پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
دیوان کیفری بین‌المللی «لاهه» رسیدگی به جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را به اتهام شکنجه، کشتار و تجاوز در دستور کار قرار داد.

شعار سال: وکلای قربانیان جنایات جنگی افغانستان در لاهه خواستار رسیدگی به جنایات جنگی سال‌های 2003 تا 2004 شدند که در آن نیروهای دولتی، شبه نظامیان، نظامیان آمریکایی و دیگر گروه‌ها مردم را هدف قرار دادند.

«فاتو بنسودا» دادستان کل دادگاه لاهه در یک سال اخیر تلاش‌هایی را برای کسب مجوز به منظور رسیدگی به جرائم جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان آغاز کرد اما این موضوع مخالفت دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را در پی داشت.

 وی اظهارداشت: این تحقیقات به علت عدم همکاری ارگان‌های مربوطه به نتیجه قابل قبول نمی‌رسد.

بنسودا مدعی شد مدارک و اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ارتش آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی به شکنجه و کشتار، تجاوز جنسی، نقض کرامت انسانی در افغانستان متهم هستند.

او همچنین گفت که گروه‌های نظامی از سال 2009 به اینطرف بیش از 17000 غیرنظامی را در افغانستان کشته‌اند که 7000 مورد آن قتل‌های هدفمند بوده است.

وی همچنین نیروهای امنیتی افغان را متهم به شکنجه زندانیان در زندان‌ها کرد.

سال گذشته کاخ سفید در واکنش به شکایت شهروندان افغانستان از نیروهای آمریکایی، آن را غیرمنصفانه خواند و تصریح کرد که آغاز دادرسی در این رابطه غیرقابل پذیرش است.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که با قاطعیت از عملکرد نظامیان خود در افغانستان حمایت می‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت صدور حکم علیه جنایات جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت را دارد اما از آنجا که آمریکا عضو این دیوان نیست، کار را برای صدور حکم مشکل کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 14 آذر 98، کد مطلب: 2153616: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین