پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
باز هم تقابل‌نکردن ورزشکاران ایرانی با نماینده‌های اسرائیل خبرساز شد؛ این‌بار هم مثل دفعات قبلی، این اتفاق ‌ گریبان ملی‌پوشان جودو را گرفته است. در کمتر مسابقه جهانی‌ای بوده که جودوکاران ایرانی در آن شرکت کنند و نامی از هم‌قرعه‌شدن آنها با حریفان اسرائیلی به میان نیاید. ورزش اسرائیل اگرچه در دنیا محلی از اعراب ندارد؛ اما در رشته‌های محدودی مانند کشتی، شمشیربازی و به‌ویژه جودو توانسته مدعی باشد.

شعار سال: رقابت‌های جودوی قهرمانی جهان 2019 (انتخابی المپیک 2020 توکیو) جدیدترین میدانی است که جودوی ایران را با چالش مواجه کرده است. سعید ملایی و محمد بریمانلو، دو مرد اول تیم ملی جودوی مردان در حالی برای اعزام به مسابقات جهانی انتخاب شدند که از همان ابتدا نگرانی‌های زیادی برای رویارویی احتمالی آنها با قرعه اسرائیل به وجود آمد.

این نگرانی وقتی بیشتر شد که با اعلام گروه‌بندی مسابقات، معلوم شد که هر دو این جودو‌کاران با قرعه اسرائیل رو‌به‌رو خواهند شد. در چنین مواقعی که پیش از شروع مسابقات وضعیت رقبا مشخص می‌شود، تدبیر مسئولان ورزش کشور این است که کلا از حضور در رقابت‌ها صرف‌نظر می‌کنند تا به این شکل مانع حساسیت نهادهای بین‌المللی شوند. با توجه به این موضوع فدراسیون جودو به بریمانلو و ملایی اطلاع می‌دهد که بهتر است به رقابت‌های جهانی نروند؛ چرا‌که ریسک بالایی دارد. بریمانلو، ملی‌پوش وزن منفی 73 کیلوگرم با به‌وجود‌آمدن این مشکل نه‌فقط قید حضور در مسابقات را زد؛ بلکه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامش برای همیشه از ورزش قهرمانی خداحافظی کر؛ اما سعید ملایی، نفر اول وزن منفی 81‌ کیلوگرم جهان با رایزنی‌های زیادی که با مقامات ارشد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک کرد، نظر مثبت آنها را برای سفر به توکیو جلب کرد؛ به این امید که شاید شرایط جور دیگری برایش رقم بخورد و بتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند؛ اما شرایط آن‌طور که ملایی انتظارش را داشت، پیش نرفت و برای چندمین بار در مسیر «موکی ساگی»، جودوکار بنام اسرائیلی که بعد از نماینده ایران نفر دوم رنکینگ جهانی است، قرار گرفت. سعید در این میدان هم مصلحتی باخت تا با جودوکار اسرائیل مواجه نشود. این برای چهارمین بار در یک سال اخیر است که ملایی به قرعه اسرائیل می‌خورد. او پیش‌از‌این در رقابت‌های گرنداسلم امارات، پاریس و مستر چین هم عامدانه باخته بود. عضو تیم ملی جودوی ایران در مسابقات جهانی 2019 توکیو بعد از یک دور استراحت، ابتدا با «موتی اشرف» از مراکش مبارزه کرد. در دومین مبارزه خود «کارلوس لوز» از پرتغال را شکست داد و به مصاف «خسن خالمورزایف»، قهرمان المپیک از روسیه رفت و با از پیش‌رو برداشتن این رقیب مطرحش، «آنتوان فروتر» کانادایی را برد و راهی نیمه‌نهایی این رقابت‌ها شد. قهرمان جهان که یک سر‌و‌گردن از حریف بی‌نام‌ونشان بلژیکی خود در این مرحله بالاتر بود، نتیجه را به او واگذار کرد که در فینال مقابل «موکی ساگی» قرار نگیرد. او در حالی شانس کسب مدال برنز را هم داشت که در دیدار رده‌بندی هم مصلحتی باخت. طبق موازینی که ورزش کشور درباره تقابل‌نکردن با نماینده‌های اسرائیل تعریف کرده است، ورزشکاران ایرانی علاوه بر مسابقه‌ندادن، این اجازه را هم نخواهند داشت که روی سکوی اهدای مدال‌ها، کنار ورزشکاران اسرائیل بایستند. با توجه به این موضوع ملایی نتیجه دیدار برابر جودوکار گرجستان را هم واگذار کرد. به گفته حاضران در سالن فشار روانی تحمیل‌شده به ملایی در این مسابقات به قدری زیاد بوده که او با مجید زارعیان، سرمربی تیم ملی، درگیری لفظی شدیدی پیدا می‌کند.

مصدومیتی که به ملایی کمک کرد
ورزش ایران در حالی تاکنون در رویدادهای جهانی به بهانه مصدومیت از رویارویی با نماینده‌های اسرائیل ممانعت کرده که این بهانه دیگر راه به جایی نمی‌برد. سران کمیته بین‌المللی المپیک به‌عنوان بالاترین نهاد اجرائی ورزش دنیا به‌خوبی از این قضیه مطلع هستند و می‌دانند که تقابل‌نکردن ورزشکاران این دو کشور به مسائل و اختلافات سیاسی باز‌می‌گردد. از‌آنجا‌که طبق منشور المپیک، ورزش جدای سیاست است، واضح و آشکار به ایران هشدار داده‌اند که در صورت تکرار چنین اتفاقاتی، رشته مربوطه را تعلیق خواهند کرد. نمونه بارز این موضوع هشدارهایی بود که دو سال پیش به فدراسیون کشتی بر سر مسابقه علیرضا کریمی در رقابت‌های امیدهای جهان (باید ببازی) دادند. متأسفانه تقابل جودوکاران ایرانی با اسرائیلی‌ها به قدری زیاد‌ بوده که این فدراسیون هم تهدید شده است. رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران چندی پیش راهی امارات شد تا در حاشیه برگزاری رقابت‌های جودوی قهرمانی آسیا بر سر این موضوع با رئیس فدراسیون جهانی رایزنی‌های لازم را انجام بدهد تا مانع به‌وجود‌آمدن خطرات احتمالی شود. سعید ملایی اگرچه دیروز یکی دیگر از روزهای تلخش را در ورزش قهرمانی داشت؛ اما به‌نوعی خوش‌شانس هم بود. مصدومیت سر او در حین مبارزات ابتدایی‌اش باعث شد تا این بار مسئولان فدراسیون جهانی جودو بهانه آسیب‌دیدگی‌اش را بپذیرند و باخت‌های مصلحتی‌اش این‌گونه برای‌شان توجیه شود. حساسیت بر سر چالش ایران و اسرائیل به قدری شدت گرفته که رئیس فدراسیون جهانی جودو شخصا هنگام مسابقه ملایی در سالن حضور داشت تا از نزدیک مسابقه او را ببیند. اگرچه سعید با سر بانداژ‌شده مبارزه می‌کرد؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که موضوع تقابل‌نکردن ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی از دید رسانه‌های خارجی دور نماند. اینساید گیمز، پیش از مسابقه نیمه‌نهایی ملایی با حریف بلژیکی اعلام کرد که جودوکار ایران به خاطر مصدومیت از این مبارزه صرف‌نظر کرده است؛ خبری که البته درست نبود. یکی از خبرنگاران خارجی حاضر در محل مسابقات نیز نمایش نیمه‌نهایی ملایی با حریف بلژیکی را به پانتومیم تشبیه کرد و نوشت «قهرمان جهان، هیچ تلاشی برای زدن فن نکرد». ستاره جودوی ایران در شرایطی فرصت کسب مدال‌های خوش‌رنگ جهان را به خاطر اسرائیلی‌ها از دست می‌دهد که با این روند باید قید مدال طلای المپیک 2020 توکیو را هم بزند؛ چرا‌که جودوکار اسرائیلی با تثبیت جایگاهش در رده دوم جهان در تعقیب سعید ملایی است. چه بسا اینکه با حذف مکرر ملایی از مسابقات و از‌دست‌دادن امتیازهای زیاد جای او را هم بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 7 شهریور 98، شماره: 3512


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین