پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۶۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
یک شبکه خبری آمریکایی معتقد است اتفاق بد و بزرگی که ترامپ هشدارش را به ایران می‌داد، برای خود آمریکا اتفاق افتاده است.
شعار سال: بلومبرگ در یادداشتی تحلیلی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا چند ماه قبل هشدار داد که اگر اتفاقی در منطقه رخ دهد، برای ایران عواقب بدی خواهد داشت. اتفاق بزرگ در منطقه رخ داد و به زیرساخت‌های نفتی سعودی حمله شد، اما بیشتر به‌نظر می‌رسد آنهایی که در ایالات متحده هستند از عواقب آن رنج می‌کشند و نه ایران.

مقامات ارشد در دولت ترامپ، ایران را در این حمله مقصر دانسته‌اند، اما هنوز معلوم نیست که آمریکا چطور می‌خواهد اقدامات کشوری را که همین حالا هم تحت فشار تحریم‌های شدیداللحن اقتصادی است، تلافی کند. حتی اگر رای‌دهندگان آمریکایی، آماده پذیرش درگیری در جنگی جدید در خاورمیانه بودند، باز هم ایران بزرگ‌تر از آن بود که ایالات متحده بخواهد به آن حمله کند. به علاوه، ایران پیش‌تر توانایی خود را برای حمله متقابل در صورت تصمیم‌گیری ایالات متحده به مواجهه نظامی نشان داده است.


دولت ترامپ امیدوار است که فشارهای اقتصادی نتیجه دهد و ایران را به تسلیم در برابر خواسته‌های واشنگتن وا دارد، اما چنین اتفاقی رخ نداده است. بالعکس، ایران به تحریم‌های ایالات متحده از طریق تقویت موقعیت ۴۰ سال ایستادگی در برابر انزوای بین‌المللی پاسخ گفته و اخیرا اقداماتی در پیش گرفته است تا نشان دهد که در مقابل فشارهای آمریکا قدرت آن را دارد تا صادرات نفت متحد آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی را متوقف کند.


مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین‌المللی واقع در بروکسل، گفت: «ما در یک چرخه باطل گرفتار شده‌ایم. ایالات متحده باید به این درک برسد که ایران بخشی از منطقه است و نمی‌تواند آن را حذف کند.»


ایالات متحده در توجیه اعمال مجدد تحریم‌ها، این اقدامات را عاملی برای کاهش فعالیت‌های ایران در منطقه دانسته بود، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مواجهه با کاهش درآمدها به جای عقب‌نشینی از اقدامات منطقه‌ای، در عراق، لبنان، سوریه، یمن و حتی افغانستان فعال‌تر شده است. از نظر سپاه پاسداران که مدت‌هاست خود را تنها مانع در برابر قدرت نظامی آمریکا در خاورمیانه معرفی می‌کند، تحریم‌ها به مثابه فراخوانی برای مسلح شدن بوده است. در واکنش به حملات اخیر، روزنامه کیهان از عزاداری سعودی‌ها و دولت ترامپ نوشت. در رسانه‌های اجتماعی هم حال و هوای مردم ایران بیشتر شجاعانه و ملی‌گرایانه بود تا وحشت‌زده. فیلم محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، که در سال ۲۰۱۷ گفته بود «ما منتظر نخواهیم ماند تا جنگ به عربستان بیاید، جنگ را به ایران خواهیم برد» در روزهای اخیر به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و مورد تمسخر قرار می‌گیرد.


مایکل نایتز از اعضای ارشد موسسه سیاست‌گذاری خاور نزدیک در واشنگتن در این‌باره می‌گوید لاف‌زنی دولت ترامپ کاملاً اثبات شده است. به‌نظر می‌رسد که ایران توانایی پیشبرد منافع خود در منطقه را دارد.


این رویکرد با نگاه به جلو بخشی از برنامه‌های بلندمدت ایران به شمار می‌رود که از خروج تدریجی ایالات متحده از منطقه سود می‌برد و این در حالی است که انتظار می‌رود فارغ از رئیس‌جمهوری که پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ وارد کاخ سفید می‌شود، روند خارج کردن نیروها از خاورمیانه همچنان ادامه داشته باشد.


پییِر نوئل، از اعضای ارشد امنیت انرژی و اقتصاد در موسسه بین‌المللی مطالعات امنیتی در لندن، معتقد است که این حمله می‌تواند تأثیری بلندمدت و ماندگار در توازن قدرت در منطقه داشته باشد چرا که شدت تغییرات در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را آشکار کرده است: «سعودی‌ها در طی ۳۰ دقیقه در جنگی شکست خوردند که از ۵۰ سال پیش داشتند خود را برای آن آماده می‌کردند. آنها ۵۰ درصد از تولید ملی نفت خود را از دست‌دادند و به ایران باختند و ایالات متحده هم بطور ملموس از آنها حمایت نکرد.» این اتفاق نشان داد که تضمین تأمین امنیت سعودی‌ها و میدان‌های نفتی منطقه از سوی ایالات متحده که عربستان و دیگر کشورهای منطقه روی آن حساب می‌کردند، توخالی و پوچ بوده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مشرق، تاریخ انتشار 6 مهر 98، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
0
سیاست های ترامپ علیه ایران داره برعکس جواب میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین