پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۴۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷
امروزه استفاده از اینفلوئنسرها (تاثیرگذاران) برای تبلیغ گردشگری به‌عنوان راهکاری اثربخش در کشور‌های مختلف مطرح شده است. کشورها با کمک اینفلوئنسرها ظرفیت‌های گردشگری خود را به نمایش می‌گذارند و از این شیوه به‌عنوان نوع جدیدی از بازاریابی تبلیغاتی در سال‌های اخیر استقبال زیادی شده است. ایران اما کمی دیرتر ولی سرانجام وارد پروژه تبلیغاتی اینفلوئنسرها شد. در این پروژه تبلیغاتی پرهیاهوی صنعت توریسم ایران که با نام «ایران را احساس کنید» توسط بخش خصوصی و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد، ۱۲ اینفلوئنسر از ۸ کشور ایتالیا، اوکراین، هندوستان، برزیل، روسیه، ترکیه، فرانسه و چین به ایران آمدند. این تیم بیش از ۲۰میلیون فالوور دارد که به منظور تاثیرگذاری بر ۱۱ کشور ایتالیا، اوکراین، هندوستان، برزیل، روسیه، ترکیه، فرانسه آمریکا، سوئد، گرجستان و چین بر گزار شد.

شعار سال: ایران اما کمی دیرتر ولی سرانجام وارد پروژه تبلیغاتی اینفلوئنسرها شد. در این پروژه تبلیغاتی پرهیاهوی صنعت توریسم ایران که با نام «ایران را احساس کنید» توسط بخش خصوصی و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد، ۱۲ اینفلوئنسر از ۸ کشور ایتالیا، اوکراین، هندوستان، برزیل، روسیه، ترکیه، فرانسه و چین به ایران آمدند. این تیم بیش از ۲۰میلیون فالوور دارد که به منظور تاثیرگذاری بر ۱۱ کشور ایتالیا، اوکراین، هندوستان، برزیل، روسیه، ترکیه، فرانسه آمریکا، سوئد، گرجستان و چین بر گزار شد. این ۸ کشور با هدف دعوت از گردشگران خارجی برای سفر به ایران وارد کشورمان شدند و البته این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر با اما و اگرهای موافقان و مخالفان به کار خود پایان داد. اما پرسش این است که آیا پروژه بازاریابی تبلیغاتی اینفلوئنسرها به یک ضرورت عینی برای صنعت گردشگری بدل شده است؟ و آیا در شرایط فعلی، ایران گزینه‌های دیگری برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و... دارد؟ تجربه‌های موفق کشورهای دیگر در این زمینه می‌تواند به مثابه چراغ راهی برای صنعت گردشگری ایران باشد. یکی از این کشور‌ها استرالیا است که برای توسعه صنعت گردشگری خود اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی را استخدام می‌کند.

رانسون، مدیر بازاریابی صنعت گردشگری استرالیا که از سال ۲۰۱۵ در این سمت فعالیت دارد، درخصوص استراتژی تبلیغاتی صنعت گردشگری گفته است: استرالیا یک مقصد الهام‌‌بخش برای مسافران است. او با اعلام اینکه بیش از ۲۰۰ اینفلوئنسر استرالیایی و بین‌المللی در صنعت گردشگری این کشور فعالیت دارند اشاره کرده است: شبکه‌های اجتماعی و سایر پلت‌فرم‌های بازاریابی در گسترش گردشگری و جذب مسافران این کشور تاثیر بسزایی دارند. صنعت گردشگری استرالیا چندی پیش کمپین داندی را راه‌اندازی کرد. این کمپین از بزرگ‌ترین کمپین‌های بازاریابی گردشگری این کشور بوده است. بازیگران سرشناسی همچون کریس هامسورث و دنی مکبرید در این کمپین شرکت داشتند.

بسیاری از کشور‌ها این روزها با داشته‌های فرهنگی ایران برای خود مقصدسازی می‌کنند. به‌عنوان مثال نام فرش سال‌هاست که در کنار نام ایران قرار گرفته و حتی چین هم نتوانست با کپی‌سازی اسم خود را در کنار فرش که متعلق به فرهنگ ایران است قرار دهد، اما مدتی است ترکیه با ساختن قاب‌های زیبایی از فرش برای عکاسی، سالانه بیش از ۲میلیون گردشگر خارجی را به شهر کاپودوکیا جذب می‌کند، یا روسیه در شهر سن‌پترزبورگ سالانه تعداد زیادی گردشگر را برای عکس گرفتن با کاشی‌های خاص مساجدی که کمتر از دو دهه قدمت دارند جذب می‌کند و این زنگ خطری برای مصادره دستاوردهای تاریخی ایران است.

با یک بررسی ساده روی استراتژی استرالیا و دیگر کشور‌های گردشگرپذیر می‌توان به این نتیجه رسید ایران به تازگی استراتژی درستی برای استفاده از ظرفیت‌های اینفلوئنسر به کار بسته، اما هنوز در ابتدای راه است و با یک برنامه‌ریزی مدون می‌تواند از این مسیر برای رشد تصاعدی جذب گردشگر در سال‌های آتی اقدام کند. در روزهای گذشته اینفلوئنسرها تجربه‌های خود از زیبایی‌های بصری امنیت و لذت سفر به کشور چند هزار ساله ایران را همراه با بازدید و اقامت در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و کاشان در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند که بررسی آمار بازدید و کامنت‌های دنبال‌کننده‌های این ۱۲ نفر می‌تواند تحلیل درستی از موفقیت این پروژه به ما ارائه دهد. این تیم ۱۲ نفره جهانگردان تاثیرگذار ۱۳مهرماه امسال وارد ایران شدند و در روزهای اخیر هر کدام آنها در روزی متفاوت از دیگری، ایران را به مقصد کشور خود ترک

کردند.کار معرفی مجازی جاذبه‌های گردشگری ایران توسط این افراد در شبکه‌های اجتماعی از جمله صفحات اینستاگرام شروع شده و تا کنون، فقط در صفحات اینستاگرام آنها، تصاویر مربوط به گردشگری ایران در مجموع، یک میلیون و ۸۷۲ هزار لایک خورده است که تخمین زده می‌شود نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از ملیت‌های مختلف از جمله ساکنان همین ۱۱ کشور، تصاویر گردشگری ایران را در اینستاگرام این افراد مشاهده کرده باشند. همچنین در زیر تصاویر گردشگری ایران در صفحه اینستاگرام «ایران را احساس کنید» نیز تاکنون ۲ میلیون لایک ثبت شده است. برگزاری فم تریپ (سفر تاثیرگذاران و متخصصان گردشگری) برای اینفلوئنسرهای کشورهای مختلف می‌تواند مکملی برای استراتژی لغو روادید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشد و در همین راستا پروژه «ایران را احساس کنید» به‌عنوان یک پروژه موفق، نمونه‌ای الگویی بود که هم دولت و هم بخش خصوصی از آن منتفع شدند. ادامه این مسیر و ساده‌سازی برگزاری فم‌تریپ‌ها برای بخش خصوصی می‌تواند به ارتقای سهم ایران از گردشگری - به‌عنوان سومین صنعت مهم و رو به رشد جهان کمک کند؛ راهی که بی‌تردید با کمترین هزینه، بیشترین بازده را برای صنعت گردشگری ایران به ارمغان خواهد آورد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 29 مهر 98، کد خبر: 3585130، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین