمهوری از این طرح افزود: در این طرح با ساخت یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله و محوطه سازی به میزان حدود ۱۱۲ هکتار، کشتی های بزرگ کانتینربر در بندر شهید رجایی پهلو می گیرند.

وی بیان داشت: اسکله های مرحله سه طرح توسعه بندرشهید رجایی دارای قابلیت پذیرش کشتی های دارای ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تی ای یو کانتینر را دارد.

این مقام مسوول اظهارداشت: طرح توسعه بندر شهید رجایی دارای سه مرحله است که مرحله نخست آن با طول اسکله ۸۷۰ متر، ۱۰ سال قبل به بهره برداری رسید.

راستاد افزود: مرحله دوم این طرح نیز مربوط به یال های شرقی و غربی با مجموع اسکله هایی به طول ۲ هزار و ۲۰۰ متر است که با نصب تجهیزات مربوطه در این مرحله، هم اکنون ظرفیت بندر شهید رجایی به ۵.۷ میلیون تی ای یو کانتینر رسیده است.

اجرای مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی بدون استفاده از بودجه های نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص مرحله سه توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی اظهار داشت: این طرح از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور در دست انجام است.

الله مرداد عفیفی پور تصریح کرد: با پایان این طرح در بازه زمانی ۳۶ ماه ، امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با ۴۰۰ متر طول، ۱۷.۵ متر آبخور و ۱۸هزار و ۴۰۰ کانتینر ظرفیت فراهم می شود.

عفیفی پور بیان داشت: با بهره برداری کامل از این طرح برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی صورت می گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقای جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.

بندرهای کوچک هرمزگان نقطه قوت در اقتصاد دریا محور هستند

مهدی رضایی مدیرکل گمرک شهید باهنر در دیدار مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر شرق هرمزگان گفت: بندرهای کوچک هرمزگان به ویژه در شرق استان نقطه قوت در اقتصاد دریا محور محسوب می شوند از این رو در شرایط تحریم باید از همه فرصت ها و ظرفیت ها برای رشد و توسعه بیشتر اقتصاد استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: همکاری متقابل بندر و گمرک باعث افزایش سرعت عمل، دقت، سلامت و رونق فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در بنادر کشور می‌شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر وبنادر شرق هرمزگان نیز دراین دیدار بر لزوم همراهی وهمگرایی بندر و گمرک برای رونق بخشی به بنادر کوچک در سواحل شرق هرمزگان تاکید کرد.

حمیدرضا محمد حسینی تصریح کرد: توسعه، تجهیز و برنامه‌ ریزی مناسب جهت رونق بخشیدن به بندرهای کوچک در راستای افزایش رونق تولید در کشور رویکرد مهم سازمان بنادر و دریانوردی است..

وی بر لزوم همکاری مقابل بندر و گمرک برای افزایش زیرساخت ‌های بندر شهید باهنر در راستای افزایش ظرفیت برای پشتیبانی از صادرات و ترانزیت در کشور تاکید کرد.

محمدحسینی با اشاره به اقدام های توسعه‌ ای سازمان بنادر در بندر جاسک گفت: توسعه این بندر مهم سواحل مکران گامی تاثیرگذار در رونق بخشی به معیشت ساحل نشینان منطقه شرق هرمزگان است.

بنادر شهید باهنر، شهید حقانی، هرمز، تیاب، سیریک و جاسک در زیرمجموعه اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر شرق استان هرمزگان قرار دارند که عمده فعالیت‌های تجاری از طریق بنادر شهید باهنر، تیاب و جاسک صورت می‌گیرد.

بندر شهید باهنر از بنادر چند منظوره قدیمی استان هرمزگان و سومین بندر ترانزیتی کشور است.

موقعیت ممتاز جغرافیایی در دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به راه های بین المللی، نزدیکی به منطقه آزاد قشم، جزیره ها و بندرهای تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی استراتژیک و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی تبدیل کرده است.

ویژگی خاص این بندر، برخورداری از آبخور ۱۲ متر در زمان جزر کامل بوده که پس از بندرهای شهید رجایی و امام خمینی (ره)، بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور داراست.

واگذاری بندرهای کوچک به بخش خصوصی

دولت تدبیر و امید همواره نگاه ویژه ای نسبت به بهره مندی از توانایی های بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله بنادر و دریانوردی دارد.

در همین راستا نیز یکی از سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری بنادر کوچک چند منظوره به بخش خصوصی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این اقدام، در راستای تسهیل و رونق بخشی به کسب و کارهای مبتنی بر دریا و توسعه فعالیت های تجاری، گردشگری و شیلاتی انجام می شود.

عفیفی پور تصریح کرد: این اداره کل در مسیر سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و جامه عمل پوشاندن به شعارهای دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد دریا پایه، توسعه زیرساخت های دریایی و بندری و رونق معیشت ساحل نشینان را با جدیت پیگیری می کند.

عفیفی پور خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۱۰ اسکله شناور گردشگری براساس استانداردهای جهانی، با نظارت یک موسسه رده بندی ایرانی و توسط متخصصان و مهندسان داخلی طراحی، در بنادر هرمزگان ساخت و نصب شده است..

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: این اقدام گامی بزرگ در راستای تحقق سیاست های کلان دولت، ایفای مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و عمل به منویات مقام معظم رهبری محسوب می شود.

بهره برداری از ۱۵ طرح بندر و دریایی در هرمزگان همزمان با هفته دولت

همزمان با بهره برداری از ۱۵ طرح دریایی و بندری در استان هرمزگان در هفته دولت امسال، برای ۴۰۰ نفر اشتغالزایی می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: ارزش طرح های افتتاحی هفته دولت در حوزه بنادر استان ۲۴۰ میلیارد ریال است.

الله مراد عفیفی پور اظهار داشت: دو شرکت مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، دو پایانه لجستیک کالا و کانتینر و پایانه ترانزیتی و صادراتی، سایبان بندرگاه جزیره هرمز، اسکله‌های گردشگری و رمپ فلزی چند منظوره در مناطق مختلف استان از مهمترین طرح‌هایی است که به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح ها، تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح ها برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

دوم تا هشتم شهریور ماه ، همزمان با سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:5شهریور1398 ، کدخبر: 83452924: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین