پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
تزریق خودرو‌های جدید از سوی دو خودروساز به بازار و اتفاقاتی همچون بازداشت افرادی که در قیمت‌گذاری خودرو اخلال ایجاد می‌کردند باعث شد قیمت خودرو رو کاهش بیابد. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند در ماه‌های پیش رو افت قیمت خودرو همچنان ادامه داشته باشد.
شعار سال:تزریق خودرو‌های جدید از سوی دو خودروساز به بازار و اتفاقاتی همچون بازداشت افرادی که در قیمت‌گذاری خودرو اخلال ایجاد می‌کردند باعث شد قیمت خودرو رو کاهش بیابد. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند در ماه‌های پیش رو افت قیمت خودرو همچنان ادامه داشته باشد.

 هر ساله با فرا رسیدن پاییز، رونق از بازار خودرو کاسته می‌شود. تجربه نشان داده مردم در فصل پاییز باعث نقدینگی خود را از بازار خودرو به بازار مسکن می‌برند؛ اگر چه این یکی از روندهای متعارف بازار ایران است اما احتمال اثرگذاری وضعیت اخیر بازار خودرو بر این فرآیند را نیز باید مد نظر قرار داد.

شهریور ماه هر دو خودروساز بزرگ ایران پیش فروش محصولات داخلی خود را از سرگرفتند. تزریق خودرو به بازار، افت ناگهانی قیمت‌ها را در پی داشت و در بازار خرید و فروش خودرو قیمت برخی از خودروها روند نزولی داشته، با این وجود هنوز خبری از رونق بازار نیست و کمتر معامله‌ای انجام می‌شود.

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان می‌گوید: عوامل متعددی طی یکسال گذشته باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده بود که جلوی ورودی آن بسته شد و خوشبختانه دست افرادی که به عنوان نماینده فروش خودرو به عمد قیمت‌ها را بالا می‌بردند، کوتاه شد.

او ادامه می‌دهد: مسلما مدیریت جدید در مجموعه ایران خودرو می‌تواند نگاهی دیگر به قیمت‌ها و فروش داشته باشد و نابسامانی در بازار خودرو را حل کند البته افرادی که باعث این مشکلات شده بودند، در حال حاضر محاکمه شده و باید پاسخگو باشند.

موتمنی می‌گوید: در حال حاضر جلوی افرادی که این مدت کارتکس گرفته بودند و به صورت عمده خودرو از کارخانه می‌خریدند و به نوعی تعیین کننده قیمت خودرو در بازار شده بودند گرفته شد.

او با اشاره به قیمت برخی از خودرو‌هایی که به شدت افت کرده، می‌گوید: قیمت سانتافه که سال گذشته به ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان رسیده بود، هم اکنون ۷۵۰ میلیون تومان شده است. همچنین قیمت پژو ۲۰۰۸ از ۴۸۰ میلیون تومان به ۲۶۸ میلیون تومان رسیده است. قیمت سراتو تولید داخل از ۴۶۰ میلیون تومان به ۲۹۲ میلیون تومان رسیده و قیمت هایما از ۴۰۰ میلیون تومان به ۲۶۸ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ۱۳۰ میلیون تومان به ۸۸ میلیون تومان و قیمت سمند ال ایکس از ۹۴ میلیون تومان به ۷۳ میلیون تومان رسیده است.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو می‌گوید: تا ۲۰ دی ماه سال گذشته قیمت پراید ۳۸ میلیون تومان بود که در حال حاضر ۴۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت دلار در دی ماه سال قبل حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان بود و هم اکنون بهای دلار کمتر نیز شده اما همچنان شاهد چسبندگی قیمت این خودرو در بازار هستیم.

موتمنی با بیان اینکه قیمت حاشیه بازار بی معنی است، ادامه می‌دهد: قیمت کالایی که در کارخانه تولید و نهایی می‌شود باید همان قیمتی باشد که به دست مصرف کننده می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت بازار و کارخانه در بخش خودرو فاصله زیادی دارد و باید اصلاح شود.

او با بیان اینکه قیمت خودرو شیب کاهشی به خود گرفته و این روند کاهشی با شیب ملایم ادامه خواهد داشت، می‌گوید: تقاضا در بازار کم شده و زمانی که خریداری نباشد و عرضه زیاد شود مسلما قیمت‌ها نیز شکسته می‌شوند.

در جدول زیر قیمت برخی از خودرو‌های دست دوم مدل ۹۵ را که فروشندگان در سایت‌های فروش اینترنتی اعلام کرده‌اند، مشاهده می‌کنید:
آخرین قیمت خودرو‌های دست دوم +جدول
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اقتصاد24،تاریخ انتشار:2مهر1398،کدخبر:148636،eghtesaad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین