پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
وزارت دفاع انگلیس اخیرا درباره جنگ‌های آینده پیش‌بینی‌های جالبی مطرح کرده است. بر این اساس، در جنگ‌های آینده ارتش‌هایی از روبات‌های جنگجو – یا آنطور که مخالفانش می‌گویند، روبات‌های قاتل- و نیروهای نظامی با قابلیت‌های بهبودیافته توسط دانش ژنتیک به جان هم می‌افتند. کتاب جدید استیون هاوکینگ، فیزیکدان و اخترشناس مشهور نیز درباره حضور «ابرانسان‌»ها در آینده، هشدارهای جدی داده است. با وجود جوان بودن علم ژنتیک تا به حال ایده‌های کاملا متفاوتی درباره کاربری این دانش مطرح شده است؛ یکی نجات جان انسان‌ها و دیگری تقویت بنیه و توانایی‌های نهفته آنها برای تبدیل شدن به یک سرباز شجاع و حضور در جنگ.

شعار سالمدت کوتاهی بعد از اینکه رمزگذاری ژنتیک انسان و کدگذاری‌های DNA کشف شد، 2جبهه در مقابل این دستاورد مهم پزشکی صف کشیدند. یک گروه پزشکانی بودند که پژوهش‌هایشان به اجرای برنامه‌های مهمی مثل کریسپر منجر شد که می‌تواند به درمان بیماری‌های نادر و خطرناک منجر شود و گروه دوم اما درست در جبهه مقابل ایستادند و دنبال پروژه‌های پرچالش و عمدتا غیراخلاقی رفتند؛ روش‌هایی که افزایش جمعیت پادگان‌ها و تولید سربازان شجاع، نترس و کارآمد را بررسی می‌کنند. مهندسی ژنتیک یک فناوری نسبتا جوان است که متخصصان درباره استفاده درست از آن هشدار داده‌اند چون در عین مفید بودن، می‌تواند به دشمن شماره یک بشر تبدیل شود.

تله‌پاتی بی‌سیم

یکی از برنامه‌های بلندپروازانه، جایگزین کردن نوعی سامانه ویژه در مغز برای انتقال اطلاعات مغزی سربازان به یکدیگر است. این ابزارها فعلا قرار است روی کلاهخود سربازان جای‌گذاری شود اما بعدها جزوی از ساختار مغزشان خواهد بود.

مغز

قدرت ذهن مهم‌ترین فاکتور یک سرباز است. حفظ سرعت عکس‌العمل بالا و محاسبه سریع در شرایط سخت از ویژگی‌های مهم مغزی سربازان است. سربازها در شرایط ایده‌آل باید بتوانند تا 40ساعت بدون خواب تمرکزشان را حفظ کنند.

قلب

پمپاژ کردن خون بیشتر یعنی رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بدن. این به‌معنای خستگی کمتر سرباز در شرایط حساس خواهد بود. حجم اکسیژن خون یکی از مهم‌ترین فاکتورها در سرحال ماندن سرباز محسوب می‌شود. خون یکی از ابرانسان‌های زنده 50درصد بیشتر از دیگران اکسیژن دارد. این به‌معنای عملی‌بودن تزریق اکسیژن بیشتر به خون است.

دست

دست‌های قوی بخشی از نیازهای جدی سربازها در میدان جنگ است. یکی از ورزشکاران می‌تواند یک راکت بیس‌بال را با دست‌هایش خرد کند.

چشم

تیزبینی یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده در جنگ است. تیزبین‌ترین انسان دنیا می‌تواند اجسامی را که در فاصله 1.6کیلومتری قرار دارند ببیند. انگلیسی‌ها اخیرا یک ایمپلنت چشمی 3میلی‌متری ساخته‌اند که می‌تواند دید چشم را تا 1500برابر بهتر کند. گفته‌ می‌شود برنامه‌هایی برای تولید بیولوژیک این ویژگی در جریان است.

بینی

قدرت بویایی در زمان جنگ بسیار تعیین‌کننده است. یکی از اعجوبه‌های زنده به نام جوی مایلن مثلا می‌تواند اشخاص بیمار را صرفا از روی بوی بدن‌شان تشخیص بدهد. کاربردهای شبیه این می‌تواند از ژنتیک استخراج شود.

کمر

حمل بار در شرایط دشوار یکی از مهم‌ترین نیازهای سربازان است. فعلا کمپانی آمریکایی «لاکهید مارتین» نوعی اسکلت روباتیک ساخته که در پشت سربازان سوار شده و به آنها در حمل کوله‌پشتی‌های سنگین‌شان کمک می‌کند. گفته می‌شود، بعدها یک نمونه بیولوژیک از این کوله ساخته می‌شود.

پا

عضله بیشتر در پاها به‌معنای قدرت و استقامت بیشتر سربازان است. عضله‌های پای اوسین بولت، قهرمان دوندگی نسبت به مردم عادی 80درصد بیشتر است که باعث می‌شود از 99.9درصد مردم سریع‌تر بدود. محققان نظامی آمریکا مثلا گفته‌اند می‌تواند با اصلاح ژنتیک سربازانی در آینده ساخت که با سرعت قهرمان المپیک بدوند اما خسته نشوند.

شکم

قوی بودن عضلات شکم به‌معنای تحمل بار زیاد در شرایط دشوار جنگی است و تقویت این بخش از بدن در زنده ماندن سرباز تأثیر جدی دارد.

مخالفان چه می‌گویند؟

هرچند قدرت‌های جهان از این پروژه بزرگ علمی حمایت می‌کنند اما تعداد مخالفان این برنامه بلندپروازانه کم نیست.

به هم ریختن نظام جهان

مخالفان پروژه‌های این‌چنینی می‌گویند، این احتمال وجود دارد که فناوری تغییر ژنتیک سربازان در اختیار یک یا چند کشور باقی بماند و این مشکل باعث نابرابری کشورها در جهان یا حتی گسترش دیکتاتوری می‌شود. به گفته آنها، بالا بردن مزیت رقابتی نسبت به بقیه کشورها می‌تواند برای صلح جهانی خطرناک باشد.

قانون تدوین کنید

مخالفان پروژه‌های این‌چنینی می‌گویند، قبل از اینکه چنین پروژه‌ای پیشرفت کند، باید ملاحظات اخلاقی تولید انسان‌های خاص به بحث گذاشته شده و قوانینی درباره آنها تدوین شود. آیا قدرتمند‌ کردن سربازان به‌معنای تولید انبوه انسان در شرایط آزمایشگاهی خواهد بود؟ این مسائل باید روشن شود.

از دست دادن شغل

مشکل روباتیک شدن همه‌چیز و از دست رفتن شغل‌ انسان‌ها هم مخالفان خاص خودش را دارد. اینکه سربازها که در بسیاری از کشورها صاحب یک شغل با حقوق و مزایای خوب هستند، کنار زده می‌شوند، باعث نگرانی عده‌ای شده است.

هشدار هاوکینگ: مشکلات جدی در راه است

استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس برجسته از مخالفان جدی راه‌اندازی این پروژه‌ها بود. در کتابی که مدتی پیش درباره نظرات او منتشر شد، هاوکینگ به گسترش مشکلات سیاسی جدی بعد از ظهور ابرانسان‌ها اشاره کرد و ‌نوشت: بلافاصله بعد از به‌وجود آمدن ابرانسان‌ها، انسان‌های عادی که توان رقابت با آنها را ندارند با مشکلات جدی سیاسی روبه‌رو خواهند شد. آنها یا می‌میرند یا به‌عنوان یک عنصر «غیرمهم» طبقه‌بندی خواهند شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 30مهر 97، کدمطلب: 35017، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین