پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۴۸۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱
شاید بارها شده که مدیران سلامت و آموزش کشور از لزوم توجه به آموزش و سلامت محوری در دوران دانش آموزی گفته اند ولی در عمل شاهد بحران نبود کارشناسان تخصصی بهداشتی در مدارس هستیم.

شعارسال: شاید بارها شده که مدیران سلامت و آموزش کشور از لزوم توجه به آموزش و سلامت محوری در دوران دانش آموزی گفته اند ولی در عمل شاهد بحران نبود کارشناسان تخصصی بهداشتی در مدارس هستیم.

مساله مهمی که دانش آموزان را از خدمات مشاوره ای و آموزشی تخصصی سلامت محروم میکند.

تا به امروز هربار خواسته ایم درباره این مشکل بنویسیم به ما انگ صنفی نگاه کردن به ماجرا را زده اند ولی تمام شواهد علمی در جهان و ایران نشان داده است حضور کارشناس تخصصی بهداشت بعنوان مراقب سلامت در مدارس منجر به بهبود سواد سلامت و تغذیه، رفتارهای سلامتی و نهادینه کردن سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت می شود و در ایران بسیاری از مدارس از حضور چنین نیروهایی محروم است.

در این بحبوحه شیوع آنفلوآنزا و بیماریهای مشابه تنفسی و ... که دانش آموزان بیشتر در معرض خطر اند حضور یک نیروی تخصصی برای بهداشت مدارس می توانست بسیاری از نگرانی های والدین برای سلامت فرزندشان را کاهش دهد.

این روزها از هرکسی که فرزندی در مدارس ایران دارد بپرسیم می گوید که نگران سلامت فرزندش است.

حال که وزارت بهداشت به دنبال طرح هر خانه، یک پایگاه بهداشت است، چه خوب است یک بار برای همیشه به سلامت مدارس ورود کند و بجای فشار چندین برابر به نیروهای بهورزی، کاردان و کارشناس بهداشت و مراقب سلامت واحدهای بهداشتی، فکری به حال تامین نیروی انسانی تخصصی بهداشت باشند.

البته باز نگران کننده تر، نگاه درمان محور در مدیریت نظام سلامت است که به سلامت دانش آموزان با نگاه درمان ورود نکند و بگذارد این جایگاه بهداشتی به متخصصین این حوزه واگذار شود.

گفتنی است با وجود استخدامی های قطره چکانی در آموزش و پرورش برای جذب مراقب بهداشتی، هنوز مدارس بسیاری در کشور مراقب تخصصی بهداشتی ندارد. نیرویی که میتواند جامع ترین محتوای سلامت دانش آموزان از جمله بیماریها، تغذیه و ... را تامین کند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 12آذر1398 ، کدخبر: 285497: www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین