پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۲۰۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
معاون تربیت و آموزش ارتش گفت:ما سامانه «اس ۳۰۰» را از روسیه خریداری کرده ایم، اما بچه های ما در نیروی پدافند هوایی ارتش ارتقایی به این سامانه داده اند که خود روسها هم باور نمی کنند.
شعارسال: شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که با وجود تجهیزات و تسلیحات بسیار پیشرفته و مخربی که ارتش های قدرت های استکباری در اختیار دارند و البته مجهز کردن برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی به این تسلیحات و تجهیزات پیشرفته چگونه است که ایران اسلامی با وجود این که بیش از ۴۰ سال است در شدیدترین تحریم‌ و فشارها قرار دارد، امروز به اعتراف همین قدرت های استکباری یکی از برترین ارتش های جهان را در اختیار دارد و به حدی از اقتدار و توانمندی دفاعی و نظامی دست یافته است و توانسته یک بازدارندگی فعال را ایجاد کند؛ از این رو برای پاسخ به سئوالاتمان پای صحبت های امیر علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران نشستیم.

امیر علیرضا شیخ با بیان اینکه امروز نیازی به تجهیزات خارجی نداریم، اظهار داشت: به عنوان مثال ما سامانه «اس ۳۰۰» را از روسیه خریداری کرده ایم، اما بچه های ما در نیروی پدافند هوایی ارتش در استفاده از آن بسیار قوی تر از خود روس ها عمل می کنند و ارتقایی به این سامانه داده اند که خود آنها هم باور نمی کنند.

معاون تربیت و آموزش ارتش در مورد اعزام دانشجویان ایرانی به سایر کشورهای دیگر در حوزه نظامی نیز اظهار داشت: هیچ نیازی به بیرون کشور نداریم؛ البته تعاملاتی با برخی کشورها وجود دارد و دانشجو به برخی از کشورها اعزام و در داخل کشور ما نیز دانشجویان خارجی را پذیرفته ایم اما این تبادل دانشجو، یک عمل دیپلماتیک است.

وی افزود: ما دانشجویانی در هند، چین، پاکستان و عمان داریم اما این تبادل دانشجو صرفا از جهت دیپلماتیک است. من به عنوان مسئول آموزش ارتش که کشورهای مختلف را دیدم می گویم که در حوزه آموزش تخصصی هیچ گونه نیازی به بیگانگان نداریم.

امیر شیخ در مورد دلیل توان و قدرت نیروهای مسلح نیز گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه هایی از «جنگ ترکیبی» ورود پیدا کردند که مبنای قدرت استکبار را زیر سئوال برده اند؛ در این عرصه نبرد قرار نیست که توانمندی دشمن را هدف قرار دهیم بلکه باید پاشنه آشیل او را هدف قرار داد و حرکت به سمت این گونه هوشمندی ها دشمن را متوقف می کند.

معاون تربیت و آموزش ارتش با تاکید بر اینکه داشته های امروز ما بسیار قابل توجه و قابلیت بازدارندگی دارد تصریح کرد: قابلیت های نیروهای مسلح می تواند پاسخ تهدیدات دشمن را بدهد؛ این سخنان شعار نیست و با ادله و اطلاع کامل می گویم ما در بحث بازی جنگ برنده میدان جنگ احتمالی خواهیم بود.

امیر شیخ با تاکید بر اینکه ما از لحاظ دانشی و روشی به خودکفایی رسیده ایم تصریح کرد: می توانیم در سطح استانداردهای ایکائو، خلبانان را آموزش دهیم.

معاون تربیت وآموزش ارتش در مورد اذعان هیئت علیرتبه نظامی به دلیل ترس ترامپ از نیروی مسلح ایران گفت: چند وقت پیش یک هیئت عالیرتبه نظامی خارجی که برای بازدید از توانمندی های دفاعی به کشورمان سفر کرده بودند بعد از بازدید و به مسئولان ایرانی گفت ما با دیدن این توانمندی ها فهمیدیم که چرا ترامپ جرات نکرد بعد از ساقط شدن پهپاد جاسوسی توسط ایران به شما حمله کند و یا واکنشی را داشته باشد این بازدارندگی و موفقیت به دلیل قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

برای آشنایی بیشتر با مأموریت‌ها و عملکرد معاونت آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین دلایل اقتدار دفاعی کشور با امیر سرتیپ علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش به گفتگو نشستیم.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

*آموزش از اهمیت بالایی در سطح نیروهای مسلح و سایر سازمان‌ها برخوردار است و با وجود پیشرفت تکنولوژی و فناوری های مختلف در حوزه نظامی و دیگر حوزه ها نیروی انسانی اهمیت خودش را از دست نداده است، به عنوان مثال در عرصه نظامی در بسیاری از صحنه های نبرد در سطح جهان این نیروی انسانی کارآمد بوده که سرنوشت جنگ را تعیین کرده است. ارتش برای تربیت نیروی انسانی کارآمد چه برنامه هایی دارد؟

آموزش نیروهای انسانی در نیروهای مسلح و همه سازمان ها به عنوان یک مولفه برتری ساز به حساب می آید. اگر بخواهیم علمی در این خصوص صحبت کنیم و یک واکاوی ریشه‌ای داشته باشیم ارزش هر مجموعه به نیروی انسانی آن مجموعه است، نیروی انسانی کارآمدی که بتواند کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. به همین دلیل آموزش و تربیت دو رکن اساسی در فعالیت هر سازمانی به حساب می آیند که هر سازمان باید متناسب با مأموریت خود نیروی انسانی کارآمد را آموزش داده و آماده پذیرش مسئولیت های محوله کند.

آموزش در حوزه دفاعی و به صورت خاص در ارتش جمهوری اسلامی ایران، تفاوت های بسیاری با دیگر سازمان ها دارد. در ارتش تربیت بر آموزش تقدم دارد، یعنی آماده کردن نیروها از لحاظ روحی و روانی برای پذیرش مسئولیت محوله و بعد آشنا کردن آن با تسلیحات حوزه نظامی، تا زمانی که فرد از لحاظ آمادگی های روحی و روانی آمادگی های لازم را کسب کرده نباشد به هیچ عنوان سلاح به او داده نمی شود. به این دوره، دوره جامع پذیری نظامی گویند. دوره ای که نیروها آماده پذیرش آموزش های نظامی می شوند. ما معتقدیم سلاح بدست انسان تربیت نشده نمی توان داد.

در حوزه نظامی بدون آموزش هیچ کاری را نمی توان انجام داد. بزرگترین و پیشرفته ترین تسلحات نظامی بدون نیروی انسانی آموزش دیده و کارآمد فاقد کارآیی است. نیروی انسانی آموزش دیده ای که بتواند آن سلاح را بدست بگیرد بسیار مهم است.

آن چیزی که موجب ماندگاری نیرو در صحنه خطر و تهدید می‌شود و تا آخرین لحظه او را در سنگر نگه می دارد تربیت و آموزش است. این تربیت است که به نیرو کمک می کند در صحنه نبرد بماند و آموزش های نظامی نیز به او کمک می کند که از تجهیزات در اختیارش به بهترین شکل استفاده کند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران سابقه بسیار خوب و درخشانی در تربیت نیروها دارد. از این جهت باید از حوزه های اعتقادی، دینی، اخلاقی، فناوری و دانش در آموزش استفاده کرد تا در نهایت این توانمندی ها به یک قدرت بازدارنده تبدیل شوند. به همین دلیل ارتش جمهوری اسلامی از پتانسیل موجود در حوزه های علمیه و دانشگاه های مختلف و با راهکارهای علمی و فناوری بدنبال جمع کردن و بهره برداری از دستاوردهای آموزشی در این حوزه ها است.

*نیروهای ارتش پیش از انقلاب در پیشرفته ترین دانشگاه‌های دنیا آموزش می دیدند اما با پیروزی انقلاب اسلامی این امکان از بین رفت و کشور ما در شدیدترین تحریم ها قرار گرفت. ارتش برای اینکه بتواند نیروهایی بروز و کارآمد داشته باشد و ماموریت های خود را به خوبی انجام دهد چه اقدامی کرده است؟

این سئوال بسیار هوشمندانه طراحی شده و می تواند پاسخی برای سئوال بسیاری از جوانان ما باشد. زمانی که شما یک فناوری و تجهیزات را در اختیار ندارید و از کشور دیگر خریداری می کنید برای اینکه بتواند از آن استفاده کنید باید به کشور سازنده رفته و آموزش ببینید. به عنوان مثال شما امروزه وابستگی عربستان سعودی را به آموزش در دیگر کشورها به خوبی مشاهده می کنید. اما زمانی که شما خود صاحب فناوری شوید و این فناوری ها را در خدمت مسئولیت خود بکار گیرد و خود صاحب کار باشید، آموزش ها را هم خودتان طراحی می کنید.

جنگ تحمیلی این اعتماد به نفس را در نیروهای مسلح ایران اسلامی بوجود آورد و از سویی دیگر ما به این خودباوری رسیدیم که می بایست روی پای خود بایستیم. به همین دلیل بدنبال این رفتیم که فناوری و تکنولوژی های موجود را مهندسی معکوس کرده و به ذات و علم و فناوری موجود در آن پی ببریم تا بتوانیم بر آن مسلط شویم. در مرحله بعد از فناوری های موجود و علم روز بهره برده و ابزار جدید بسازیم. به همین دلیل امروز به جایگاهی در حوزه دفاع و آموزش رسیده ایم که با درخواست های بسیاری از کشورها برای سپری کردن آموزش در کشورمان روبرو هستیم. به همین دلیل همکاری های بسیار خوبی با کشورهای دوست و همسایه در این حوزه داشته و تبادل دانشجو را انجام و آموزش های مورد نیاز را به آنها انتقال می دهیم.

امروز ایران به عنوان یک منبع آموزش در حوزه تجهیزات دفاعی است و آموزش های مختلف نظامی در کشور ما به بهترین شکل انجام می‌شود.

به عنوان مثال اورهالی که در نیروی هوایی ارتش صورت می گیرد، یعنی صفر تا ۱۰۰ یک هواپیما از کوچکترین قطعه تا بزرگترین قطعه آن هواپیما باز، بازنگری، تعمیر و مجددا متصل شده و این جنگنده پرواز می کند.

در حوزه دریا و پدافند و عرصه زمینی نیز به همین شکل است. ما اگر یک سامانه راداری را که داشتیم امروز ارتقا داده ایم به شکلی که موجب تعجب کشور سازنده آن شده است. این یعنی دستیابی به دانش مربوطه و توسعه آن دانش.

به دلیل همین رشد و پیشرفت است که امروز نیازی به تجهیزات خارجی نداریم. به عنوان مثال ما سامانه اس ۳۰۰ را از روسیه خریداری کرده ایم، اما بچه های ما در نیروی پدافند هوایی ارتش در استفاده از آن بسیار قوی تر از خود روس ها عمل می کنند و ارتقایی به این سامانه داده اند که خود آنها هم باور نمی کنند.

این یعنی حرکت صنعت دفاعی بر لبه دانش و فناوری روز جهان و استفاده از آن. به همین دلیل هیچ نیازی به بیرون کشور نداریم؛ البته تعاملاتی با برخی کشورها وجود دارد و دانشجو به برخی از کشورها اعزام و در داخل کشور ما نیز دانشجویان خارجی را پذیرفته ایم اما این تبادل دانشجو، یک عمل دیپلماتیک است.

ما دانشجویانی در هند، چین، پاکستان و عمان داریم اما این تبادل دانشجو صرفا از جهت دیپلماتیک است. من به عنوان مسئول آموزش ارتش که کشورهای مختلف را دیدم می گویم که در حوزه آموزش تخصصی هیچ گونه نیازی به بیگانگان نداریم.

*مهمترین تغییر رویکردی که معاونت آموزش از زمان روی کار آمدن سرلشکر موسوی داشته است، چیست؟

حرکت از عنصر سلاح بدست به سمت عنصر رزمنده رکن اصلی این تغییرات است. نظر امیر موسوی روزی که مسئولیت را برعهده گرفتند این بود که ریل آموزش باید تغییر کند و از عنصر سلاح بدست به سمت رزمنده پروری برویم. یعنی ما نمی خواهیم یک نفر سلاح دست گرفته و بتواند بجنگد بلکه نیرو باید بداند برای چه هدفی می جنگد.

به همین دلیل امیر موسوی تاکید دارند که باید اندیشه نیروها را پرورش و مدافع دین تربیت کرد نه فردی که تنها می تواند سلاح گرفته و بجنگد اگر چه جنگیدن را باید به نیروها آموزش داد اما تفکر نیرو و چیستی و چرایی دفاع بسیار مهم است.

سرلشگر موسوی گفتند، شما بر روی آموزش ذهن و روح نیروها و چیستی و چرایی دفاع تمرکز کنید و در ضمن تخصص را هم در حد اعلا آموزش دهید.

*در زمان برپایی نمایشگاه دستاوردهای صنعت دفاعی در کنار این که مردم از این پیشرفت ها و توانمند ها بسیار خوشحال و امیدوار شدند، عده ای بودند که شروع به انتقاد کرده و با استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه های بیگانه مطرح می کردند که بر خی از این سلاح و تجهیزات قدیمی هستند، نظر شما در این خصوص چیست؟

برخی افراد زمانی که یک پرنده را می بینند که با قدمت ۴۰ ساله پرواز می کند فکر می کنند این تجهیزات فرسوده شده است و نمی تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد، باید بدانید که به هیچ عنوان این گونه نیست.

امروزه ابزار تاثیر و حوزه جنگ ها به گونه ای تغییر یافته که نمی توان گفت جنگنده های نیروی هوایی مبنای قدرت است و یا اینکه موشک، نیروها و تجهیزات رزم زمینی و یا ناوهای جنگی مبنای قدرت هستند. قدرت نظامی مولفه های گسترده ای دارد و زمانی که در کنار هم قرار می گیرند حوزه تاثیر و موفقیت را تغییر می دهند.

مثال بارز آن رژیم اشتغالگر قدس است که در مقابل رزمندگان حزب الله لبنان سر تسلیم فرود آوردند. اگر بخواهیم ابزار نظامی رژیم صهیونیستی با رزمندگان حزب الله را مقایسه کنیم به این سئوال پاسخ داده می‌شود که مولفه های برترساز تجهیزات صرف نظامی نیست. نیروی انسانی کارآمدی که بتواند از این ابزار استفاده کند، بسیار مهم است.

از سوی دیگر حوزه های تاثیر نیز بسیار متفاوت شده اند. بمب اتم اگر چه گفته اند بازدارنده است و جنگنده های راهبردی پیشرفته به طور قطع موثر هستند و کسی آن را رد نمی کند اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه هایی از جنگ ترکیبی ورود پیدا کردند که مبنای قدرت استکبار را زیر سئوال برده اند.

در این عرصه نبرد قرار نیست که توانمندی دشمن را هدف قرار دهیم بلکه باید پاشنه آشیل او را هدف قرار داد. حرکت به سمت این گونه هوشمندی ها دشمن را متوقف می کند. درست است از لحاظ قابلیت یک جنگنده اف ۳۵ از یک جنگنده اف ۱۴ بیشتر است اما یک خلبان به نام عباس دوران با یک جنگنده می تواند معادلات را تغییر دهد و قدرت دفاعی و نیروی بازدارندگی ایجاد کند.

تحریم اگر چه محدودیت هایی را برای کشور ما بوجود آورده است اما فرصتی برای بازسازی قدرت داخلی است. اگر دست ما مانند سایر کشورها باز بود با همین قابلیت و توانمندی که امروز داریم، قطعا بسیار جلوتر از اینها می بودیم اما داشته های امروز ما بسیار قابل توجه و قابلیت بازدارندگی دارد و می تواند پاسخ تهدیدات دشمن را بدهد. این سخنان شعار نیست. با ادله و اطلاع کامل می گویم ما در بحث بازی جنگ برنده میدان جنگ احتمالی خواهیم بود.

*چند روز پیش برای تهیه گزارش، بازدیدی از پایگاه یکم شکاری شهید لشکری داشتم، آن چیزی که توجه را جلب می کرد سن و سال بالای نیروهایی بود که وظیفه اورهال را برعهده داشتند. آیا شما برنامه ای برای انتقال دانش و تجارب این افراد به نسل جوان دارید؟

بر اساس مدل آموزشی که در ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد مهارت ها به نیروهای تازه وارد و جوان منتقل می‌شود. در سطوح مختلف مهارتی نیروها به ترتیب در کنار نفرهای بالادست خود قرار داده شده تا آموزش ها را از او فرا بگیرند. یکی از روش های ما برای انتقال تجارب استفاده از افراد با تجربه کمتر در کنار افراد خبره و به اصطلاح مجتهد در کار اورهال است.

این شیوه انتقال دانش سیستمی و کاملا منظم است و تاکنون جوانان بسیاری در این شیوه آموزشی تربیت شده که پتانسیل در دست گرفتن کامل کار را دارند.

*یکی از موارد قابل توجه، آموزش خلبانان است؛ با توجه به تحریم ها این آموزش ها به چه صورتی و در کجا انجام می‌شود؟

یک زمان نیاز داشتیم برای استانداردهای آموزشی به کشورهای بیگانه وابسته باشیم اما از زمانی که موانعی بر سر این کار بوجود آمد به این فکر افتادیم که استانداردها و آموزش ها را در داخل کشور نهادینه کنیم. بر همین اساس با تدبیر شهید ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی، دانشگاه هوایی تاسیس شد که امروز به نام ایشان نامگذاری شده است. از همان زمان تصمیم گرفته شد که باید مستقل باشیم و امروز در تمام حوزه های تخصصی پرواز و سطوح مهارتی در حوزه های فنی در داخل کشور و در دانشگاه هوایی شهید ستاری و مرکز آموزش هوایی شهید خضرایی آموزش ها داده می‌شود.

ما امروز میزبان برخی از دانشجویان دوره خلبانی از کشورهای همسایه هستیم که برای آموزش به کشور ما آمده اند و این یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.

این توانمندی چیزی نیست که کشورهای منطقه آن را داشته باشند و معدود کشورهایی در جهان وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند. ما از سطوح پایه تا پیشرفته ترین مقاطع آموزش ها را در داخل کشور انجام می دهیم و همه خلبانانی که امروز در حال پرواز هستند در همین دانشگاه‌های داخل کشور آموزش دیده اند.

البته برای ارتباط با سایر کشورها دانشجویانی را به این کشورها اعزام کرده ایم که این اقدام تنها برای انتقال دانش های روز جهان است. ما از لحاظ دانشی و روشی به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم برابر استانداردهای ایکائو، خلبانان را آموزش دهیم.

*حوزه راداری و پدافند دارای دانش بسیار پیشرفته و به روز است. نیروهای مورد نیاز در این حوزه چگونه و در کجا آموزش می بینند؟

یکی از وظایف معاونت تربیت و آموزش در ارتش، رصد تحولات محیطی است، زیرا می‌بایست متناسب با تهدیدات، آموزش نیروها صورت بگیرد. تهدیدات موجود در منطقه توسط دستگاه‌های تخصصی، لحظه به لحظه دنبال می‌شوند و تجربیات حاصل از نبرد با تروریست‌ها در سوریه، عراق و همچنین تجارب جبهه یمن لحظه به لحظه رصد می‌شود و در مجموعه‌ای به عنوان نیازسنجی آموزشی، این اطلاعات جمع‌آوری و تبدیل به سرفصل‌هایی برای آموزش می‌شود.

همچنین هر کدام از نیروهای مسلح که در حوزه مستشاری در جبهه‌های مقاومت اعم از سپاه و ارتش حضور داشتند، اطلاعات خود را در اختیار ما قرار داده و مراکز آموزشی نیز این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کنند و این اطلاعات صحنه و نبرد، بررسی و پیاده‌سازی شده و تبدیل به نیازها، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها شده است، یعنی برای مقابله با آن تهدید، چه نیازهایی داریم و چه توانمندی‌هایی باید کسب شود.

این اطلاعات بعد از استخراج، در اختیار مراکز آموزشی قرار گرفته و روی آنها کار تخصصی می‌شود و نیروهایی که در مراکز آموزشی ارتش، دوره‌های تخصصی را پشت سر می‌گذرانند، با انواع تهدیدات روز و روش مقابله با آنها آشنایی کامل دارند.

نیروهای مسلح ایران با تهدیدات تروریستی، سبک جنگ و همچنین تجهیزاتی که در اختیار دارند، به خوبی آشنا هستند. این اطلاعات جمع‌آوری شده از تهدیدات نوین در قالب کتاب‌هایی گردآوری شده و در اختیار مراکز آموزشی قرار گرفته شده است و نیروهای ما کسب این تجارب و اطلاعات، از مراکز آموزشی فارغ‌التحصیل می‌شوند. البته ما به تهدیدات موجود بسنده نمی‌کنیم و تهدیدات فرارو را نیز بر اساس سناریوهایی که طراحی می‌کنیم، پیش‌بینی و توانمندسازی صورت می‌گیرد.

*ارتباط حوزه آموزش ارتش با دانشگاه‌ها به چه شکل است و چگونه ما با این مراکز علمی ارتباط دارید و از تجارب آنها استفاده می‌کنید؟

ارتش دارای دانشگاه‌های سازمانی و مأموریت‌محور است. دانشگاه‌های موجود در ارتش دارای عمق و غنای علمی در یک حوزه تخصصی هستند. به عنوان مثال دانشگاه افسری امام علی (ع) تخصص‌های ویژه‌ای را متناسب با نیاز نیروهای چهارگانه ارتش، به افسران آموزش می‌دهند. در این دانشگاه دانشجویانی از نیروهای چهارگانه ارتش، متناسب با نیاز در حال تحصیل هستند که تخصص‌های مورد نظر را فرا می‌گیرند.

در حوزه بین‌سازمانی نیز ارتباطات آموزشی خوبی با سپاه و ناجا داریم و در این راستا تبادل استاد و دانشجو در سطوح مختلف انجام می‌پذیرد در ضمن از امکانات و زیرساخت‌های این سازمان‌ها بهره‌برداری می‌کنیم. در حوزه ملی نیز ارتش نیازمند به دانشگاه‌ها و مراکز علمی است.

به همین دلیل هر جایی که نیازی احساس می‌کنیم، به سراغ این دانشگاه‌ها و مراکز علمی رفته و از تجارب آنها استفاده می‌کنیم. همچنین در حوزه‌های تخصصی، از اساتید دانشگاه‌های ملی استفاده می‌کنیم و در پروژه‌های موجود در نیروهای مسلح، از اساتید و نخبگانی که در دیگر دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند، بهره می‌بریم.

همچنین تفاهمنامه‌های همکاری مشترک فراوانی میان نیروهای چهارگانه ارتش با دانشگاه‌ها و مراکز علمی منعقد شده است. ما دانشگاه را از آنِ خود می‌دانیم و هر جا که نیاز به علم و تخصصی داشته باشیم، به سراغ دانشگاه‌های برتر کشور می‌رویم و از تجارب آنها استفاده می‌کنیم.

ارتش ارتباط بسیار خوبی با دانشگاه‌های داخلی و همچنین پارک‌های علم و فناوری دارد و از آنها برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند و پیشرفت‌هایی که امروز در حوزه دفاعی به آن دست یافته‌ایم، بدون بهره‌گیری از علم و دانش موجود در دانشگاه‌های کشور امکان‌پذیر نبود.

علاوه بر این، در بازدیدها و سفرهایی که به سایر کشورهای دوست و همسایه مانند روسیه داریم، از مراکز علمی و دانشگاهی آنها بازدید و با ظرفیت‌های آنها، آشنا و از این تجارب استفاده می‌کنیم.

* یکی از عرصه‌هایی که ارتش سال‌ها در آن فعالیت داشته و در سال‌های اخیر نمود بیشتری داشته، بحث امدادرسانی به مردم در زمان‌ بحران‌هایی مانند سیل و زلزله است که مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. برای آموزش افسران خودتان برای مدیریت صحنه در این حوادث و بلایای طبیعی، چه برنامه‌هایی دارید؟

هم اکنون نیز تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه افسری در مناطق سیل‌زده حضور دارند و در حال کمک و خدمت‌رسانی به مردم هستند. این نشان می‌دهد که ارتش در کمک‌رسانی به مردم به صورت نمادین و شعاری ورود پیدا نکرده است و شعار «ارتش فدای ملت» نشان‌دهنده این است که ارتش برای ملت است و در حال خدمت‌رسانی به آنهاست. اعزام نیروهای ما به مناطق سیل‌زده و بحران‌زده، برای تربیت و آموزش نیروها است.

در دانشگاه‌های دافوس ارتش، فرماندهان یگان‌های مختلف حضور دارند و دوره‌های مدیریت بحران را می‌گذرانند تا بدانند چگونه باید در مواقع بحرانی وارد صحنه شده و چه عملکردی داشته باشند. این آموزش‌ها توسط اساتید به‌نام و حتی فرمانده کل ارتش ارائه می‌شود تا فرماندهان ما بتوانند در شرایطی که همه چیز از گردونه عادی خارج شده، از مدیریت و دانش فرماندهی خود استفاده و صحنه را سامان دهند.

ورود ارتش به صحنه خدمت‌رسانی به مردم در بلایا و حوادث، یک قاعده است و در زمان بحران که همه دستگاه‌ها و سیستم‌ها مختل می‌شوند، نیروهای مسلح وارد صحنه می‌شوند و این اختلالات را مدیریت می‌کنند. اگر ارتش در چنین شرایط بحرانی وارد نشود، سر و سامان دادن به اوضاع غیرممکن است. نیروهای مسلح به ویژه ارتش با استفاده از قدرت مدیریت و ابزاری که در اختیار دارند، در صحنه حضور پیدا کرده و نابسامانی‌ها را برطرف می‌کنند.

وظیفه ارتش در ایران و همه جای دنیا، دفاع از تمامیت ارضی کشور است اما هر کجا که مردم در خطر و آسیب باشند، ارتشی‌ها خود را سپر آسیب می‌کنند به همین دلیل است که اولین یگانی هستند که در صحنه‌های بحرانی حضور پیدا می‌کنند. برای همه نیروهای ما در حوزه مدیریت بحران، آموزش‌هایی وجود دارد و هم نیروهایی را برای کمک به مردم در این صحنه‌ها تربیت می‌شوند. ارتشی‌ها خادم مردم هستند بنابراین باید یاد بگیرند که به مردم خدمت کنند. مردم‌یاری جزو ذات و فلسفه وجودی ارتش است.

*به نظر شما ارتش در چه حوزه هایی می تواند از پتانسیل رسانه بهره‌برداری کند؟

نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در تمامی کشور عزیزمان مستقر هستند و حوزه فعالیت نیروهای مسلح نیز به دلیل این که به امنیت ارتباط دارد همه مردم از آن متاثر هستتند به همین دلیل خوشبختانه سایر حوزه ها نیز تلاش دارند نیروهای مسلح قوی، موفق و مقتدر باشند و بتوانند به خوبی فعالیت و ماموریت خود را انجام دهند.

نقش رسانه در جامعه بسیار موثر و راهبردی است و رسانه ها باید به کمک نیروهای مسلح بیایند تا بتوان یک سری فرهنگها را در درون جامعه ایجاد کرد به عنوان مثال در حوزه مهارت آموزی که مستقیماً به زندگی افراد جامعه، جوانان و خانواده و آینده آنها باز می گردد علی رغم فعالیت‌های گسترده نیروهای مسلح در این زمینه و با وجود تفاهم‌نامه‌های همکاری با سازمانها و نهادهای مختلف اما برای موفقیت این طرح آینده‌دار نیازمند فرهنگ سازی در جامعه هستیم این فرهنگ سازی از سوی مجموعه های تاثیرگذاری مانند خبرگزاری مهر می تواند به پیشرفت این موضوع کمک شایانی داشته باشد

با همکاری می تواند ظرفیت ها را به خوبی شناسایی و با فرهنگ سازی پروسه تربیت و آموزش را تکمیل کرد. ارتش نیز به مقتضای شرایط و نیاز باید ارتباط بیشتر و بهتری با جامعه داشته باشد تا بتواند به اصطلاح سایه اقتدار ارتش را در جامعه گسترش دهد زیرا قدرت و اقتدار نیروهای مسلح به سایه آن است و این سایه اقتدار و قدرت است که می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند، سایه اقتدار و قدرت نیروهای مسلح را رسانه ها می توانند ایجاد کنند و این اقدام بازدارندگی در پی خواهد داشت.

ارتش و نیروهای مسلح باید ظرفیت‌های رسانه‌ای را به خوبی شناسایی و از آن بهره برداری کنند. رسانه در ابعاد مختلف مانند ایجاد سایه اقتدار و قدرت ایجاد بازدارندگی و انتشار و انتقال اخبار ارتش به جامعه می تواند به ارتش و نیروهای مسلح کمک کند و موجب اطمینان خاطر و آرامش قلبی مردم شود.

انتشار اخبار فعالیت ها و اقدامات ارتش توسط رسانه ها می تواند به فرهنگ سازی در جامعه کمک بسیار کند همانطور که چندی پیش چند گزارش درباره دوران مقدس سربازی منتشر شد و این گزارش و اخبار بسیار موثر بود و بازتاب بسیار خوبی در جامعه داشت و توانست به بسیاری از شبهات پاسخ دهد.

به اعتقاد من رسانه‌ها تأثیرگذاری مانند خبرگزاری مهر، می توانند به ارتش و نیروهای مسلح در ساخت هرم قدرت نرم بسیار کمک کرده و افکار عمومی مردم را با قدرت سخت نیروهای مسلح همراه کند.

بنیه دفاعی و تجهیزات نظامی ما

چند روز پیش یک هیئت عالیرتبه نظامی خارجی که برای بازدید از توانمندی های دفاعی به کشورمان سفر کرده بودند بعد از بازدید و به مسئولان ایرانی گفت ما با دیدن این توانمندی ها فهمیدیم که چرا ترامپ جرات نکرد بعد از ساقط شدن پهپاد جاسوسی توسط ایران به شما حمله کند و یا واکنشی را داشته باشد این بازدارندگی و موفقیت به دلیل قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

قدرت چانه زنی مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان و هر کشور دیگری به پشتیبانی قدرت دفاعی و نظامی آن کشور است. به طوری که یک اقدام پیشگیرانه صورت گرفته در حوزه نظامی، می تواند یک فراروی سیاسی بزرگ را تغییر دهد.

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیروهای مسلح در ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز آب‌های سرزمینی ایران موجب تغییر رویکرد عربستان سعودی و امارات متحده در قبال ایران اسلامی شد و شما مشاهده کرد این هیئتی از مرزبانی امارات چند وقت پیش به کشورمان سفر کرد و یک قرارداد همکاری دو جانبه با طرف ایرانی امضا کردند.

قدرت نظامی پشتیبانی قوی برای سیاست مداران و مشت پر سیاستمداران در مذاکرات است و سیاست مداران می توانم به حوزه دفاعی کشور ترکیه کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398 ، کدخبر: 4709726 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین