پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
بررسی وضعیت پاسخگویی روسای جمهوری به دعوت دانشجویان و دانشگاه ها، نتایج جالبی را به دست می دهد؛ هم از این حیث که کدام رئیس جمهوری بیشترین حضور در جمع های دانشجویی داشته و روز نمادین ۱۶ آذر را پاس داشته و هم از این جهت که کدام دانشگاه ها در صدر توجه روسای جمهوری برای حضور در روز دانشجو قرار دارند. به این منظور، وضعیت حضور روسای جمهوری کشورمان در روز ۱۶ آذر در جمع دانشجویان در محل دانشگاه ها در کشور از دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکنون مورد بررسی قرار گرفت.

شعار سال:هرچند فضای دانشجویی با مطالبه گری گره خورده و این روحیه دانشجویان هم مختص روز خاصی نیست اما با نگاه تاریخی، شانزدهم آذر یا همان روز دانشجو، روزی است که فعالان دانشجویی انتظار دارند مسئولان در بین آنها حضور پیدا کنند تا به طرح مطالبات شان بپردازند. هرساله از چندی قبل از فرا رسیدن شانزدهم آذر ماه، گمانه زنی درباره اینکه رئیس جمهوری به عنوان شخص اول اجرایی کشور در روز دانشجو به کدام دانشگاه می رود، به سوژه رسانه ها و دغدغه نمایندگان تشکل های دانشجویی بدل شده و حتی روسای دانشگاه ها هم دعوتنامه هایی رسمی برای رئیس جمهوری ارسال می کنند.

در این میان، بررسی وضعیت پاسخگویی روسای جمهوری به دعوت دانشجویان و دانشگاه ها، نتایج جالبی را به دست می دهد؛ هم از این حیث که کدام رئیس جمهوری بیشترین حضور در جمع های دانشجویی داشته و روز نمادین ۱۶ آذر را پاس داشته و هم از این جهت که کدام دانشگاه ها در صدر توجه روسای جمهوری برای حضور در روز دانشجو قرار دارند. به این منظور، وضعیت حضور روسای جمهوری کشورمان در روز ۱۶ آذر در جمع دانشجویان در محل دانشگاه ها در کشور از دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکنون مورد بررسی قرار گرفت. بررسی جداول نشان می دهد که روسای جمهوری به مناسبت ۱۶ آذر یا در جمع دانشجویان در محل یک دانشگاه واقع در تهران یا شهرستان ها حاضر شده یا منتخبی از دانشجویان را به نهاد ریاست جمهوری دعوت کرده اند. از بین روسای جمهوری، حسن روحانی در مقایسه با سایر روسای جمهوری، بیشترین حضور در جمع دانشجویان را همزمان با شانزدهم آذر ماه داشته است. تعداد حضورهای ۱۶ آذری روحانی در دانشگاه ها امسال به عدد ۷ رسید؛ این یعنی از آغاز ریاست جمهوری روحانی تاکنون حتی یک سال هم پیش نیامده که او در روز دانشجو به دانشگاه نرود.

این درحالی است که سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، در طول دوران ریاست جمهوری خود، چهار بار در روز ۱۶ آذر در جمع دانشجویان حاضر شده که هر چهار دانشگاه نیز در تهران بوده است. محمود احمدی نژاد هم که در اولین برنامه روز دانشجو که از جایگاه رئیس جمهوری به دانشگاه می رفت، ۲۰ آذر ماه ۸۵ بود، وقتی با انتقادها و اعتراضات بسیار تند دانشجویان مواجه شد، از آن پس، عطای رفتن به دانشگاه در روز ۱۶ آذر را به لقایش بخشید و به جای این کار معمولا منتخبان و نمایندگان تشکل های دانشجویی در روز ۱۶ آذر را به نهاد ریاست جمهوری دعوت می کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز فقط یک بار در روز ۱۶ آذر دیداری دانشجویی در دانشگاه داشته است که این دیدار در دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور زیرمجموعه وزارت نیرو انجام شده است.

چینش برنامه های روسای جمهوری همچنین نشان می دهد که آنها بیشتر به دانشگاه های تهران رفته اند و در این میان دانشگاه صنعتی شریف دو بار روز دانشجو را با حضور یک رئیس جمهوری تجربه کرده است. روسای جمهوری اعم از هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد هیچ کدام دانشگاهی از زیرمجموعه های وزارت بهداشت را نرفته اند؛ همچنین نه آیت الله هاشمی روز دانشجو را به دانشگاهی در شهرستان اختصاص داده و نه سیدمحمد خاتمی.

اما احمدی نژاد یک بار در سفری استانی که مقارن با روز دانشجو بوده، در شهرستان فرصت را غنیمت شمرده و البته حسن روحانی هم یک بار سیستان وبلوچستان و بار دیگر دانشگاه محل زادگاه خود، سمنان را برای برنامه روز دانشجو انتخاب کرده است؛ ضمن اینکه او تنها رئیس جمهوری است که فقط به دانشجویان زیرمجموعه وزارت علوم بسنده نکرده و دو بار در جمع دانشجویان علوم پزشکی و آخرین هم در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش حضور پیدا کرده است. با این همه، به نظر می رسد روسای جمهوری لازم است دیدارهای خود با دانشجویان و فرصت گذاشتن برای شنیدن مطالبات آنها را به یک روز (۱۶ آذر) محدود نکرده و نشست های دوره ای در طول سال با دانشجویان جوان و خوشفکر داشته باشند؛ چه بسا که انرژی و تازگی دانشجوی جوان بتواند به مدد باز شدن گره ها بینجاید.

روحانی رکورددار حضور در میان دانشجویان

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از بانک اطلاعات نشریات کشور،تاریخ انتشار:19آذر1398،کد خبر:3987417،www.magiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین