پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۷۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸
مالخرها برای این چند کیلو پیچ ومهره یا به اصطلاح پیچ و پابند ریل چقدر در دست سارقان می‌گذارند؟ همین سرقت که شاید آورده مالی برای سارق یا سارقان نداشته باعث شد پنج واگن قطار از مسیر خارج شود و پنج نفر از هموطنان مان جان شان را از دست بدهند و ده ها نفر مصدوم شوند.

شعارسال: راهی سرقت شدند، معلوم نیست وقتی می‌رفتند می دانستند که بعد از این سرقت چه اتفاق تلخی رخ خواهد داد. آن ها حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر از مسیر زاهدان به تهران باز کردند.اگرچه هنوز معلوم نیست انگیزه اصلی کسانی که این پیچ ها را باز کردند و با خود بردند سرقت بوده یا اقدام خرابکارانه اما پرونده پیچ دزدی ریل های قطار چند سابقه را در خود جا داده است.مالخرها برای این چند کیلو پیچ ومهره یا به اصطلاح پیچ و پابند ریل چقدر در دست سارقان می‌گذارند؟ همین سرقت که شاید آورده مالی برای سارق یا سارقان نداشته باعث شد پنج واگن قطار از مسیر خارج شود و پنج نفر از هموطنان مان جان شان را از دست بدهند و ده ها نفر مصدوم شوند. امروز سعی کرده ایم درباره سرقت ها و سوداگری هایی بنویسیم که جان مردم را نشانه گرفته و سلامت آن ها را به مخاطره انداخته است.

ریل دزدی و پیچ دزدی

پدیده پیچ دزدی در ریل های راه آهن این روزها مسئله ای شده برای ماموران راه‌آهن.چهار سال پیش و پس از خروج قطار اتوبوسی گرگان - اینچه برون از ریل، روابط عمومی راه آهن در اطلاعیه‌ای علت حادثه را پیچ دزدی ریل از سوی سارقان اعلام کرد.سال گذشته نیز در مسیر تهران-رشت و درحالی که تنها ۱۰ روز از افتتاح این مسیر ریلی می‌گذشت، سارقان پیچ‌های سنگین محل اتصالات ریل راه‌آهن قزوین-رشت در محدوده رودبار را به سرقت بردند. مسیر ریلی کرمانشاه هم پیشتر شاهد این مسئله بوده است .اما مگر قیمت پیچ ریل قطار یا همان آهن قراضه که به فرض یک کیلو هم جمع کنند، چقدر است که دزدان را به فکر خالی کردن ریل های قطار از چفت و بسط‌شان انداخته است؟ قیمت یک کیلو قراضه آهن دو هزار و800 تومان است که عمدتا سارقان سعی می کنند با دزدیدن تعداد زیاد این پیچ و پابندها پولی به جیب بزنند .پولی که البته پول جان خیلی از مردم است و حتی ممکن است سارقان انگیزه های خرابکارانه هم داشته باشند.

دریچه دزدی

یکی از سرقتهایی که به تازگی در سراسر ایران مُد شده «دریچه‌دزدی» است. این دریچهها معمولا از آهن یا چدن ساخته می شود و سرقت آن ها آسان است اما فوقالعاده خطرناک است البته نه برای دزدان بلکه برای رهگذران و رانندگان موتور و ماشین‌ به ویژه در تاریکی شب. موارد متعددی پیش آمده که افراد در چاله‌های بدون درپوش سقوط کرده یا موفق شده‌اند از روی آن رد شوند اما تعادلشان به هم خورده و به شدت مجروح شده‌ یا جان خود رااز دست داده اند. متاسفانه این نوع سرقت‌ها سبب آسیبجدی به شهروندان و حتی معلولیت و مرگ آن ها میشود که در همین صفحه بارها درباره آن نوشته ایم.

گاردریل دزدی

سرقت گاردریلهای کنار جادهها و اتوبانها و چراغ راهنمایی را هم باید به این فهرست اضافه کرد. این سرقت موقعی خطرناک می شود که در تاریکی شب راننده ها هنگام حرکت به خاطر نبود علایم دچار مشکل می شوند و احتمال بروز تصادف افزایش می یابد. در این زمینه می شود به سرقت علایم در جاده منتهی به یکی از شهرستان های استان فارس اشاره کرد که جان یک دختر جوان 28 ساله را گرفت.

مافیای دارو

امروزه «دارو» به عنوان یک کالای استراتژیک در دنیا شناخته می‌شود و در زمره تجارت‌های کلان قرار دارد، به طوری که گفته می‌شود بعد از نفت و اسلحه، بیشترین حاشیه سود متعلق به صنعت داروسازی است. البته دارو و تجهیزات پزشکی با جان مردم سر و کار دارد، حالا اگر داروی تقلبی به اشتباه وارد داروخانه شود یا مافیای دارو به کمک برخی دست‌های پشت پرده بتوانند دارویی را وارد داروخانه کنند، ممکن است به قیمت مرگ یک یا چند بیمار تمام شود.پرونده یکی از همین مافیا که مرتبط با نزدیکان یکی از وزیران سابق است، هم اکنون در دادگاه های کشور در حال رسیدگی است.

چراغ راهنمای ملوانان

بویه یا همان (شناور) علامتهای دریایی است که از آن در سطح آب برای نشان دادن مسیر به قایق‌ها و کشتی‌ها استفاده میشود و به ویژه در شب کمک زیادی به ملوانان برای پیدا کردن مسیر درست میکند و علامت خطر برای نشان دادن وجود مانع در دریا یا نزدیک بنادر است. چراغ هشداری که روی بویه‌ها نصب می‌شود با باتری کار می‌کند اما سارقان حتی باتریهای این شناورها را هم که برای به خطر نیفتادن جان ملوانان نصب شده است، به سرقت میبرند.

سوداگری در بازار کالاهای خوراکی

اضافه کردن فضولات حیوانی، ماسه و ... به گندم، ادویه و بسیاری از اقلام خوراکی دیگر هم که بارها در چند سال اخیر شاهد کشف کارگاه هایشان و برخورد مراجع قضایی با آن ها بوده ایم، از سرقت هایی است که عده ای برای سودجویی جان مردم را بازیچه قرار می دهند و با به خطر انداختن جان مردم به دنبال پول بیشتر هستند.

مجازات سارقان جان

به دلیل اهمیت حمل و نقل ریلی، قوانین قاطع و بازدارنده ای از سوی قانون گذار تدوین شده است که مطابق آن برای تامین ایمنی راه‌ها و راه آهن ورود اشخاص به حریم ریلی تا شعاع 17 متر از هر دو طرف خطوط ریلی ممنوع است. بنا به گفته ملکی رئیس پلیس راه آهن کشور هر گونه تخریب یا عملی که موجب خروج قطار از خط، تصادف یا حادثه مهم دیگری شود منجر به حبس جنایی درجه یک دراز مدت از 5 تا 15 سال و اگر در نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته شوند مرتکب، محکوم به اعدام خواهد شد. به نظر می رسد قانون گذار باید برای سرقت های دیگری هم که به سلامت جامعه خدشه وارد می کند و ممکن است باعث بروز حوادث و سوانح جانی شود ورود و مجازات های بازدارنده ای را تدوین کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 10مهر1398 ، کدخبر: 20210: khorasannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین