پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۲۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
سیاست‌های ناکارآمد ولیعهد عربستان در چند سال اخیر باعث شده تا فشارها بر پادشاه این کشور برای ایجاد تغییرات ساختاری در رأس هرم قدرت افزایش یابد و در نتیجه، همه نگاه‌ها به وضعیت و جایگاه ولیعهد سعودی معطوف شده است.
شعار سال: سیاست‌های ناکارآمد ولیعهد عربستان در چند سال اخیر باعث شده تا فشارها بر پادشاه این کشور برای ایجاد تغییرات ساختاری در رأس هرم قدرت افزایش یابد و در نتیجه، همه نگاه‌ها به وضعیت و جایگاه ولیعهد سعودی معطوف شده است.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نتوانست زیر بار فشارهای روانی ناشی از طعنه‌های مجامع حقوق بشری و شخصیت‌های داخلی و خارجی در خصوص پرونده قتل جمال خاشقچی دوام بیاورد و چند روز پس از حمله جنبش انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو که آرامش و خواب راحت را از چشمان وی ربوده بود، در مصاحبه با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا اعتراف کرد که مسئولیت قتل فعال مخالف سعودی در کنسولگری عربستان را می‌پذیرد.

سیاست‌های ناکارآمد ولیعهد عربستان در چند سال اخیر در منطقه به ویژه یمن و به بن‌بست خوردن طرح اقتصادی ۲۰۳۰ که از آن به عنوان نقطه اوج پیشرفت سعودی‌ها و تبدیل شدن به قله اقتصادی منطقه غرب آسیا یاد می‌شد، باعث شد تا فشارها بر سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای ایجاد تغییرات ساختاری در رأس هرم قدرت این کشور افزایش یابد. خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارشی منتشر کرد و نوشت: میزان نارضایتی و انتقاد از محمد‌ بن‌سلمان در میان خاندان آل سعود افزایش یافته است. پس از حمله ماه گذشته به تأسیسات نفتی «بقیق»‌ وابسته به شرکت آرامکو، برخی از شاهزادگان سعودی و نخبگان تجاری از سیاست‌گذاری‌های بن‌سلمان ابراز ناامیدی کردند.

ضعف نظامی ارتش عربستان برملا شد

یک دیپلمات ارشد خارجی و پنج منبع نزدیک به خاندان سلطنتی عربستان دراین‌باره گفتند که این خاندان که دامنه آن شامل حدود ۱۰ هزار شاهزاده می‌شود، درباره توانایی ولیعهد در دفاع و راهبری «بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان» ابراز نگرانی کرده‌اند.


این حمله به اندازه‌ای برای سعودی‌ها سنگین و دردناک بود که پایگاه خبری خلیج‌آنلاین در گزارشی نوشت: هیبت حکومت سعودی نزد افکار عمومی عربستان شکسته شده است. این حمله ضعف نظامی ارتش عربستان را برملا کرد و باعث شکست هیبت نظام سعودی شد، به گونه‌ای که ریاض ناچار شده است خود را نجات دهد و فوری راهبرد خروج از یمن را پی‌ریزی کند.

افزایش نارضایتی محافل اقتصادی عربستان در حالی است که بسیاری از شاهزادگان سعودی معتقدند بن‌سلمان به دنبال قبضه کردن بیشتر قدرت در انحصار خود است. این موضوع باعث افزایش انتقاد کسانی شده است که معتقدند بن‌سلمان رویکرد به شدت پرخاشگرانه‌ای را در مواجه با ایران دنبال می‌کند. آنها همچنان در پی پاسخ به این سؤال هستند که با شیوه راهبری ولیعهد و هزینه‌هایی که برای خرید سامانه‌های ضد موشکی و پدافند هوایی از آمریکا شده است، چگونه نتوانستند این حمله را تشخیص دهند و دفع کنند.

رویترز در گزارش اخیر خود «بی‌اعتمادی» نخبگان سعودی را به ولیعهد عربستان برجسته کرده و نوشته است: برخی از اعضای محافل نخبگان عربستان گفته‌اند که هیچ اعتمادی به ولیعهد ندارند.

این بی‌اعتمادی بی‌دلیل نیست، زیرا حتی ولیعهد عربستان نیز اعتماد چندانی به خود و سیاست‌هایش ندارد؛ چه اینکه بن‌سلمان هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود دفاع از عربستان دشوار است و تهدیداتی در مقیاس بزرگ دارد. وی همچنین گفت که مواجهه با این تهدیدات، چالشی بسیار جدی است. وی گرچه نتوانست آرزویش را در ائتلاف‌سازی علیه ایران پنهان کند، ولی تأکید کرد که ترجیح می‌دهد از «راه حل صلح‌آمیز» استفاده کند.

توسل ادعایی به احقاق حقوق زنان

ولیعهد عربستان برای اینکه بتواند برای خود هوادار جلب کند، به سیاست ادعای حمایت از زنان روی آورد و ابتدا فرمان ماشین‌ها را در اختیارشان گذاشت، سپس پایشان را به برخی مناصب دولتی باز کرد، برایشان سفرهای خارجی بدون اذن شوهر حکم کرد و به تازگی ارتشی از زنان به راه انداخته است؛ ارتشی که انتشار نخستین تصاویر از آن موجی از تمسخر را در میان کاربران داخلی و خارجی عربستان به همراه داشته است.


در واقع بن‌سلمان ۳۴ ساله تلاش کرد با برداشتن محدودیت‌های اجتماعی از پیش روی زنان سعودی در ظاهر، حقوق بیشتری به آنها بدهد تا بتواند رضایت بخشی از جامعه سعودی را از خود و سیاست‌هایش جلب کند.

حمله به پاشنه آشیل عربستان

نفت، پاشنه آشیل عربستان است و بن‌سلمان آن را به خوبی می‌داند به همین دلیل تلاش کرده است تا با در اختیار گرفتن کنترل رسانه‌ها دهان مخالفانش را در حوزه سیاست‌های نفتی و اقتصادی ببندد و این‌گونه القا کند که با سندسازی و راه‌اندازی پروژه‌های دهان‌پرکنی همچون «طرح تحول اقتصادی ۲۰۳۰» در حال خلق یک حماسه ملی در شبه جزیره عربستان است !



حمله ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور سال جاری) به تأسیسات آرامکو در همان ابتدا به توقف نیمی از تولیدات نفتی پادشاهی عربستان منجر شد که پنج درصد از تولیدات نفتی کل جهان است. عربستان برای اینکه از زیر بار فضاحت حمله شانه خالی کند و افکار عمومی منطقه و جهان پدافند هوایی این کشور را شکست خورده ندانند، ایران را به عنوان عامل حمله معرفی کرد و آمریکایی‌ها سعودی‌ها را در این جبهه‌گیری همراهی کردند. جمهوری اسلامی ایران بلافاصله دست داشتن در حمله را تکذیب کرد و انصار الله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که پهپادهای این جنبش، آرامکو را هدف حمله قرار داده بودند.

«نیل کولیام»، پژوهشگر مؤسسه «چتم‌ هاوس» در لندن معتقد است که حجم حملات به تأسیسات نفتی آرامکو در نظر مردم محو نشده و این واقعیت که ولیعهد عربستان وزیر دفاع است و برادرش معاون وزیر دفاع، دور از چشم نمانده است. با وجود این، عربستان، متحمل بزرگ‌ترین حمله ممکن به جواهرات ولیعهد شد. اعتماد رو به زوالی درباره توانایی وی برای حفظ امنیت این کشور وجود دارد و این پیامد، سیاست‌های نادرست بن‌سلمان است.

این تحلیلگر امور عربستان و خلیج فارس افزود: افکار عمومی عربستان به توانایی بن‌سلمان در زمینه حفظ امنیت کشور بی‌اعتماد شده‌اند و این نتیجه، سیاست‌های (اشتباه) وی در حوزه‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی است.

قدرت بن‌سلمان تا زمان زنده ماندن پادشاه عربستان ادامه می‌یابد

رویترز در بخشی از گزارش خود با بیان سیاست‌های اشتباه بن‌سلمان می‌نویسد: افراد نزدیک به دربار سعودی و دیپلمات‌های غربی می‌گویند که این خاندان تا زمانی که سلمان بن‌عبدالعزیز در قید حیات است، بعید به نظر می‌آید با محمد بن‌سلمان مخالفت کند، زیرا می‌دانند پادشاه علیه پسر محبوبش اقدامی انجام نمی‌دهد.

منابع آگاه و دیپلمات‌های سعودی می‌گویند به چالش کشیدن بن‌سلمان با توجه به اینکه وی روی ساختار امنیتی داخلی کنترل دارد، احتمالاً سخت خواهد بود. همچنین برخی از اعضای خاندان سلطنتی، شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز ۷۷ ساله را که تنها برادر تنی بازمانده سلمان است، به عنوان جایگزین می‌بینند که از حمایت احتمالی خاندان، دستگاه امنیتی و برخی از قدرت‌های غربی بهره‌مند می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 14 مهر 1398، کدخبر: 429148 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
مکرو و مکر الله والله خیر الماکرین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین