پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: مخالفتهایی که با تبلیغات شهری کمپین شهروند سالم می شود به اغراض شخصی،اقتصادی و سیاسی آلوده است، تا کی باید با غفلت از فرهنگ عمومی، تبلیغات شهری را در اختیار ثروت اندوزان قرار دهیم، مسئله بیماری ایدز با پنهان کاری حل نمی شود.

شعار سال: کمپین شهروند سالم با هدف اطلاع رسانی و تبلیغات سلامت محور از 15 تا 25 دی با همکاری شهرداری تهران اجرایی شده است و اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر به خصوص پیشگیری از بیماریهایی که بر اثر مصرف بیش از حد نمک، شکر و چربی ایجاد می شوند و آگاهی رسانی درباره بیماریهای اعتیاد، سرطان و ایدز را در اولویت قرار داده است.

بر اساس اعلام سازمان زیباسازی شهرداری تهران حدود 400 بیلبورد، عرشه پل و فضاهای تبلیغی شهر تهران به وسعت حدود 15هزار مترمربع به اجرای کمپین شهروند سالم اختصاص یافته است.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: کسانی که با تبلیغات سلامت در کمپین شهروند سالم مخالفت می کنند همان کسانی هستند که می خواهند شهر را آلوده کنند، چرا تاکنون نیامده اند و در مقابل تبلیغات نامناسب اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی مخالفت نکرده اند. مگر نمی دانند، چه بهره برداری هایی از این تابلوهای شهری می شود.

وی اضافه کرد: هیچ وقت به این تبلیغات نامناسب اعتراض نشده است، تبلیغاتی که باعث تجمل گرایی بیشتر می شود، به سلامت مردم آسیب می زند و باعث مصرف گرایی بیشتر در جامعه می شوند.

وزیر بهداشت گفت: هیچ وقت در مقابل تبلیغاتی که مخل سلامت مردم است، اعتراض نکرده اند. اما حالا که شهرداری تهران آمده است و یک کار انسانی را به منظور افزایش دانش بهداشتی مردم در برابر بیماریهای غیر واگیر تبلیغ می کند، نمی دانم چرا عده ای بهانه جویی می کنند. امیدوارم این افراد هم انصاف داشته باشند.

وی درباره اثربخشی پیامهای بهداشتی کمین شهروند سالم توضیح داد: در اینکه این پیامها موثر است، شکی نیست، ای کاش همیشه بخشی از تابلوهای شهر در خدمت فرهنگ سازی، فرهنگ عمومی و سلامت مردم باشد، نه اینکه صرفا سیاسی و اقتصادی باشد.

هاشمی اضافه کرد: حالا اینکه برخی می آیند و با اشاره به تبلیغاتی که برای هوشیار کردن مردم در برابر ایدز یا برخی آسیبهای اجتماعی بهانه جویی می کنند، چه حاصلی دارد، وجود ایدز در کشور یک واقعیت است تا کی می خواهیم پرده پوشی کنیم.

*ایدز با پنهان کاری حل نمی شود

وزیر بهداشت گفت: مگر با پرده پوشی و پنهان کاری مشکل حل می شود، عفت عمومی در این است که این پدیده ها را نداشته باشیم، مگر می شود در حالی که ایدز را داریم، آن را نبینیم یا آسیبهای اجتماعی را نبینیم. برای همه سخت است که این مسائل را به زبان بیاوریم ولی با پنهانکاری و نگفتن مشکلی حل نمی شود.

هاشمی افزود: روزگاری متهم می کردیم که ایدز یک بلای خانمانسوز است که فقط در اروپا و آمریکا وجود دارد، غافل از اینکه جهان امروز با جهان صد سال پیش فرق کرده است، دیگر نمی توانیم چشممان را روی واقعیتها ببندیم.

وی گفت: واقعیت این است که هر سال درصدی از رشد بیماری ایدز را در کشور داریم، این مسئله را باید چه کار کنیم، باید به مردم بگوییم یا نباید بگوییم، آیا نگفتن این مسائل موضوعی را حل می کند. آیا نگفتن این مسائل خیانت به مردم و سلامت مردم نیست.

وزیر بهداشت ادامه داد: چرا برخی می خواهیم جای مردم تصمیم بگیریم، آیا فکر می کنیم، مردم متوجه مسائل نیستند و خودشان نمی توانند راه درست را از نادرست تشخیص دهند.

هاشمی افزود: یک وقت ممکن است به شکل کار ایراد بگیریم و بگوییم فونت آن، رنگ آن یا عبارت آن اشکال دارد و اگر این طور باشد بهتر است اما اول از این کار انسانی حمایت کنیم و بعد بگوییم اگر برای دوره های بعد این طور باشد،بهتر است.

وزیر بهداشت گفت: تصور من این است که مخالفتهایی که با تبلیغات کمپین شهروند سالم می شود به اغراض شخصی و سیاسی و یک مقدار هم اقتصادی آلوده است و برای رضای خدا نیست.

وی اضافه کرد: یکی دو هفته ای که شهرداری تهران تابلوهای شهری را به این امر انسانی و خداپسندانه اختصاص داده و مردم هم از آن استفاده کرده اند، می توانست در اختیار ثروت اندوزی و کسب درآمد عده ای خاص قرار بگیرد.

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت هیچ هزینه ای برای اجرای کمپین شهروند سالم انجام نداده است که بخواهد حمایت کند، فقط از شهرداری تهران و مجموعه ای از هنرمندان که آنها هم بدون دریافت وجه به میدان آمده اند، تشکر می کنیم.

هاشمی افزود: آرزو می کنیم که در بهار هم در حوزه سلامت به ویژه پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر که عامل اصلی آن نمک، شکر، چربی، فشار خون، سیگار، اعتیاد و بیماریهای مرتبط با آسیبهای اجتماعی از جمله ایدز شاهد ادامه تبلیغات شهری باشیم.

وی ادامه داد: اگر هم در این نوبت از نظر هنری یا زمان اکران مشکلی وجود دارد، حتما در نوبت دوم رفع می شود، باید حوصله کنیم و منافع مردم را ببینیم و به جای اینکه سطحی نگری کنیم، عمیق نگاه کنیم. فکر کنیم و منصفانه قضاوت کنیم.

پس از اجرای تبلیغات سلامت محور در کمپین شهروند سالم، برخی با اشاره به تبلیغاتی که برای آگاه سازی مردم در زمینه ایدز در این کمپین وجود دارد، به دنبال جمع شدن این کمپین بودند و به مخالفت آن پرداختند.

یکی از نمونه های تبلیغات سلامت محور در کمپین شهروند سالم، مبارزه با مصرف چربی و فست فودهاست که همزمان با این تبلیغات به فاصله اندک از آن همچنان تبلیغات فست فودهای معروف تهران با ابعاد بزرگتر دیده می شود.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23 دی 1394، کد مطلب: 81918767 (5104533) :www. irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین