پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
‌کارشناس انتقال دانش حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ایران به یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل شده است.

‌شعار سال: کارشناس انتقال دانش حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ایران به یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل شده است.

غلامرضا نورآبادی روز دوشنبه در کارگاه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز در خصوص اهمیت برگزاری کارگاه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز اظهار کرد: در خصوص رفتارهای پرخطر در جامعه باید صادقانه برخورد کرد، زیرا انکار این معضلات نتیجه بدی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بیماری ایدز یک بیماری بی سرو صدا و همه‌گیر است، تصریح کرد: این بیماری بعد از 10 سال ابتلا علایم خود را بروز می‌دهد و این باعث می‌شود، خطرناک بودن این بیماری دو چندان شود.
کارشناس انتقال دانش حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه از سال 1990 تا 2010 در قاره افریقا 2.5 میلیون کودک بر اثر بیماری ایدز یتیم شده‌اند، توضیح داد: در کشور اتیوپی در سال 2014، بیش از 40 درصد، کنیا در سال 2005، بیش از 50 درصد و کشور زیمبابوه بیش از 60 درصد بودجه وزرات بهداشت صرف بیماری ایدز شده است.

نورآبادی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که اعتیاد و فساد را دو خطر عمده می‌دانستند که ملت و کشور را تهدید می‌کند، افزود: اعتیاد یک امر مرتبط با ایدز است و بر اساس تحقیق دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، ایران در مسیر ترازیت موارد مخدر از کشورهای افغانستان و پاکستان به کشورهای اروپایی اصلی‌ترین کشور است.

وی اضافه کرد: در این مسیر مواد مخدر در استان‌های زاهدان، تبریز، بندرعباس، کرمان، مشهد و اصفهان و.. توزیع می‌شود. تولید تریاک در افغانستان 40 برابر شده است و این میزان افزایش در کشور ایران هم تأثیر گذاشته است و کشور را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل کرده است.

کارشناس انتقال دانش حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه رشد اعتیاد در کشور سالانه 8 درصد است، ادامه داد: در سال 67 تا 77 اعتیاد تزریقی در ایران 33 درصد افزایش یافته است که به تبع آن انتقال بیماری ایدز و هپاتیت افزایش می‌یابد. همچنین سالانه در ایران حدود 200 میلیون لیتر الکل قاچاق یا تولید در داخل مصرف می‌شود‌ و حدود یک میلیون نفر مصرف کننده الکل در کشور وجود دارد که از این تعداد 30 درصد زن و 70 درصد آقا هستند.

نورآبادی با اشاره به ترکیب متامفتامین و اکستازی تحت عنوان اعتیاد نوین و انهدام خاموش تصریح کرد: مبتلایان به این ماده از دانشجویان و قشر تحصیل کرده و پر درآمد جامعه هستند‌، همچنین با تغییر روش مصرف مواد مخدر از استعمال به تزریق وریدی، ابتلا به بیماری ایدز بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار 36 میلیون و 900 هزار نفر مبتلا به ایدز در جهان وجود دارد، توضیح داد: از این تعداد دو میلیون نفر در سال 2014 مبتلا به این ویروس شده‌اند.

کارشناس انتقال دانش حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به آمار ایدز در ایران تشریح کرد: براساس آمار ثبت شده تا آخر شهریور ماه 1394 در ایران 30 هزار نفر مبتلا به ایدز وجود دارد، اما بیش از 100 هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که نمی‌توانیم آن‌ها را پیدا کنیم و حتی خود مبتلایان هم نمی‌دانند که مبتلا به این ویروس هستند.

نورآبادی با اشاره به بررسی‌های اخیر کشور در بیماری‌ خاطر‌نشان کرد: دو تغییر عمده در ابتلا به این بیماری رخ داده است؛ یک افزایش ابتلا از طریق روش جنسی و افزایش تعداد زنان مبتلا به این بیماری و دو ابتلا زنان به این ویروس که باعث شیوع بشتر این بیماری و انتقال آن به نوزادن می‌شود.

وی با بیان اینکه فاجعه ایدز به حدی نزدیک است، اما در نگاه اول و سطحی مسئولان مورد غفلت واقع شده است، تاکید کرد: برای کشورهایی که فرصت آموزش و پیشگیری را از دست می‌دهند، طوفان ایدز تبدیل به پدیده سونامی می‌شود.

کارشناس انتقال دانش حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه شیوع بیماری ایدز ریشه در غفلت و انکار مسئولان دارد، تصریح کرد: دیده‌بانان سلامت جامعه کشور در ابتدا مسئولان بهداشتی و درمانی کشور هستند و بعد از آن مسئولان فرهنگی اجتماعی، سیاسی امنیتی، آموزش و پرورش و به طور کلی همه مردم هستند.

نورآبادی گفت: در سال 2015 کشورهای غربی با این بیماری مبازره کردند و میزان ابتلا را کاهش دادند، خاطر نشان کرد: اما در آفریقا و کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند تایلند این بیماری وارد جمعیت عمومی مردم شده است، اما در ایران تنها افرادی که رفتارهای پر خطر انجام می‌دهند به این ویروس مبتلا می‌شوند.
وی با بیان اینکه 9 درصد بیماران مبتلا به ایدز در جهان از طریق استفاده از سرنگ آلوده مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: اما در ایران 63 درصد مبتلایان به ایدز از طریق سرنگ آلوده بیمار شده‌اند و هم‌چنین 80 درصد مبتلایان در جهان از طریق روابط جنسی مبتلا می‌شوند، اما در ایران 37 درصد مبتلایان از این طریق بیمار شده‌اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري اعتدال، تاریخ انتشار دوشنبه 11 آبان 1394، كد مطلب: ۱۲۷۷۲۰: www. etedaal.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین