پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۵۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که طراحان طرح شفافیت به دنبال اهداف سیاسی هستند، گفت: آنهایی که شفافیت را مطرح می‌کنند به جای شفافیت دنبال چیز دیگری هستند. اگر واقعا شفافیت می‌خواهیم، اجازه دهیم صدا و سیما نظرات همه را آزادانه پخش کند.
شعار سال: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که طراحان طرح شفافیت به دنبال اهداف سیاسی هستند، گفت: آنهایی که شفافیت را مطرح می‌کنند به جای شفافیت دنبال چیز دیگری هستند. اگر واقعا شفافیت می‌خواهیم، اجازه دهیم صدا و سیما نظرات همه را آزادانه پخش کند.

طی روزهای اخیر مجتبی ذوالنوری عضو فراکسیون ولایی مجددا در جلسه علنی به طرح موضوع شفافیت عملکرد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پرداخت که با رای مخالف نمایندگان فوریت بررسی این طرح رای لازم را کسب نکرد.

ذوالنوری در توضیح این طرح گفت: مشروعیت ما نمایندگان به رای مردم است، مردم باید بتوانند بر نماینده خود نظارت کنند و از آنها مطالبه گری داشته باشند، مطالبه گری زمانی ممکن است که اطلاعات و اشراف نسبت به عملکرد نماینده وجود داشته باشد؛ اکنون مردم از حضور وغیاب نماینده، ماموریت و مرخصی نماینده، شرکت در رای گیری یا عدم شرکت، کیفیت رای که نماینده ای مخالف، موافق وممتنع رای می دهد، اطلاع ندارند، چون آیین نامه رای را مگر در مواردی مخفی تلقی کرده است.

طرح دیگری مشابه این طرح نیز سال گذشته و پیش از تصویب لوایح چهارگانه پالرمو در مجلس شورای اسلامی، توسط حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی طرح شد که رای لازم را کسب نکرد.

«مسعود پزشکیان» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر علت رای نیاوردن چندین باره طرح شفافیت عملکرد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی گفت: بارها گفته ام، شفافیت در داده پولی هست، نه در رای و حرف. من حرفم این است که چرا کسی نسبت به پول‌هایی که اختلاس می‌شود، حساس نیست؟

حساسیت برای تفتیش عقاید است نه رفع مشکلات جامعه

وی افزود: بنده معتقدم این حساسیتی که برای طرح شفافیت ایجاد کرده‌اند، برای تفتیش عقاید است، نه رفع مشکلات جامعه. مشکل جامعه این است که فردی هفتاد هزار میلیارد را در یکی از بنگاه‌های کشور اختلاس کرده است، اما اصلا اسمش هم مطرح نیست. چرا با این افراد برخورد قاطع نمیکنند وشفاف‌سازی در موردشان صورت نمی‌گیرد؟ اما مدام می‌گوید چون نمایندگان حرف زده‌اند، باید شفاف بشود و مردم بفهمند؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبات مردمی در خصوص برخورد با فسادهای موجود در کشور خاطرشان کرد: عده ای پول مردم را خورده‌اند و وقتی مردم برای اعتراض به خیابان می‌آیند، می‌گوییم همین مردم شهر را به هم ریخته‌اند!

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی شفاف‌سازی فسادهای رخ داده را وظیفه قوای سه گانه دانست و تصریح کرد: قوه قضائیه مسئول نظارت بر اجرای صحیح قوانین است. اگر قوانینی داریم اما اجرا نمی‌شود آنها باید برخورد کنند. مجلس قوانینی که لازم بوده است را قانون گذاری کرده است. ما امروز قوانینی داریم که طبق آن ها باید داده‌ها و سیستم درست شود، اما اجرا نشده اند.

پزشکیان یادآور شد: ما قوانینی مثل قانون الزام کد پستی، کد ملی، کاداستر، شفافیت اطلاعات مالیاتی هر فرد را داریم. علاوه بر این ما در مجلس گفته ایم این داده‌ها باید به یکدیگر متصل شوند. در صورت اجرای این قانون دیگر کسی نمی‌تواند رشوه بگیرد، رانتی ایجاد کند یا قاچاق و زمین خواری کند. دیگر لازم نیست ستاد مبارزه با قاچاق، زمین خواری و جنگل خوری و ... تشکیل شود. اگر داده و کاداستر معلوم باشد دیگر کسی نمی‌تواند نقشه منطقه‌ای را تغییر دهد.

وی افزود: اجرای این قوانین با همه دستگاه‌ها است، اما قوه قضائیه ناظر بر اجرای قانون بوده و موظف به برخورد با تخلف قانونی است.

طراحان طرح شفافیت به دنبال اهداف سیاسی هستند

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی، هدف طرح کنندگان موضوع شفافیت آرای نمایندگان را سیاسی دانست و تاکید کرد: اگر این قوانین اجرا شود، منجر به شفافیت در داده خواهد شد و با شفافیت در داده است که می‌توان جلوی دزدی را گرفت. نه این که نماینده را مجبور کنید جوری حرف بزند که شما خوشتان بیاید، اما در خفا کار دیگری کند!

پزشکیان افزود: برای چه می‌خواهند رای ها را بدانند؟ چرا می خواهند آرا شفاف شوند؟ آنها می‌خواهند بدانند کدام نمایندگان مثلا با برجام موافق یا مخالف است و بعد بروند در رسانه ملی برجام و FATF را آنگونه که خودشان دلشان می‌خواهند توجیه کنند، نه آن طور که هست و اینگونه ابزار فشاری بر مخالفان خود ایجاد کنند. اگر ما دراین ادعا که خواهان شفافیت هستیم صداقت داریم، پس اجازه دهیم همه نظرات و عقاید به صورت شفاف در رسانه‌ها، صدا و سیما و سایر تریبون‌ها آزادانه بحث شود. چرا جلوی این مسئله گرفته شده است؟

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی گفت: از یک طرف در صدا و سیما برجام و FATF  را می‌کوبیم، بعد هم می‌خواهیم بگوییم فلانی بود که به این قانون رای داد؟ به صورت یک طرفه ذهن جامعه را هر روز در صدا و سیما مشوش می‌کنند، اگر هم احیانا کسی از طرف دیگر دعوت شود، اجازه نمی‌دهند حرف بزند. چرا که کسی که برنامه را مدیریت می‌کند، بی طرف نیست و طوری صحبت می کند فضا را به طرف مطلوب خودش هدایت کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما بی‌طرف نیستیم. آن هایی هم که موضوع شفافیت را مطرح می کنند به جای شفافیت دنبال چیز دیگری هستند. اگر واقعا شفافیت را می‌خواهیم، اجازه دهیم صدا و سیما نظرات همه را آزادانه پخش کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1398، کدخبر: 83451771 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
0
هر جا تلاش میشه با فساد مبارزه بشه میان میگن هدف سیاسی بوده شاید هدف منتقدان سیاسی باشه
ali
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
0
بنام خدا
در دین نیمه خالی لیوان دیده می شود ، پر نبود ، بیت المال پایمال شده ! هر مسئولی کم یا بد کار کرده باشد..... ، حق الناس پایمال کرده ، راه نجاتی جز جبران ندارد!... شفاعت و توبه پذیر هم نمی باشد ، عذاب خواهد شد.....

اگر خدا حساب و کتابی داشته باشد ، تمام آن کسانی(مسئولی) که به نوعی پنهان کاری و کمکاری کرده (عمدا یا سهوا) باشند وبقیه سکوت کنند ، همه شریک جرم بوده ، مواخذه و عذاب خواهد کرد . جز جبران راه نجاتی نخواهد داشت و........

چون مقوله حق الناس موضوع خدائی و قرآنی می باشد ، لذا تا زمانیکه مردم انواع گوناگون آنرا نشناخته و به آن عمل نکنند ، تذکر و تکرار آن در جاهای مختلف ضروری می باشد.........
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین