پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
وزیر بهداشت گفت: راه‌اندازی آزمایشگاهی مانند آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز بسیار هزینه‌بر است و محققان این حوزه باید در قالب یک یا دو آزمایشگاه اقدام به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی خود کنند.

شعارسال: حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه افتتاح آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز که صبح امروز در دانشگاه تهران صورت گرفت، با اشاره به راه‌اندازی این آزمایشگاه اظهار کرد: از دو سال گذشته این آزمایشگاه با همکاری دو وزارت علوم و بهداشت و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شده است و امروزه شاهد افتتاح این آسایشگاه هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون مردم شاهد بروز رفتارهای مغز همچون تکلم و حرکت دست و پا بوده‌اند، افزود: امروزه با استفاده از امکانات و فناوری‌های پیچیده، حیطه جدیدی در حوزه مغز ایجاد شده است که از طریق آن می‌توانیم رفتارهای مغز را بررسی کنیم.

هاشمی تصریح کرد: با استفاده از این تجهیزات قادر هستیم که بفهمیم در زمانی که دروغ می‌گوییم و یا خوشحال یا غمگین می‌شویم، کدام‌یک از بخش‌های مغز فعال شده‌اند. این امر به محققان کمک خواهد کرد تا رفتارهای انسان را تشخیص دهند.

وی، علوم شناختی را از حوزه‌های جدید دانست و ادامه داد: بر این اساس، آگاهی کمی نسبت به عملکرد مغز در اختیار داریم که با حضور فناوری‌های نوین در آینده پیشرفت‌های زیادی در این حوزه کسب خواهد شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بیشترین آگاهی ما از مغز در حوزه پزشکی است، خاطرنشان کرد: ما از این موضوع که مغز دارای میلیون‌ها سلول است، اطلاعات زیادی در اختیار داریم؛ ولی اطلاعات ما درخصوص رفتارسازی مغز اندک است.

وی اضافه کرد: در قرن بیست و یکم اتفاقات زیادی برای بشر رخ خواهد داد که بخشی از آن خوب نیست؛ مانند دستکاری‌هایی که در طبیعت و انسان صورت می‌گیرد که این دستکاری‌ها می‌تواند بر روی سلول‌های گیاهی، حیوانی و انسانی انجام شود.

هاشمی، راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز را فرصت جدیدی برای محققان و دانشجویان دانست و ابراز امیدواری کرد که محققان بتوانند از این آزمایشگاه حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی چندین آزمایشگاه همانند آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز هزینه‌بر است، تاکید کرد: بر این اساس، محققان در حوزه‌های مختلف باید بتوانند در قالب یک یا دو مرکز پژوهشی تحقیقات خود را اجرایی کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه، یک آزمایشگاه تحقیقاتی است که نقش ویژه‌ای در حوزه سلامت ایفا نخواهد کرد؛ ولی از آنجایی که ایران کشوری است که باید در مرزهای دانش حرکت کند، با راه‌اندازی این آزمایشگاه زمینه‌ای ایجاد شده است تا محققان در حوزه مرزهای دانش حرکت کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار خبر 11 مرداد 1395، کدمطلب: 5716859 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین