پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
محققان روباتیک موفق به ساخت لباسی شدند که پیام‌های مغز را به اندام‌های حرکتی فلج منتقل می‌کند.

شعار سال: مرد سی ساله ای که چهار سال پیش از ارتفاع پانزده متری سقوط کرد و در نتیجه آسیبی که به نخاعش وارد شد فلج شده بود، توانست با لباسی که با پیام‌های مغزش کنترل می‌شد و مثل اسکلتی خارجی عمل می‌کرد، دست و پایش را حرکت دهد.


این فرد پس از اینکه با این لباس اولین قدم‌ها را برداشت گفت احساس اولین انسان در کره ماه را دارد.نحوه عملکرد این دستگاه به گونه ای است که برای اینکه فرد معلول آماده استفاده از این روش شود، با جراحی دو دسته الکترود در جاهایی از مغز وی کار گذاشتند که حرکت اندام ها را کنترل می‌کنند. هر دسته ٦٤ الکترود دارد که پیام‌های مغز را می‌خوانند و به کامپپوتری ارسال می‌کنند.


نرم‌افزارهای پیشرفته کامپیوتری این امواج مغزی را تفسیر و دستورهایی را برای اسکلت خارجی یا همان لباس مخصوص ارسال می‌کنند.به طور مثال وقتی فرد به راه رفتن فکر می‌کند، یک سلسله دستور برای حرکت دادن پاهایش ارسال می‌شود و در نتیجه او می‌تواند بازو و ساعدهایش را در سه بعد حرکت دهد.


فرد برای راه رفتن با لباس روباتی باید با طناب به سقف متصل باشد تا خطر افتادن را به حداقل برساند و این یعنی نمی‌توان این لباس را بیرون آزمایشگاه به کار گرفت.

این لباس روباتی ٦٥ کیلویی، در فناوری کنونی حرکت دادن اندام با پیام ذهنی پیشرفت‌ قابل ملاحظ‌ه‌ای است اما هنوز نمی‌تواند حرکت را کامل به فرد برگرداند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 13 مهر 98، کد مطلب: 7092980: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین