پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۱۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
ری قبله تهران است. این را همه می‌دانند اما سال‌هاست که در ایام منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی مسئله جداشدن ری از تهران را مطرح می‌کنند. این اتفاق در شرایطی روی می‌دهد که پیوستگی تهران و ری در تمام سال‌های گذشته وجود داشته و حتی موجب شده است تا شهرری به‌عنوان منطقه‌20 تهران شناخته شود.

شعار سال  :ری، پیشینیه‌ای تاریخی و مذهبی دارد. مجاورت این منطقه در کنار پایتخت در تمام دهه‌های گذشته موجب شده است تا شهروندان ساکن در ری و دیگر بخش‌های تهران هیچ‌گاه به جدابودن از یکدیگر فکر نکنند. همچنین این مسئله موجب شده است تا خدمات شهری ارائه شده به ری نیز از سوی شهرداری تهران صورت بگیرد. اما موضوع جدایی ری از تهران در دوره چهارم مدیریت شهری تهران نیز از سوی برخی مطرح و پیگیری شد. البته این مسئله در همان زمان هم به نتیجه نرسید چراکه نه خواست اهالی بود و نه درآمدها و هزینه‌های شهری در این محدوده اجازه چنین کاری را می‌داد. همچنین با جدا شدن ری از تهران آسیب‌های دیگری هم به این محدوده تاریخی و مذهبی وارد می‌شد. یکی از این اتفاقات تغییر کاربری صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی ری است. با جدا شدن ری از تهران و تبدیل آن به شهری جدا، بسیاری از زمین‌های کشاورزی در این محدوده که هم‌اکنون منبع اشتغال و درآمد اهالی بسیاری از همین منطقه هستند، تغییر کاربری یافته و تبدیل به زمین مسکونی خواهد شد. این مسئله اگرچه در نگاه نخست می‌تواند سرمایه مناسبی را برای مالکان زمین‌ها به‌وجود آورد اما به‌طور حتم می‌تواند موجب هجوم گسترده دلالان و افزایش بی‌رویه قیمت زمین و مسکن در این محدوده شود. همچنین امکانات موجود در این شهر به لحاظ پیوستگی با شهر مادر که الان تهران است دچار اختلال خواهد شد.
آقای مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران که در دوره ریاست وی بر این نهاد و شورای عالی استان‌ها هم این مسئله پیگیری می‌شد، در این باره با ایسنا گفت‌و‌گو کرده و اظهار داشته است: در موضوع جدایی ری از تهران باید از نگاه ناسیونالیستی محلی دست برداشت. به گفته وی، رئیس‌جمهور پیشین هنگامی که در قالب سفرهای استانی به شهر ری سفر کرد گروهی از مردم از وی درخواست کردند که شهر ری به یک شهر مجزا تبدیل شود و آن موقع نیز ما به‌دلیل مشکلاتی که ممکن است این جدایی ایجاد کند با این موضوع مخالفت کردیم. چمران در ادامه به یکی از آسیب‌های اصلی این جدایی اشاره کرده و گفته است: درآمدی که شهر ری کسب می‌کند کمتر از آن است که بتوان یک منطقه تهران را اداره کرد چه برسد به این‌که بخواهد یک شهر را اداره کنند. رئیس پیشین شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرهای کوچک‌و‌بزرگ دقیقاً در کنار یکدیگر قرار دارند و اگر حکمرانی آن‌ها یکسان نباشد قطعاً آسیب می‌بیند و بیشترین آسیب نیز متوجه شهرهای کوچک است، ادامه داد: چطور می‌شود یک منطقه شهر تهران را که امکانات در تهران ادغام شده و وابسته به تهران است را به یکباره جدا کرد؟ به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید شبکه مترو و اتوبوس را جدا کنید.

شهر دیوارکشی می‌شود
رئیس شورای شهر تهران در دوره چهارم مدیریت شهری تهران به مسئله جدایی شمیرانات از تهران هم اشاره کرده که سرآغاز آن جدایی ری از تهران است. چمران تاکید کرده است که اگر شهر ری از تهران جدا شود مطمئن باشید بعد از مدتی شمیرانات نیز خواهان جدایی از تهران است و بعد از آن مناطق دیگر نیز می‌توانند با شهرهای در حریم ادغام شده و از تهران جدا شوند و آیا افرادی که خواهان این جدایی هستند تا به حال فکر کرده‌اند چه بلایی ممکن است بر سر تهران بیاید؟ رئیس پیشین شورای شهر تهران با بیان اینکه مگر می‌شود میان شمیران و قلهک یا در اتوبان آزادگان دیوار کشید و شهر را از هم جدا کرد، گفت: مدیریت این‌گونه بسیار آسیب‌زاست و عمدتاً بیشترین آسیب را نیز شهرهای کوچک می‌بینند. وی با بیان اینکه در تهران رشد جمعیت کمتر از ۲‌درصد است اما در شهرهای اقماری این رشد حتی تا ۱۲‌درصد نیز می‌رسد، ادامه داد: رشد بالای جمعیت می‌تواند به تهران آسیب بزند؛این مشکل به‌دلیل امکانات کم و نامناسب است.  عمدتا ساکنین شهرهای اقماری برای رفع نیازشان به تهران می‌آیند و این مسئله برای تهران مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، چرا که باید به شهروندان شهرهای مجاورش نیز خدمات ارائه کند.
چمران با بیان اینکه جدایی ری از تهران را باید منطقی و به دور از فضای سیاست‌زده و قومی - ‌قبیله‌ای بررسی کرد، گفت: متاسفانه برخی اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خواهان جدایی شهر ری از تهران هستند، مباحث فنی را در نظر نمی‌گیرند و به نظر نمی‌رسد تنها دلیل‌شان برای این جدایی کاهش هزینه‌های شهرداری است، چرا که در صورت تبدیل شهر ری به یک شهر دیگر بودجه تهران قطع می‌شود. وی افزود: اگر واقعاً می‌خواهند به شهر ری کمک کنند می‌بایست بودجه بیشتری را در اختیار این منطقه قرار دهند تا بتواند پروژه‌های عمرانی و زیرساختی خود را پیش ببرد نه اینکه فریاد جدایی سردهند.

به نام شهروندان به کام مسئولان
اظهار نظر مقامات دولتی نیز درباره جدایی ری از تهران شنیدنی است. آقای انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران درواکنش به این موضوع گفته است که این مسئله بحث دولت نیست، اما سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری اعتقاد دارد که تشکیل شورای مستقل و ایجاد شهرداری درخواست دیرینه شهروندان ری است و این خواسته به صورت مستمر توسط مردم مطالبه می‌شود.
آقای احمد اسماعیلی‌راد در حالی به این نکته اشاره کرده است که اهالی شهرری در سال‌91 در طوماری خطاب به رهبر معظم انقلاب خواستار توقف طرح مسئله جدایی ری از تهران شده بودند.
آقای علی اعطا، سخنگوی شورای فعلی شهر تهران نیز با بیان اینکه موضوع جدایی ری از تهران بارها مطرح شده است اما در آخرین مرتبه تبصره‌ای ذیل ماده‌۱۲ قانون شوراها اضافه شد که براساس آن در محدوده ری، تهران و تجریش تنها یک شورای شهر تشکیل می‌شود، گفت: با اینکه برخی این تبصره را مغایر اصل‌۱۰۰ قانون اساسی می‌دانستند و معتقد بودند از آنجایی که شهرستان ری فرمانداری مستقل دارد باید شورا و شهرداری مستقلی نیز داشته باشد؛ اما شورای نگهبان این تبصره را رد نکرد و خود‌به‌خود بعد از الحاق این تبصره موضوع جدایی ری از تهران مختومه شد چرا که به لحاظ قانونی نمی‌شد کاری انجام داد. به گفته وی حالا مجلس می‌خواهد این تبصره حذف شود تا در ری، شهرداری و شورای شهر مستقل تشکیل شود.
 
مخالفتی مسبوق به سابقه
مرور سابقه این موضوع هم خالی از لطف نیست. در سال‌91 و پیش از انتخابات، مسئله جدایی ری از تهران مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان نیز بعد از رایزنی‌های گسترده در نهایت شورایاران شهر ری در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار توقف جدایی شهر ری از تهران شدند. نامه مزبور به امضای 18‌نفر از شورایاران محله‌های ری امضا شده بود که این افراد نیز به نمایندگی از شهروندان امضا کرده بودند. در بخش‌هایی از نامه سال‌91 شورایاران به دفتر مقام معظم رهبری آمده بود: «متاسفانه هر از چندگاهی از طرف هیات دولت، استانداری فرمانداری شهرستان ری موضوع جدایی ری از تهران دربین مردم مطرح می‌شود که این نوع مطالب برخلاف سفارش‌های حضرتعالی مبنی بر همبستگی بین مدیران و مسئولان است.»
حالا در سال‌98 و یکبار دیگر در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و باید دید نتیجه طرح دوباره این موضوع بدون توجه به نظرات شهروندان به کجا خواهد رسید.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو  ، تاریخ انتشار 14 آبان 98 ، کد خبر :32835 ، sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
0
پایتخت باید از تهران بره به این شکل شهرهای اطراف تهران هم فرصت نفس گرفتن داشته باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین