پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
شرکت روبات‌سازی بوستون داینامیکس را دیگر بسیاری می‌شناسند. حتی اگر کسی نام این شرکت را نشنیده باشد قطعا ویدئوهای روبات‌های اعجاب‌انگیز این شرکت را دیده است.

شعار سال: از اسپات‌مینی که ویدئوهایش در سال گذشته سروصدای زیادی به پا کرد تا همین چند هفته قبل معرفی روبات هندل که به راحتی جعبه‌های یک انبار را جابه‌جا می‌کرد. بوستون داینامیکس نشان داده به دنبال تحقق آرزوهای بزرگ در این صنعت است. مدیرعاملش اعتقاد دارد بوستون داینامیکس را باید اندروید جهان روبات‌ها به حساب آورد. بوستون داینامیکس یک استارت‌آپ تازه‌کار نیست، این شرکت نزدیک به ۲۵ سال سابقه دارد و بعد از یک دوره کار برای بخش نظامی و پروژه‌های دفاعی حالا روی ریل بخش تجاری افتاده است. بوستون داینامیکس سال گذشته اعلام کرده بود که اسپات‌مینی نخستین محصول این شرکت برای فروش در سال ۲۰۱۹ خواهد بود و حالا مارک رایبرت، مدیرعامل این شرکت نسخه تجاری اسپات‌مینی را معرفی کرده است. شرکتی که آن را به روبات‌های چهارپایش می‌شناسند به خوبی نشان داده چقدر در الهام گرفتن از حیوانات برای ساخت روبات زبردست است.

سگ روباتی

اسپات‌مینی را احتمالا در حال قدم زدن در کنار جف بزوس یا در ویدئوی اعجاب‌انگیز سال گذشته این شرکت در حال باز کردن در دیده‌اید. روباتی که مانند یک سگ با کله کوچک است که از پله‌ها بالا و پایین می‌رود و به خوبی موانع اطرافش را می‌شناسد. می‌تواند برای باز کردن در یک سگ روباتی دارای بازو را صدا بزند یا در آخرین ویدئوی دیده شده می‌تواند به همراه تعداد زیادی سگ‌های روباتی در کنار هم یک کامیون را بکسل کنند. سگ روباتی اسپات‌مینی حالا قرار است محصول استراتژیک این شرکت باشد و با تغییراتی در طراحی و گذاشتن پوست برای محافظت از روبات در صورت سقوط و همچنین تعبیه چند دوربین در جلو، کناره‌ها و عقب زاویه دید آن را هم کامل کنند. برای اسپات‌مینی همچنین بازوی روباتیکی طراحی شده که انعطاف بیشتری برای روبات ایجاد می‌کند و می‌توان آن را روی روبات نصب کرد یا بدون این بازو آن را مورد استفاده قرار داد. اسپات‌مینی در ویدئوهایی که درباره آن منتشر شده می‌تواند در محیط‌های مختلف به راحتی قدم بزند، پاهایش را خم کند و از زیر میز رد شود و حتی در صورت افتادن بلند شود و دوباره به مسیرش ادامه دهد. اسپات‌مینی ۳۰ کیلوگرم وزن دارد.

روبات‌های دیگر

بوستون‌داینامیکس درباره روبات‌هایش اطلاعات زیادی منتشر نکرده است. «اطلس» روبات انسان‌نمای این شرکت اما در دو، سه ویدئویی که از آن منتشر شده نشان داده از چنان قابلیت‌های حرکتی برخوردار است که رقبا را هم شگفت‌زده می‌کند. از اطلس ویدئویی در حال دویدن و پرش از روی یک تنه درخت منتشر شد که همه را به دلیل انعطاف و شباهت دویدن این روبات به انسان شگفت‌زده کرد. این شرکت بعدا یک ویدئوی دیگر از اطلس منتشر کرد که نشان می‌داد این روبات همانند یک ژیمناست می‌تواند یک حرکت دورانی در آسمان داشته و فرود سالمی هم روی دو پا داشته باشد. «هندل» جدیدترین روبات این شرکت است که بر اساس ویدئوی منتشر شده چهره‌ای شبیه یک پرنده دارد که انگار با منقارش می‌تواند جعبه‌ها را از روی زمین بردارد و در جای دیگری آنها را کنار هم یا روی هم قرار دهد.

این روبات با یک بار شاژر می‌تواند تا ۲۴ کیلومتر برود. روبات «پیک» هم مانند هندل است و خود بوستون داینامیکس می‌گوید که این روبات بر اساس تکنولوژی یادگیری ماشینی فعالیت می‌کند. در ویدئویی که این شرکت از این روبات روی سایتش قرار داده یک بازوی روباتیک را می‌بینیم که قادر به بلند کردن و قراردادن جعبه‌ها روی ریل نقاله است. به گفته بوستون داینامیکس این روبات با نصب ساده و یادگیری ماشینی می‌تواند به راحتی در محیط‌های مختلف به کار گرفته شود. «چیتا» و «سگ کوچک» هم روبات‌های چهارپای این شرکت هستند که احتمالا هرکدام برای توسعه روبات‌های نسل بعدی این شرکت به کار گرفته‌ شده‌اند. مدیرعامل بوستون داینامیکس می‌گوید امیدوار است روبات‌های بوستون داینامیکس به اندروید جهان روبات‌ها تبدیل شوند. به شکلی که برنامه‌نویسان مختلف برای آنها برنامه بنویسند و این روبات‌ها بتواند ارتباط بهتری با انسان ایجاد کنند.

بوستون داینامیکس امسال شرکت Kinema را خرید که سیستم‌های تصویری پیشرفته عرضه می‌کند. مارک رایبرت، مدیرعامل بوستون داینامیکس در گفت‌وگویی با تک کرانچ درباره ویدئوی جدید این شرکت از روبات هندل که قادر به جابه‌جایی اعجاب‌انگیز جعبه‌ها در یک انبار است می‌گوید: ما تخمین می‌زنیم که حدود یک تریلیون جعبه در طول سال در جهان (در انبارها) جابه‌جا می‌شود و اغلب به‌صورت دستی این‌کار انجام می‌گیرد به همین دلیل فرصت بسیار خوبی برای توسعه اتوماسیون در این بخش وجود دارد. او می‌گوید که جابه‌جایی کالا و جعبه‌ها به کمک روبات چیزی است که حالا با کمک روبات هندل به خوبی قابل انجام است.

از صنعت دفاعی تا بازار تجاری

بوستون داینامیکس را می‌توان یک شرکت اسرارآمیز دانست. این شرکت حدود ربع قرن پیش به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه MIT تاسیس شد. گفته می‌شود این شرکت اکنون حدود ۵۰۰ کارمند دارد. برای سال‌ها این شرکت تولید روبات‌های نظامی را در دستور کار خود داشت؛ روبات‌های چهارپایی که برای حمل بار مورد استفاده می‌شد. بعد از آن گوگل ایکس این شرکت را به مبلغی که هیچ‌گاه اعلام نشد خریداری کرد و تا سال ۲۰۱۴ این شرکت توسط اندی روبین هدایت می‌شد تا سال ۲۰۱۴ که روبین گوگل را ترک کرد. در سال ۲۰۱۷ گوگل شرکت را به مبلغ نامعلومی به شرکت سافت بانک ژاپن فروخت. شرکت سرمایه‌گذاری که ردپایش را حالا در صنعت تکنولوژی در سراسر جهان می‌توان یافت. سافت بانک ژاپن را حالا می‌توان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در حوزه هوش مصنوعی هم به شمار آ‌ورد. این شرکت به جز بوستون داینامیکس سرمایه‌گذاری‌های دیگری هم کرده از جمله در پروژه خودران اوبر. سال ۲۰۱۹ برای بوستون داینامیکس و جهان روباتیک و هوش مصنوعی سال مهمی خواهد بود و به احتمال زیاد طی امسال و سال آینده شاهد محصولات جدید مشابهی هم در بازار خواهیم بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 2 اردیبهشت 98، کد مطلب: 3517214


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
0
ربات ها وهوش مصنوعی با قدرت زیادی دارن در جامعه پیشروی میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین