پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران: مسیر‌های دوچرخه سطح شهر، پارکینگ موتوسیکلت‌ها شده است

شعارسال : دوچرخه‌های نارنجی پایتخت گویا قرار نیست به این زودی‌ها به سطح شهر بازگردند، چرا که شنیده‌ها حکایت از مشکلات اقتصادی شرکت «پاک چرخ ایرانیان» دارد. شهردار تهران که سال 96 پا در رکاب دوچرخه‌ گذاشت تا «طرح بیدود» در پایتخت کلید بخورد، فکر نمی‌کرد در کمتر 2 سال این طرح با مشکل جدی مواجه شود. به گزارش «وطن‌امروز»، دوچرخه‌های شرکت «پاک چرخ ایرانیان» 24 روز پیش همزمان با افزایش قیمت بنزین از سطح شهر تهران جمع‌آوری شدند. توجیه مدیران این شرکت هم محافظت از دوچرخه‌ها به‌دنبال شلوغی‌های احتمالی معترضان به گرانی بنزین در شهر بود اما اکنون با گذشت 20 روز، جای دوچرخه‌ها در ایستگاه‌های سطح شهر همچنان خالی است. معاون شهردار تهران چندی پیش قول داد 16 آذرماه یعنی شنبه‌ای که گذشت، دوچرخه‌ها به ایستگاه‌ها بازمی‌گردند اما با گذشت 3 روز از این وعده، هنوز خبری از بازگشت دوچرخه‌ها به سطح شهر نیست. هر چند محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اخیرا اعلام کرد بر اساس بررسی‌های اولیه اختلافات داخلی در شرکت بیدود و عدم تفاهم میان شرکای آن، مشکل اصلی حذف دوچرخه‌ها بوده است ولی اظهارات برخی مدیران در شهرداری حکایت از مشکلات دیگر هم دارد، از جمله اینکه بیدود اصرار به خرید سهام توسط شهرداری و حتی افزایش نرخ کرایه این دوچرخه‌ها دارد.

یعقوب آزاده‌دل، مدیر سیستم حمل‌و‌نقل پاک شهرداری تهران درباره این موضوع اظهار داشت: بیدود یک شرکت خصوصی است و زمانی که اغتشاشات به دلیل حواشی گرانی بنزین ایجاد شد، این شرکت نیز نگران بود دوچرخه‌هایش دچار آسیب شوند، لذا همه دوچرخه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سطح شهر جمع‌آوری کرد. پس از آن قطعی اینترنت شکل گرفت و امکان استفاده از دوچرخه‌هایش نبود.
وی افزود: در حال حاضر شرکت بیدود مشکلات اقتصادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلیل حذف دوچرخه‌ها و جمع‌آوری آن از سطح شهر اعلام کرده و این شرکت معتقد است هزینه و درآمد آن با هم همخوانی ندارد. در این میان مشکلات دیگری نیز به این موضوع دامن زده و به‌طور کلی بیدود به ما اعلام کرده زمانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بررسی بازگشت مجدد دوچرخه‌ها نیاز دارد. مذاکراتی نیز برای تغییر مدل اقتصادی این دوچرخه‌ها انجام شده است.
شرکت بیدود اعلام کرده افزایش قیمت‌ها روی هزینه دوچرخه‌های اشتراکی هم اثر داشته و نرخ اشتراک‌ دوچرخه‌های نارنجی نیاز به تغییر دارد.
مدیر سیستم حمل‌و‌نقل پاک شهرداری تهران با اشاره به اینکه «بیدود» جوانب مختلفی را برای رفع مشکلات اقتصادی‌اش در نظر گرفته بود، در پاسخ به این سوال فارس که گفته می‌شود یکی از سهامداران شرکت بیدود تمایل دارد سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شهرداری واگذار کند آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: شرکت بیدود در حال رایزنی با شهرداری است و اگر این شرکت به نتیجه‌ای نرسد، باید ودیعه مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازگرداند.
همچنین رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران درباره علل جمع‌آوری دوچرخه‌های نارنجی (طرح بیدود) در پایتخت، به «وطن امروز» گفت: این کمیسیون از همان ابتدا با اجرای طرح بیدود در تهران مخالف بود، چرا که اجرای طرح‌های دوچرخه‌ای طی حدود 30 سال گذشته هیچ وقت در تهران جواب نداده و پس از مدتی با شکست مواجه شده است.
محمد علیخانی با بیان اینکه شهرداری تهران متاسفانه بدون کار کارشناسی و توجه به عواقب آن، «طرح بیدود» را در پایتخت عملی کرد، افزود: شهرداری به جای صرف وقت و هزینه در چنین طرحی، باید تمرکز خود را بر توسعه حمل‌و‌نقل عمومی می‌گذاشت نه اینکه طرح‌هایی را اجرا کند که فقط رنگ و بوی شعار دارد. به‌طور مثال ناوگان اتوبوسرانی شهری تهران اکنون با 5 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در حال فعالیت است. این در حالی است که قرار بود طی این چند سال، تعداد اتوبوس‌های در پایتخت به 9 هزار دستگاه برسد. در چنین شرایطی برنامه‌ریزی‌های مدیران اجرایی شهری باید با اولویت‌بندی عملیاتی شود، نه اینکه هزینه‌ها صرف طرح‌های شکست‌خورده و زیانده بی‌اثر شود.
وی با بیان اینکه ما مخالف ورود بخش خصوصی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیستیم، گفت: بخش خصوصی به‌ دنبال سرمایه‌گذاری و کسب سود است که البته باید زمینه لازم برای ورود این بخش نیز فراهم شود. اینکه چرا شهرداری در فعالیت بخش خصوصی ورود می‌کند، جای تعجب است. ورود شهرداری به بخش حمل‌و‌نقل همیشه با شکست مواجه شده است که طرح بیدود یکی از آنهاست. اختصاص بخش عمده‌ای از حاشیه خیابان‌های پایتخت به مسیرهای تردد دوچرخه مشکلات زیادی را به وجود آورده که علاوه بر عریض شدن برخی 
خیابان‌های درون شهر، اکنون به دلیل عدم استفاده از دوچرخه، مکانی برای موتوسیکلت‌ها شده است. با این وجود استفاده عمومی از دوچرخه زمانی می‌تواند موثر باشد که ساختار خیابان‌های شهر از حیث مهندسی دارای زیرساخت استاندارد باشد و سطح خیابان‌ها نیز آنقدر شیب‌دار نباشد که دوچرخه‌سواران اذیت و از آن گریزان شوند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: استفاده از دوچرخه برای مسیرهای کوتاه موثر است، یعنی فردی که بخواهد از یک فروشگاه به ایستگاه اتوبوس یا مترو برود یا در مکان‌های باز همچون پارک چیتگر می‌تواند بخوبی جواب دهد، نه اینکه کارمندی که می‌خواهد از خانه به محل کارش در تهران برود از دوچرخه استفاده کند. وی افزود: متاسفانه مدیران شهری از سیاست‌ها و برنامه‌ریزهای درست و ضروری منحرف شده‌اند. آنها به جای اولویت‌بندی در انجام امور لازم، به موضوعاتی می‌پردازند که اثر مثبت آنچنانی برای شهروندان ندارد. نمونه آن اجرای طرح بیدود است که به جای پرداختن به این مسأله باید به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی اندیشیده می‌شد. در حال حاضر حدود 70 ایستگاه دوچرخه «بیدود» در پایتخت راه‌اندازی شده و روزانه 5 هزار تردد از طریق این دوچرخه‌ها انجام می‌شود.
اما پیروز حناچی، شهردار تهران نظر برخی شورای شهری‌ها را قبول ندارد و از طرفداران پر و پا قرص دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود و استفاده از این وسیله حمل‌و‌نقل را راهکار رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا می‌داند. وی در این باره گفت: سهم دوچرخه‌سواری در تهران هنوز کمتر از یک درصد است. با این وجود باید بدانیم که اضافه شدن هر دوچرخه‌سوار به شهر، به معنای کم شدن یک خودروی شخصی از چرخه آلودگی پایتخت است. همچنین دیگر عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره علت بازنگشتن دوچرخه‌های نارنجی به ایستگاه‌های پایتخت در طرح بیدود، گفت: بعد از اتفاقات ناشی از افزایش قیمت بنزین، این شرکت برای حفاظت از دوچرخه‌های خود اقدام به جمع‌آوری آنها از سطح شهر کرد اما از 25 آبان‌ماه دیگر این دوچرخه‌ها به ایستگاه‌های قبلی بازنگشتند که البته ما پیگیر چرایی آن هستیم.
حجت نظری با بیان اینکه گویا شرکت «پاک چرخ ایرانیان» برای بازگرداندن دوچرخه‌ها به داخل شهر با مشکلات اقتصادی مواجه شده است، افزود: شنیده‌ها حکایت از مشکلات مالی این شرکت و نیز برخی اختلافات بین سهامداران آن دارد که حل این موضوع نیازمند بررسی دقیق و حمایت‌های لازم از سوی بخش دولتی، خصوصی و شهرداری است.
وی در پاسخ به اینکه سرنوشت افرادی که برای استفاده از دوچرخه‌ها هزینه کرده‌اند چه می‌شود؟ گفت: پول مشترکان محفوظ و شرکت موظف به پرداخت آن در صورت بازنگشتن دوچرخه‌ها به سطح شهر است. با گذشت 24 روز از حذف دوچرخه‌های بیدود هنوز سرنوشت این دوچرخه‌های نارنجی در پایتخت مشخص نیست و احتمال افزایش نرخ اشتراک این دوچرخه‌ها قوت گرفته است. شرکت بیدود به دنبال جلب حمایت‌های شهرداری است و شهرداری هم در این زمینه به دلیل مشکلات مالی دست به عصا حرکت می‌کند. 
 
شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز ، تاریخ انتشار 19 آذر 98  ، کد خبر :213693 ،  vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین