پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت از اجرای طرح آمایش سرزمینی سرطان در راستای بهبود وضعیت بیماران و افزایش طول عمر آنها خبر داد.

شعارسال: دکتر علی مطلق درباره جزییات طرح آمایش سرزمینی سرطان گفت: ما برای بهبود وضعیت بیمار و همچنین افزایش طول عمر آنها باید در حوزه تشخیص، درمان، توسعه مراکز و همچنین در دسترس بودن خدمات درمان سرطان، استانداردسازی خدمات و توسعه نیروهای انسانی اقدامات مهمی انجام دهیم. در همین راستا، برای توسعه مراکز سطح کشور، طرحی به نام آمایش سرزمینی سرطان انجام داده‌ایم که یکی از اهداف آن بررسی وضعیت موجود به لحاظ تجهیزات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی بود.

وی افزود: گام بعدی سنجش فاصله موجود با وضعیت مطلوب است. با بررسی ساختارهای موجود در دنیا، نتایجی به دست آوردیم و توانستیم وضعیت مطلوب در زمینه میزان تجهیزات و نیروی انسانی را مشخص کنیم.

مطلق همچنین به استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی در سطح کشور برای توزیع مناسب تجهیزات و امکانات اشاره کرد و ادامه داد: این خدمات در قالب تیپ‌بندی مراکز تعریف شده‌اند. طبق این طبقه‌بندی، مراکز تیپ1 خدمات غربالگری سرپایی و شیمی درمانی، تیپ 2 خدمات درمانی و تیپ 3 خدمات جامع سرطان را ارائه می‌کنند.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت از تدوین یک نقشه راه با توجه به شرایط و امکانات موجود و همچنین روند رو به افزایش سرطان در 10 سال آینده خبر داد و تصریح کرد: در درجه اول طبق این برنامه، ساخت و توسعه مراکز تیپ 1 با اعتبار دولتی را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم طی یک سال آینده به بهره‌برداری برسند. همچنین مراکز دولتی که نیازمند اعتبار بالاتری بودند را از طریق سرمایه‌گذاری بخش دولتی گسترش می‌دهیم که در این زمینه نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم. امیدواریم ساخت این مراکز از سال جاری آغاز شود.

به گفته وی، ایران در زمینه ثبت آمار سرطان وضعیت مساعدی دارد و با توجه به تمهیداتی که در دو - سه سال گذشته اندیشیده شده، کیفیت آن بهبود می‌یابد.

*توزیع خدمات درمانی، فقط در شهرهای بزرگ

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت درباره وضعیت توزیع تجهیزات و امکانات درمان سرطان در کشور گفت: تجهیزات و امکانات که عمدتا مربوط به مراکز تیپ 1 هستند، باید در سطح کشور بیشتر توزیع می‌شدند. اما نیاز نیست همه شهرها این خدمات درمانی را داشته باشند، اگر این امکانات در شهرهای بزرگ‌تر مستقر باشد، مردم هم با طی مسافت کمتری می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. در همه جای دنیا هم به همین شیوه عمل می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر مراکز ما به خصوص خدمات شیمی درمانی، بستری و رادیوتراپی در شهرهای بزرگ و مهم هستند. منطق ما برای ارائه خدمات به بیمار مبتلا به سرطان مبتنی بر ارائه خدمات در قالب یک مرکز و شهر است که بیمار متحمل هزینه بالا و سرگردانی بین شهرهای مختلف نشود.

*برنامه‌ریزی برای 14 داروی گران‌قیمت شیمی درمانی

مطلق همچنین از استانداردسازی ارائه خدمات و درمان سرطان نیز خبر داد و گفت: ما سعی می‌کنیم خدماتی مثل جراحی، رادیو تراپی و شیمی درمانی را طبق استانداردهایی خاص ارائه کنیم. در این بین خدمات شیمی درمانی از سایر موارد مهم‌تر‌ هستند؛ چراکه داروهای آن هزینه بسیار بالایی دارند و استفاده بی‌مورد یا استفاده نکردن از آنها می‌تواند به مردم آسیب بزند.

وی افزود: به همین خاطر در مورد 14 داروی گران‌قیمت شیمی درمانی برنامه‌ریزی کردیم و به تدریج استاندارهای تجویز آن را آماده و از طریق سامانه مدیریت یکپارچه اجرا می‌کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 23 خرداد 1395، کدمطلب: 95031713088 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین