پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۵۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: توزیع متادون در مراکز ترک اعتیاد نتوانسته نظر مسئولان مختلف در حوزه های گوناگون را جلب کرده و نمره قبولی بگیرد، اینکه عرضه متادون بلافاصله به داروخانه ها نیز واگذار شود، هنوز ناپخته است و به زمان بیشتری برای بررسی نیاز دارد.معاون وزیر بهداشت گفت: به هر حال دارو باید بر اساس قانون در داروخانه ها عرضه شود، اما در این صورت امکان دارد افرادی که قصد ترک مصرف مواد مخدر دارند، مراجعه کمتری به مراکز ترک اعتیاد داشته باشند.

شعار سال: محمدرضا شانه‌ساز درباره شیوه توزیع داروی متادون افزود: وزیر بهداشت دستور داد کمیته‌های تخصصی برای محل و نحوه عرضه توزیع داروهای ترک اعتیاد تشکیل شود به جز متادون، موارد دیگری هم وجود دارد و در این زمینه نباید شتاب زده عمل کرد، زیرا با اقدام شتاب زده ممکن است، مشکلات قبلی حل نشود و مراجعه به مراکز ترک اعتیاد کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در زمینه متادون ملاحظه های مختلفی وجود دارد، زیرا این داروها علاوه بر اینکه برای ترک مواد مخدر استفاده می شوند، خودشان هم منجر به سوء مصرف می شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: به هر حال دارو باید بر اساس قانون در داروخانه ها عرضه شود، اما در این صورت امکان دارد افرادی که قصد ترک مصرف مواد مخدر دارند، مراجعه کمتری به مراکز ترک اعتیاد داشته باشند.

متادون (Methadone) بیشتر به عنوان داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می رود. این دارو در حال حاضر توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اختیار مراکز ترک اعتیاد قرار می گیرد، اما سازمان غذا و دارو سال گذشته اعلام کرده بود که در صدد توزیع این دارو توسط داروخانه های منتخب است. مصرف ماهانه متادون کل کشور هزار و ۸۰۰ کیلوگرم ماده اولیه پودر متادون و سالانه حدود ۱۲ میلیون بطری متادون است. بیش از ۷ هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که متادون مصرفی خود را از دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت می ‌کنند.

۲۷ شهریور ۹۸ بود که رئیس سازمان غذا و دارو درباره احتمال عرضه متادون در داروخانه ها گفت: فعلا داروی متادون مانند سابق در مراکز درمان اعتیاد توزیع می‌شود که در این راستا هماهنگی با ستاد مبارزه با مواد مخدر برای افزایش مهلت تعیین‌ شده دو ماهه برای تغییر محل عرضه به داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت نیز انجام خواهد شد تا بتوانیم در آینده به الگوی مناسب‌تری دست پیدا کنیم.

علیرضا نوروزی روان پزشک مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این رابطه گفته بود: عرضه متادون در داروخانه ها خطرات جدی را در حوزه درمان اعتیاد به وجود می آورد و بیماران سردرگم هستند. این‌ مساله مشکلاتی را ایجاد می‌کند و خطرات جدی را در حوزه درمان اعتیاد در کشور به وجود می‌آورد زیرا در این صورت دسترسی به درمان برای مراجعان سخت‌تر می‌شود و باید به دو محل مراجعه کنند. بنابراین وقت و هزینه بیشتری به دلیل رفت و آمد صرف کرده و نگرانی‌هایی برای محرمانه ماندن دارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دارو و سلامت، تاریخ انتشار 12 مهر 98، کد خبر: 22528، www.phana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
متاسفانه متادون رو خارج از شبکه بهداشت با قیمت بالا میفروشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین