پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
ریپ زدن ماشین در حالت گاز ممکن است دلایل مختلفی داشته است علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز و علت ریپ زدن ماشین در دنده 2 را در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد همچنین علت ریپ زدن ماشین در حین حرکت بیان خواهد شد.

شعارسال: ریپ زدن ماشین به چه دلیل است؟ به خاموش و روشن‌شدن ناشی از وجود عیب و ایراد در حین کار موتور خودرو ریپ زدن گفته می‌شود که احتمالا به سبب تنظیم نبودن دلکو، عیوب شمع، زمان نامناسب احتراق و… رخ می‌دهد و برخی اصطلاحی معادل آن که "دل زدن” است نیز برای آن به کار می بندند. یکی از این مشکلات ریپ زدن ماشین در حالت گاز و حین حرکت است که می توان بدون اینکه نیاز به افراد متخصص باشد آن را برطرف نمود . پیشنهاد می کنیم این بخش را مطالعه بفرمایید تا با علت ریپ زدن ماشین در حین حرکت و راه حل برطرف نمودن این مشکل آشنا شوید. ریپ زدن ماشین در حالت گاز اگر خودرویتان هنگام حرکت یا تعویض دنده ها با گاز دادن بیشتر اصطاحا ریپ می زند، علت آن را در موارد زیر جستجو کنید:

1. تعویض شمع

*زمان تعویض: هر 30000 کیلومتر

این اصلی ترین دلیل ریپ زدن ماشین است. وقتی احتراق ناقص صورت بگیرد، بنزین به صورت خام می سوزد و در سیلندر جمع می شود و با جرقه ضعیف (گاهی شانسی) که ایجاد می شود، بطور ناگهانی محترق شده و انفجار خفیفی ایجاد می کند. مصرف بنزین در این حالت بسیار بالا است و خودرو شتاب خوبی ندارد و در سربالایی کم می آورد.

2. شستشوی انژکتور:

*زمان شست و شو: سالی یکبار

3. تنظیم نبودن موتور:

*زمان تنظیم: سالی یک الی دوبار به صورتی که صدای خروج دود از اگزوز یکنواخت باشد و کم و زیاد نشود.

4. پمپ بنزین:

*زمان تعویض: سرویس های دوره ای (زمان تعویض روغن موتور و فیلترها):

کثیفی پمپ بنزین خودرو نیز عامل دیگری در ریپ زدن ماشین است.

وقتی در حین حرکت، موتور روان کار نمی کند و ریپ می زند:

محفظه های احتراق موتور آلوده اند . می توانید موتور را باز نموده و دوده و جرم های تک تک محفظه های احتراق را تمیز نمایید.

دمای موتور بالاست یا به زبان عامیانه موتور داغ کرده است . در این صورت سیستم خنک کننده را بررسی کنید.

شمع ها داغ می شوند. برای رفع مشکل داغی شمع ها ابتدا دهانه پلاتین را تنظیم کنید و در صورت رفع نشدن مشکل داغی، شمع های مناسب را جایگزین نمایید .

آوانس دلکو بیشتر از میزان استاندارد است. مقدار آوانس را با اندازه استاندارد درج شده در کاتالوگ تنظیم کنید .

عملکرد آوانس اتوماتیک گریز از مرکز،نادرست است . می توانید این فنرها را بررسی و در صورت نیاز ، عوض کنید .

علت ریپ زدن ماشین در دنده 2

ریپ زدن ماشین در دنده 2 بسیار مرسوم است و بسیاری از رانندگان از ریپ زدن ماشین در دنده 2 شکایت می کنند در صورت سالم بودن موتور خودرو هیچ گونه صدایی از آن شنیده نمی شود اما اگر ریپ زدن ماشین در دنده 2 اتفاق بیفتد مشکلات زیر را دارد:

اگر بعد از روشن شدن ماشین در دنده 2 ریپ بزند مشکل از سیستم برق رسانی است که که شامل شمع، وایر و کوئل می باشد.

اگر بعد از روشن شدن خودرو در دنده 2 ریپ بزند سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نمی رسد، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق نمی دهد، یا سوزن انژکتور در یکی از سیلندرها بنزین را ارسال نمی کند پس آن سیلندر کار نکرده و نقش خود را در چرخه حرکت های موتور بازی نمی کند، بنابر این موتور دچار لرزش و علت ریپ زدن ماشین در دنده 2 می شود.

اگر بعد از روشن شدن و در حین حرکت ماشین در دنده 2 ریپ بزند نسبت مخلوط بنزین و هوا مناسب نیست . علت این امر موارد زیر می باشد:

فشار بنزین به دلیل خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر بنزین ضعیف است.

سوزنهای انژکتور خراب است .

دریچه گاز و یا سنسورهای مربوط به هوای ورودی. خراب یا کثیف است از اسپری شوینده "گانک” برای رفع کثیفی دریچه گازاستفاده کنید.

بنزین با آب یا مواد دیگرمخلوط شده است.

علت ریپ زدن ماشین حین حرکت

در زیر علت ریپ زدن ماشین حین حرکت را به زبان ساده بیان کرده ایم و سعی نموده ایم با توجه به پیچیدگی ها و گستردگی های خودرو این مبحث به سمت پیچیدگی پیش نروند .

وقتی ریپ زدن ماشین در حین حرکت اتفاق می افتد احتمالا مسیر خروج دود گرفتگی دارد . در این صورت دود حاصل از احتراق به سختی از خودرو خارج می شود وباعث ریپ زدن می شود. دقت کنید اگر مسیر خروجی دود کاملا مسدود شده باشد، خودرو روشن نمی شود و خفه می کند .

وقتی ریپ زدن ماشین در حین حرکت اتفاق می افتد احتمالا مدار جرقه خراب است. بنابراین لازم است به بررسی مدار جرقه، چکش برق و بپردازید تا مطمئن گردید که تمام اجزای سیستم خشک و تمیز هستند ودرست کار می کنند.

وقتی ریپ زدن ماشین در حین حرکت اتفاق می افتد احتمالا شمع ها خراب هستند. برای رفع این مشکل شمع ها را بشویید و سپس پلاتین را تنظیم کنید و در مدار قرار دهید. اگر مشکل برطرف نشد ، شمع ها را تعویض کنید .

وقتی ریپ زدن ماشین در حین حرکت اتفاق می افتد احتمالا بنزین کافی نیست وجود ندارد یا با آب مخلوط شده است . برای رفع این مشکل مخزن را کاملا تخلیه، پاکسازی کنید و نهایتا بنزین خالص جایگزین نمایید .

وقتی ریپ زدن ماشین در حین حرکت اتفاق می افتد احتمالا بنزین به موتور ارسال نمی شود و لوله ها گرفته است بنابر این لوله ها را بررسی کنید تا در صورت وجود گرفتگی، آن را برطرف کنید . مخزن بنزین را از هرگونه رسوب ، پاک کنید .

علت ریپ زدن ماشین اول صبح

یکی از علت های ریپ زدن ماشین اول صبح خرابی سیستم برق رسانی موتوراست، اما علت ریپ زدن ماشین اول صبح عبارتند از:

1. از شایع ترین دلایل ریپ زدن ماشین اول صبح به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق است که آب بندی نبودن کامل سوپاپها یا خرابی آنها، سفت بودن فیلر سوپاپ باعث به هم خوردن نسبت تراکم می شود.

2. فرسوده شدن وایرها، کهنه شدن یا مناسب نبودن شمعها موجب نشتی برق یا اصطلاحاً برق دزدی سیستم، که علت ریپ زدن ماشین اول صبح است می شود.

3. سومین علت ریپ زدن ماشین اول صبح خراب شدن سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی که مستقیماً با ترکیب سوخت و هوا، و موتور در ارتباط هستند.

4. خراب شدن سوزن انژکتور از دیگر علل ریپ زدن ماشین اول صبح است.

5. هر چیزی که موجب اشتباه کامپیوتر مرکزی موتور خودرو (ECU) می شود به طوری که آن نتواند لحظه درست پاشش سوخت و مقدار آن و زمان جرقه زدن را تشخیص دهد .

علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا

وقتی در سرعت بالا خودرو ریپمی زند علت آن پلاتین سوخته است که می توان آن را با برس زبر تمیز نمود و در صورتی که این سوختگی زیاد باشد و شکل پلاتین تغییر کند باید آن را تعویض کرد . در شمع هایی که تعداد پلاتین بیش از یک عدد است، تمام آنها رابررسی و رفع عیب کنید .

فاصله دهانه پلاتین تنظیم نیست که می توانید با استفاده از فیلر اندازه را تنظیم کنید .

وایرها اتصال محکمی ندارند و سر آن ها کثیف هستند. باید آن ها را بازکنید و تمیز کنید سپس سر جایشان محکم ببندید و تمام اتصالات داخلی دلکو را نیز محکم و تمیز نمایید.

وقتی در زمان فعالیت موتور، با وجود استاندارد بودن دما، آب از اگزوز خارج می شود و موتور ریپ می زند احتمالا سرسیلندر ترک خورده است که وجود این ترک سبب می شود آب سیستم خنک کاری در قسمت های دیگر مجموعه مولد قدرت جریان پیدا کند و از اگزوز خارج گردد و خودرو ریپ می زند.

اگر در زمان فعالیت موتور آب از اگزوز خارج می شود احتمال دارد واشر سر سیلندر سوخته باشد و یک علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز است . در این صورت سر سیلندر را از بلوکه جدا کنید، واشر سر سیلندر سوخته شده را با کاردک وتینراز بین ببرید تا کاملا تمیز شود .سپس واشر سر سیلندر نو را به چسب مخصوص آغشته و در جایش قرار دهید.

علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا

نخستین علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا احتمالا لوله های مکش نشتی دارد. برای رفع این مشکل منیفولد و تمام قطعات مرتبط را کنترل کنید تا نشتی نداشته باشند و سپس اتصالات را محکم نمایید .

دومین علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا احتمالا پیچ گاز تنظیم نیست. به تنظیم آن تا جایی که دور آرام موتور افزایش پیدا کند و از خاموش شدن موتور جلوگیری شود، بپردازید .

سومین علت ریپ زدن خودرو در حالت درجا احتمالا سوراخ هوا دور آرام مسدود است. برای رفع این مشکل گرفتگی را باز کنید .

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

اولین علت ریپ زدن ماشین در سربالایی احتمالا فیلر سوپاپ ها صحیح نیست بنابر این فیلرگیری کنید .

دومین علت ریپ زدن ماشین در سربالایی احتمالا فشار کمپرس از میزان مجاز کمتر می باشد پس ایراد را در مجموعه داخلی سیلندرها جست وجو کنید .

سومین علت ریپ زدن ماشین در سربالایی احتمال دارد در مسیر لوله های هوا نشتی وجود داشته باشد . پس تمام قطعات متصل به منیفولد را بررسی و محکم کنید .

چهارمین علت ریپ زدن ماشین در سربالایی احتمال دارد بنزین به اندازه کافی به موتور ارسال نمی شود. پس رسوب مدار را پاک کنید. والوهای سوزنی در خودروهای کاربراتوری، را بررسی کنید .

پنجمین علت ریپ زدن ماشین در سربالایی احتمالا اهرم گاز تنظیم نیست. مطمئن شوید که تمام گاز پدال با تمام گاز دریچه گاز برابر باشد .

ششمین دلیل ریپ زدن خودرو در سربالایی احتمالا دلکو نیاز به تنظیم دارد .

آخرین علت ریپ زدن ماشین در سربالایی احتمالا آوانس اتوماتیک خلأ خراب است. پس آن را تنظیم کنید، و در صورت نیاز عوض نمایید .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت سماتک، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - : www.samatak.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین